کد مطلب: 52919
 
زنگ خطر برای افراد جامعه نواخته شد؛
افزایش 34 درصدی ایدز در بین زنان ایرانی/ رفتارهای پُرخطر جنسی عامل اصلی HIV
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: گرچه الگوی انتقال بیماری ایدز در سال های اولیه اعتیاد تزریقی بود اما در حال حاضر بیش از 38 درصد موارد شناسایی شده از طریق تماس جنسی است.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۷
 
دکتر مهدی طباطبایی صبح امروز در حاشیه همایش مبارزه با ایدز که در سالن اجتماعات شهرداری منطقه 2 زاهدان برگزار شد در گفت وگو با خبرنگار زاهدانه اظهار داشت: ایدز(HIV) یک بیماری روانی است که پاتولوژی های اجتماعی و راه انتقال آن خونی است.
وی این روز را فرصتی مناسب برای اطلاع رسانی و آگاهی افراد جامعه دانست و گفت: جامعه بشری همیشه با بیماری های عفونی مواجه بوده و علی رغم پیشرفت هایی که در زمینه پزشکی و کنترل خیلی از بیماری ها وجود دارد اما یک سری بیماری ها جامعه بشری را با چالش مواجه کرده که نمونه آن بیماری زیکا یا کرونا ویروس است.
این مسئول با اشاره به ابعاد گسترده و گسترشی که این بیماری دارد، افزود: 36 میلیون نفر در دنیا با این بیماری زندگی می کنند بگونه ای که سالیانه یک میلیون و 200 نفر آلوده به این ویروس می شوند.
طباطبایی در خصوص وضعیت این بیماری در ایران نیز بیان کرد: حدود 80 هزار مورد ابتلای به ایدز در کشور وجود دارد که تاکنون 34 هزار مورد شناخته شده که از این تعداد 8 هزار و 800 نفر جان خود را از دست داده اند.
وی اطلاع رسانی، پیشگیری، تشخیص زود هنگام، درمان و حمایت را از جمله راهکارهای مبارزه با این بیماری بیان کرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در ادامه به بیان برخی از چالش های موجود در کشور اشاره کرد و بیان کرد: الگوی انتقال در سال های اولیه اعتیاد تزریقی بود اما اکنون ارتباطات جنسی افزایش قابل توجهی در گستردگی این بیماری دارد بگونه ای که در حال حاضر بیش از 38 درصد موارد شناسایی شده از طریق انتقال جنسی بوده است.
وی ابتلای زنان به ایدز را چالش دیگری عنوان کرد و افزود: قبل از سال 94 میانگین آمار زنان حدود 18درصد بوده اما در سال 94 فقط34 درصد از خانم ها به این ویروس مبتلا شده که این معضل مهم خطر انتقال بیماری به جنین و تولد نوزاد آلوده به ویروس را نیز افزایش می دهد.
این مسئول ابتلای بانوان به این بیماری را زنگ خطری برای تک تک افراد جامعه عنوان کرد و بیان داشت: به کمک آموزه های دینی و زیرساخت های موجود در بحث سلامت باید همه نهادها و مردم پای کار آمده تا شاهد کنترل این بیماری در جامعه خود باشیم.
وی رفتارهای پر خطر و کاهش سن اعتیاد را معضل دیگر فرا خواند و گفت: قالب جوانان و نوجوانان به سمت مصرف مواد مخدر گرایش داشته که در این میان مواد مخدر صنعتی خود مشکلات دیگری را به وجود آورده است.
وی تصریح کرد: مسئولیت مذهبی، شرعی و انسانی ما این است که با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی گامی موثر در جهت کنترل و پیشگیری از این بیماری برداریم.
طباطبایی سال هدف سازمان جهانی بهداشت برای کنترل این بیماری را سال 2020 بیان کرد و گفت: باید در این سال از بروز 90 درصدی مبتلایان جلوگیری بعمل آید و علاوه بر اینکه مبتلایان با دارو تحت درمان و کنترل قرار می گیرند امید به زندگی نیز در آنها افزایش یابد.
وی ادامه داد: گرچه بیماری ایدز یک بیماری رفتاری است اما هرکس آلوده به این ویروس بود به دلیل رفتارهای پرخطر نیست زیرا تعدادی از آنها قربانیان رفتارهای پرخطر هستند؛ به طور مثال در یکی از شهرهای جنوبی استان فردی که برای کار به حاشیه کشورهای خلیج رفته بود به علت رفتارهای پرخطر آلوده به این ویروس شد اما علی رغم آموزش هایی که دید به توصیه های پزشکی توجهی نداشت و 2 تن از همسران خود را آلوده به این ویروس کرد.
این مسئول انگ زدایی از بیماران را یک چالش بزرگ مطرح کرد و گفت: در بحث کنترل ایدز اگر در جامعه نگاه تبعیض آمیز وجود داشته باشد این مهم کنترل بیماری را دچار مشکل می کند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در پایان با اشاره به کاهش بروز این بیماری افزود: رسالت ما این است تبعیض ها و مرگ و میر ناشی از این بیماری را در جامعه به صفر برسانیم.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark