کد مطلب: 55394
 
گذری بر مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری زاهدان؛
مرور تاریخ 5هزارساله سیستان در بازدید از بزرگترین موزه جنوب شرق/ لادیز؛ غاری شگفت انگیز در میرجاوه
سیستان و بلوچستان به دلیل وجود پهلوانان اساطیری متمایزتر از دیگر نقاط، آثار باستانی متعددی را در خود جای داده است که از این آثار می توان به عنوان یک قابلیت بهره برد. به امید آن که این مناطق مورد استقبال بازدیدکنندگان و مسافران قرار گیرد این پایگاه خبری اقدام به انتشار مکان های دیدنی و گردشگری شهرستان زاهدان کرد.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۴
 
به گزارش زاهدانه، همزمان با فرا رسیدن سال نو، مسافرت های نوروزی مردم نیز آغاز می شود و برخی از مردم این خاک کهن، با سفر به مناطق مختلف ایران زیبا، با فرهنگ، آداب و رسوم، سنن و پیشینه تاریخی و فرهنگی دیگر مناطق کشور عزیزمان آشنا می شوند. سیستان و بلوچستان به دلیل وجود پهلوانان اساطیری متمایزتر از دیگر نقاط، آثار باستانی متعددی را در خود جای داده است که از این آثار می توان به عنوان یک قابلیت بهره برد. به امید آن که این مناطق مورد استقبال بازدیدکنندگان و مسافران قرار گیرد این پایگاه خبری اقدام به انتشار مکان های دیدنی و گردشگری شهرستان زاهدان کرد.

قبرستان هفتاد ملا:


این قبرستان با حدود ۵۰۰ متر مربع وسعت به صورت کمانی در بخش شرقی روستای روپس از توابع شهرستان میرجاوه در سینه کوه واقع شده است. قبرها در نوع خود بی نظیر و منحصر به فرد است. پس از دفن مرده چهار طرف آن را با سنگ بالا می آورند و روی آن را با تخته سنگهایی می پوشانند سپس بر روی تخته سنگ با آجر و ملاط گچ حجمی پلکانی می ساختند بعد آن را با یک دیوار تیغه ای مشبک پوشانده و نهایتا این سازه را با گچ اندود کرده و قسمتهایی از ان را با رنگ قرمز ،نقش می زنند. قدمت این قبرستان مربوط به دوران اسلامی است.

ساختمان قدیمی پست زاهدان :
ساختمان قدیمی پست از جمله ساختمان های اداری است که در اوایل سلسله پهلوی برای انجام مراسمات پستی با توجه به کتیبه سر در به عنوان اداره پست ایالتی بلوچستان و سیستان به سال ۱۳۱۱ ه ش بنا گردید .


در ساخت آن از خشت و در نما سازی از آجر جهت تزیین و استحکام استفاده شده است. ورودی اصلی بنا دارای ایوان رفیع با طاق جناغی تزیینات آجری به صورت شبه ستون در دو طرف ایوان و تزیینات آجری بصورت پله ای در لبه فوقانی و همچنین خطوط اسلیمی در زیر طاق ایوان می باشد .
از نظر سبک معماری، سبک رایج بازارهای سنتی کشور را داراست در ساخت آن از مصالح خشت و گل استفاده شده است.

خانه ابویی:
این بنا توسط استاد محمد علی محمودی که از معماران بنام شهر یزد می باشد برای شخصی به نام آقای زعیم ساخته شده است تاریخ ساخت این بنا به حوالی سال ۱۳۱۱ ه ش باز می گردد.
در اجرا و ساخت این منزل از عناصر معماری سنتی و بومی و منطقه ای نواحی کویری بخوبی بهره گرفته شده است .مصالح عمده بنا خشت در جرز و آجر نما می باشد .از بخشهای مهم آن می توان به مجوعه فضاها و اتاقهای بخش تابستان نشین و زمستان نشین، حیاط مرکزی مطبخ ، حمام (خزینه ای ) ، حوضخانه ، ایوان جنوبی نام برد .


از جمله ویژگیهای شاخص وجود باد گیرها و حوضخانه است بادگیرهای متعدد در بخشهای مختلف باعث نفوذ هوا به فضاهای داخلی بنا می شده و در فضای حوضخانه این هوا مرطوب شده و لطافت خاصی به فضا بخشیده است .
این بنا برای سکونت ساخته شده است پس از اتمام عملیات مرمت آن در سال ۱۳۸۵ به عنوان کارگاه هنرهای سنتی در رشته های سفال و قلمزنی – معرق و منبت به حیاط خود ادامه می دهد.

ساختمان قدیمی دادگستری زاهدان :
این بنا در اوایل دوره پهلوی اول در حوالی سال ۱۳۱۰ ه. ش و به منظور تثبیت غله در شهر زاهدان ساخته شده است. پس از انقلاب اسلامی مدتی به عنوان ساختمان دادگستری شهرستان زاهدان کاربری داشته است .


این بنا نیز از جمله اولین بناهای شکل گرفته در شهر نو پای زاهدان محسوب می شود که در دو طبقه با مصالح عمده خشت در جرز و آجر در نما اجرا شده است و از نظر معماری یکی از زیباترین و در عین حال پر تراکم ترین حجم فضاهای معماری را در شهر زاهدان به خود اختصاص داده است این ساختمان دارای زیباترین اجرا در نماهای آجری می باشد.
این ساختمان در نبش خیابانهای امام خمینی ( ره ) و آیت ا.. کفعمی واقع شده است .

موزه منطقه‌ای جنوب شرق ایران
موزه زاهدان یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های بزرگ تاریخی، فرهنگی و هنری منطقه‌ای در جنوب شرق ایران است. در این موزه آثار باستانی استان، پوشش محلی استان، غذاهای محلی استان و گونه‌های جانوران استان به نمایش گذاشته شده است.


این موزه در خیابان مطهری شهرستان زاهدان واقع شده و از بهترین مکانهای دیدنی زاهدان است.

روستای لادیز
غار طبیعی «لادیز» شگفتی است که در دل کوه روستای «لادیز» از توابع شهرستان زاهدان و در ۱۰۰ کیلومتری آن قرار دارد. در تمام طول سال از سقف و اطراف این غار، قطرات درشت آب جاری است که در کف آن یک جریان آب دائمی را تشکیل می‌دهد و انعکاس صدای قطرات آب در غار، حس شگفت‌انگیزی را بر روح و تن شنونده مستولی می‌کند. آبشار لادیز نیز در همین روستا و در فاصله نزدیکی از غار قرار دارد.


آب‌وهوای روستا در فصول پاییز، زمستان و اوایل بهار مطبوع و دلپذیر و در تابستان‌ها گرم است و رودخانه لادیز نیز از شمال روستا عبور می‌کند. این روستا، قدمت چندانی ندارد و از ییلاق‌های عشایر بلوچ بوده که سال‌ها پیش به سکونتگاه دائمی تبدیل شده است.
همجواری روستای لادیز با کوه تفتان، موجب پدید آمدن چشم‌اندازهای بدیع و اماکن تاریخی و طبیعی شده است و همه ساله، کوهنوردان بسیاری برای صعود به بام جنوب شرق کشور به این منطقه عزیمت می‌کنند.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark