کد مطلب: 61216
 
معضلی بزرگ در کلان شهر زاهدان؛
قبرهای لاکچری سرسبزتر از پارک های زاهدان
شهروندان زاهدانی در خرید قبرهای خانوادگی و ساخت آن با معماری لاکچری با یکدیگر رقابت می کنند.
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۵۵
 
به گزارش زاهدنیوز، دفن در بهشت محمد (ص) از دیرباز مورد توجه و خواست همگان بوده اما اکنون به سوژه‌ی رقابت میان پولدارها تبدیل شده و قشر مرفه جامعه حاضر است هزینه زیادی را بابتش پرداخت کند.

سنت کفن و دفن میت در استان مذهبی و قومیتی کم کم جای خود را به رقابت برای خرید قبرهای متفاوت و لوکس با نما های چشم نواز داده است.

شاید خنده‌ دار باشد، ولی وقتی دلایل گرانی این قبر‌ها را می پرسیم، عواملی مثل همجواری با غسال خانه و بخش اداری، قدیمی‌بودن، برخورداری از فضای سبز، سر نبش‌بودن، دسترسی به ورودی‌های اصلی، نزدیکی به انشعابات آب و برق را می‌شنویم.

ترویج چنین رویه هایی که به مانند سایر ابعاد مختلف سبک زندگی مدرن حتی برای متوفیان از همه جا مانده و ترویج اشرافی گری آن هم در چنین فضا و مکانی موجب فاصله افتادن بین طبقات مختلف جامعه بخصوص افزایش طبقه مرفه و فقیر جامعه می شود.

هزینه کفن و دفن در زاهدان ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان

حسن میرشکار، کارشناس اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: این قبرها به نام قبرهای خانوادگی، طوایف، فامیل ها و خاندان های مختلف نام گذاری شده است و به میزان ثروت و توان مالی و اقتصادی اطرافیان مرحوم میزان و نوع معماری آن متفاوت خواهد بود.

وی افزود: در حالی که فرد متوفی در فکر نکیر و منکر و پاسخگوی اعمال خود است بازماندگان مرحوم در پی زیباتر کردن معماری قبر برای چشم و هم چشمی فامیل رقیب مورد نظر هستند هزینه هایی که هیچ کمکی به آخرت متوافیان نمی کند و جز به ترویج اشرافی گیری را در بین مردم هیچ گونه فایده ی دیگری ندارد.

میرشکار تصریح کرد: وقتی وارد بهشت محمد و قطعه خانوادگی آن می شویم نمای زیبا و متفاوت این قبرها را از سایر قسمتها جدا می کند نماهای مجلل سنگی ،گلدانهای گران قیمت و فضای سبز اطراف قبر چشم هر بیننده ای را به خود خیره میکند و البته برای مردم طبقات ضعیف جامعه حسرت بر جای می گذارد.

کارشناس اجتماعی اذعان کرد: در جامعه ای که خود با محرومیت و فقر معروف و فقر اقتصادی در اکثر طبقات جامعه مشهود است افرادی بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان برای اموات خود خرج می کنند که نیاز به جای تامل دارد.

وی گفت: ایده ایجاد قبرهای با نما و معماری یکسان در قبرستان ها و تاکید شهرداری، مدیران عامل سازمان قبرستان ها بر رعایت قانونی یکسان برای نمای قبر می تواند گزینه مناسبی برای جلوگیری از ایجاد چنین معماری هایی می تواند باشد.



انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark