کد مطلب: 35215
 
4 علت مهم قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان/دولت به معیشت مرزنشینان توجه کند
فرماندار زاهدان با برشمردن عوامل قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان گفت: دولت باید با ایجاد بازارچه‌های مرزی ‌از این معضل جلوگیری کند.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۱
4  علت مهم قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان/دولت به معیشت مرزنشینان توجه کند
 
به گزارش زاهدانه ، ذبه نقل از روابط عمومی فرمانداری شهرستان زاهدان، عباسعلی ارجمندی در نشست با مسئولان شهرستان زاهدان با بیان اینکه ‌برخورد و جلوگیری از ورود قاچاق کالا به کشور می‌تواند سالانه برای 2‌‌ میلیون و 500 هزار نفر از جوانان فرصت شغلی ایجاد کند، افزود: ‌براساس آمار و اطلاعات ضرر قاچاق کالا برای هر ایرانی ماهانه 105 هزار تومان است و سالانه یک‌ میلیارد و 275 هزار تومان خسارت به بار می‌آورد.

وی با بیان اینکه خرید ‌جنس قاچاق تلخی بی‌پایان بیکاری را به همراه دارد که راه‌حل مبارزه با آن و کلید طلایی حل مشکلات اقتصادی، تکیه بر تولیدات ملی است، ‌تصریح کرد: سال 93 را مانند سال‌های گذشته با نامگذاری و با تکیه بر مسائل اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری آغاز کردیم و تاکیدات ایشان در طی سال‌های اخیر حاکی از دغدغه و لزوم نگاه به توانمندی‌های داخلی و ملی و پرهیز از واردات و به تبع آن وابستگی اقتصادی است.

ارجمندی با بیان اینکه قاچاق به‌ اقتصاد کشور لطمه وارد می‌‌کند، اظهار داشت:‌ شناسایی گلوگاه‌های سوداگری مخل در اقتصاد و برنامه‌ریزی مدبرانه برای از بین بردن آنها، جلوگیری از واردات بی‌رویه کالاهای خارجی و اتخاذ تدابیر و سیاست‌های صحیح واردات و حمایت از تولیدات داخلی و مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز از وظایف دولت و از حقوق تولید کنندگان و فعالان اقتصادی است.

فرماندار زاهدان با بیان اینکه هر شهروند حق دسترسی به کالاها و خدمات استاندارد را دارد، اضافه کرد: تمامی عرضه‌کنندگان کالا و خدمات مسئول صحت و سلامت کالا و خدمات عرضه شده مطابق با ضوابط مندرج در قوانین هستند.

ارجمندی با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه در تمامی حوزه‌ها و سطوح از جمله معیشت مرزنشینان، تسهیل و روان‌سازی تجارت قانونی و رسمی، تحول و تقویت زیرساخت‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ایجاد بازارچه‌های مرزی و ایجاد امنیت اجتماعی در مناطق مرزی است، گفت: ‌ورود کالای خارجی به صورت قاچاق، توان رقابت از کالاهای داخلی را می‌گیرد و ضرورت دارد تمامی کالاهای صادراتی و وارداتی از مناطق مرزی کنترل کیفیت شوند.

فرماندار زاهدان‌ همجواری با کشورهای نابه‌سامان منطقه، معضل بیکاری، ضعف قوانین و مقررات موجود و ضعف نظارت بر مبادی ورودی و خروجی سوخت را از جمله مهم‌ترین عوامل قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان ذکر کرد و افزود: عواقب پدیده قاچاق کالا از بعد اقتصادی را می‌توان به دو بخش بلند و کوتاه مدت تقسیم کرد که پیامدهای منفی در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برای کشور به بار می‌آورد.

‌انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark