کد مطلب: 57077
 
"سیزده به در " در زاهدان
سیزده بدر از رسوم قدیمی ایران باستان است که مردم سیستان و بلوچستان نیز این روز را به شادی و دید و بازدید می گذرانند و معتقدند این روز می تواند مقدمه ای برای شادی و تندرستی در تمام سال باشد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۱
 
به گزارش زاهدنیوز، سیزده ‌بدر عنوان مراسمی است که همه ساله در سیزدهمین روز فروردین، توسط مردم ایران اجرا می شود و از جشن‌ های نوروزی ایران می باشد که در تقویم‌ رسمی جمهوری اسللامی ایران به نام روز طبیعت نامگذاری شده‌ و از تعطیلات رسمی کشور است.

برخی از مردم بر این باورند که در این روز باید برای راندن نحسی، از خانه بیرون روند و نحسی را در طبیعت به‌ در کنند، اما برای اثبات اینکه ایرانیان قدیم هم این دیدگاه را داشتند هیچ روایت تاریخی و سند قابل استنادی وجود ندارد.

صبح روز 13 نوروز(فروردین) معمولا پس از طلوع آفتاب در سیستان و بلوچستان جوانان هر قوم و فامیلی برای گرفتن بهترین مکان در طبیعت بیرون می روند و سپس سایر اعضای خانواده به همراه فامیل و آشنایان خود از دور و نزدیک که روزهای تعطیلات را با هم سپری کرده اند در کنار بزرگان خود جمع شده و در طبیعت این روز را در بیرون از خانه سپری می کنند.

انجام بازی های بومی و محلی، داستان و خاطره گفتن و غیره از جمله مواردی است که مردم سیستان و بلوچستان و خصوصا ساکنان زاهدان در روز طبیعت دور یکدیگر انجام می دهند.

شرایط اقلیمی سیستان و بلوچستان به گونه ای است که در هر نقطه آن آب و هوای خاصی وجود دارد، شمال استان بیشتر ایام سال هوایی طوفانی به همراه گرد و خاک دارد و در جنوب آن نیز گاهی هوا بارانی است اما مردم در سالهای طولانی نشان داده اند که حتی در شرایط آب و هوایی نه چندان مساعد هم، حاضر به خانه نشینی در روز سیزده بدر نیستند.

در زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان که مکان های تفریحیِ طبیعی و فضای سبز آن تنها به چند نقطه محدود می شود نیز مردم در روز طبیعت نهایت استفاده را کرده و خانواده ها این روز را در بوستان یا باغ زیر سایه درختان نزدیک به یکدیگر می نشینند و روز خوشی را می گذرانند.

عمده نقاط تجمعی مردم زاهدان در پارک ملت(کلاته رزاق زاده) می باشد و برخی از شب گذشته در نقاط مختلف اقدام به تعیین جا و استقرار گروهی از اعضای خانواده برای روز سیزده به در است.

احترام گذاشتن به طبیعت از رسوم دیرینه مردم بوده است به طوری که ازدحام جمعیت هیچ تاثیری بر طبیعت زیبا و زمین های اطراف شهرها و روستاها نمی گذاشت اما اکنون متاسفانه برخی افراد با رها سازی زباله ها و تخریب مراتع و جنگل باعث برهم زدن طبیعت و ایجاد خسارت بر محیط زیست می شوند.

این درحالی است که نباید اجازه دهیم اجرای این سنت ملی و دیرین از ریشه ها و شیوه های اصیل خود دور شود و به تخریب طبیعیت تبدیل شود.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark