کد مطلب: 58562
 
سیستان و بلوچستان حائز رتبه برتر کشوری در امر کیفیت نان شد
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس گزارشات مرکز پژوهش‌های غلات کشور، این استان بهمراه زنجان از لحاظ کیفیت نان تولیدی حائز رتبه برتر کشور در بین ۳۱ استان کشور شده است.
تاریخ انتشار : شنبه ۱ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۴۸
 

به گزارش زاهدنیوز، به نقل ازباشگاه خبرنگاران؛غلامعلی گنجعلی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان  اظهارداشت: این رتبه بندی از چهار نوع نان عمده سنتی تولیدی در کشور (تافتون، لواش، بربری و سنگک) بصورت هر ماه و با لحاظ آیتم‌های کیفی نان توسط مرکز پژوهش‌های غلات انجام می‌شود.

او افزود: در قالب برنامه‌ریزی انجام شده رتبه‌بندی و ارتقای کیفیت تولید در کارخانه‌های آرد و نانوایی‌های سیستان و بلوچستان در دستور کار قرار گرفته و نان که سهم عمده‌ای در سبد غذایی خانوارهای کشور دارد به عنوان عنصر اصلی، امنیت غذایی در جامعه را متاثر ساخته و راهکارهای اصولی نان کیفی در اولویت برنامه‌ریزی‌های شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران قرار دارد که در این استان نیز برای تولید نان مطلوب و با کیفیت از اهداف متولیان امر است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه سهم عمده کیفیت نان به مهارت و تجربه نانوایان مربوط می‌شود، ادامه داد: با توجه به توصیه‌های بهداشتی استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز مانند جوش شیرین در استان از چندین سال قبل به صفر رسیده است.

او بیان کرد: رعایت اصول خمیرگیری، پخت نان و مدت زمان پخت نیازمند تجربه و کسب مهارت نانوایان است.

گنجعلی گفت: بازرسی هفتگی بوسیله تیمی متشکل از سازمان بازرسی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و مرکز بهداشت به صورت دوره‌ای از نانوایی‌ها به منظور بررسی کیفی، کمی و بهداشتی انجام می‌گیرد و با واحدهای متخلف بلافاصله برخورد جدی می‌شود.

او  افزود: ذخایر گندم موجود سیستان و بلوچستان در بالاترین سطح کیفی قرار دارند و تمامی کارخانجات این استان از این گندم برای تولید آرد بهره‌مند هستند که با توجه به سطح بالای گلوتن گندم تبحر و مهارت نانوایان را می‌طلبد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت وجود سبوس در نان‌ خاطرنشان کرد: وجود سبوس در نان‌ مورد توجه ویژه قرار دارد زیرا سبوس دارای اسید آمینه و آهن است که نقش مهمی در سلامتی انسان ایفا می‌کند.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark