کد مطلب: 60749
 
درختان، حیات بخش ترین نیاز امروز بشریت؛
ایجاد پوشش گیاهی؛ مرهمی بر زخم های برجای مانده از خشکسالی در سیستان/ کاشت 100هزار نهال در سیستان و بلوچستان برنامه اصلی 1401
در استان سیستان و بلوچستان به دلیل محدودیت بارش، خشکی محیط و کم بودن پتانسیل طبیعت اهمیت درخت، جنگل و مراتع دوچندان می شود.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۸
 
به گزارش زاهدنیوز؛ جنگل ها و مراتع به عنوان یکی از مهم ترین نیازهای حیات بخش بشر جایگاه انکارناپذیری در تامین رفاه، آسایش و سعادتمندی جوامع بشری دارند.

جنگل و مرتع نه تنها از نظر اقتصادی، پاکیزه نگه داشتن محیط زیست، جلوگیری از رانش زمین، فرسایش زمین و حفظ و تولید خاک وتغذیه آب های سطحی و زیرزمینی بلکه از نظر اجتماعی و فرهنگی و روانشناسی برای همه انسان ها جایگاه و ارزش ویژه ای دارد.

اهمیت روز افزون نقش زیست محیطی جنگل ها و مراتع و تاثیر همه جانبه آن در توسعه پایدار ایجاب می کند برای ترویج فرهنگ حفاظت و حراست از جنگل ها و مراتع به منظور برخورداری کامل از کلیه ارزش های زیست محیطی، دست در دست یکدیگر تلاشی مشترک را عینیت بخشیم تا جنگل ها و مراتع همچنان به عنوان ابزار آرامش و سعاتمندی نسل های امروز و فردا پایدار بمانند.

عبدالباسط پاکزاد؛ مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز با اشاره به اهمیت وجود درختان، جنگل و مراتع در کشور به ویژه سیستان و بلوچستان بیان کرد: پوشش گیاهی، مراتع، جنگل‌ها و فضای سبز در هر استانی جزو سرمایه‌ها و ثروت آن جامعه به حساب می‌آیند و حفاظت از این گنجینه ارزشمند در توسعه و آبادانی نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی افزود: در استان ما به دلیل محدودیت بارش، خشکی محیط و کم بودن پتانسیل طبیعت اهمیت درخت، جنگل و مراتع دوچندان می شود و از طرفی با توجه شرایط خاص سیلخیزی، فرسایش اّبی و بادی، درخت و پوشش جنگل و مرتعی نقش محوری در کنترل سیل و فرسایش دارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به حفظ منابع در طبیعت تصریح کرد: آگاهی اولین قدم برای حفظ منابع در طبیعت است و همچنین جامعه محلی در این مهم باید مشارکت و تلاش کنند و جنبه های اقتصادی منابع طبیعی به فعلیت برسد و از طرفی دیگر نگاه برنامه ریزان و بودجه ریزان نقش بسیار مهمی در موضوع دارد.

وی با اشاره به نقش مردم در حفظ و مراقبت از طبیعت اذعان کرد: احساس تعلق و وابستگی به منابع طبیعی و درختان باید در همه انسان ها وجود داشته باشد و اگر مردم هرکدام به اندازه سهم خود در جهت حفاظت از طبیعت گام بردارند جامعه ما حافظ درخت و پوشش طبیعی خواهد بود و از طرفی بدون مشارکت مردم اصل موضوع حفاظت معنا ندارد.

پاکزاد ایجاد مراتع و جنگل در شمال استان را تاثیری بسیار بالایی در کاهش یا جلوگیری از آسیب طوفان ها عنوان کرد و گفت: این ناحیه کاملا تحت اثر فرسایش سنگین بادی بوده و محدودیت و نوسان بسیار بالای رطوبتی امکان حفاظت طبیعی خاک را بسیار محدود کرده و ایجاد مراتع و کاشت درختان و پوشش جنگلی و مرتعی مهمترین عامل در حفظ خاک است.

وی ادامه داد: شرایط سخت اقلیمی منطقه شمال استان فقط با وجود پوشش گیاهی تعدیل و قابل زندگی است.

وی با اشاره به برنامه های سال جدید در حوزه درختکاری اظهار کرد: در سال آینده مطابق رویه کاری در قالب طرح های توسعه جنگل، غنی سازی جنگل، بیابانزدایی و همچنین تثبیت شن، پروژه های نهالکاری و مراقبت و آبیاری در دستور کار خواهد بود و از هم اکنون برای سال آتی کاشت ۱۰۰ هزار نهال آغاز شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: استان سیستان و بلوچستان واجد ۱۰ ونیم میلیون هکتار مرتع بوده که ۱۳ درصد کل مراتع کشور و رتبه اول به لحاظ سطح است و در بحث جنگل وجود یک میلیون و ۲۶۰ هزار هکتار جنگل و بیشه زار از ویژگی های پوشش گیاهی استان است.

وی با اشاره به کاشت درختان سازگار افزود: درختان سازگار استان از گونه های مقاوم به خشکی، خشکسالی، نوسانات آبی، خاک فقر، باد های فصلی و عادی هستند.

پاکزاد با اشاره به برنامه هایی برای جلوگیری از آسیب هایی همچون آتش سوزی یا قطع بی رویه درختان گفت: مطابق برنامه در طرح های صیانت و حفاظت و حمایت، اقدامات ترویجی، جلب مشارکت مردم، توسعه سوخت های جایگزین، توزیع دستگاه ها و پنل های وابسته به انرژی غیر هیزمی، برخورد با دخل و تصرف احتمالی برنامه های محوری در جهت پیشگیری و مقابله با آتش سوزی و قطع درخت هستند.

وی با بیان اینکه چرخه اکوسیستم و فعالیت هریک از اجزای آن نقش مهمی در حفظ طبیعت دارد خاطرنشان کرد: بر اثر نابودی جنگل گیاهان و حیوانات نابود خواهند شد و نابودی حیوانات و گیاهان نابودی انسان‌ها را درپی خواهد داشت؛ بنابراین هرکدام از افراد جامعه به سهم خود باید نقش خود را در حفاظت از اکوسیستم و محیط طبیعی زندگی خود ایفا کنند.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark