کد مطلب: 57356
 
ایران؛ در حال رسیدن به قدرتمندترین سیستم موشکی دنیا / نشنال اینترست: ایرانی‌ها اس 400 خود را می‌سازند/ سامانه موشکی باور 373 چه مزایایی نسبت به
موشک‌های باور ۳۷۳ از نوع نام صیاد ۴ هستند. این سامانه موشکی، توانایی شلیک ۳ نوع موشک، در بردهای مختلف (مشابه S400 ولی با برد کمتر) برای شکار اهداف را دارد و می‌تواند در سطوح مختلف وارد عمل شود
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۶
 
به گزارش زاهدنیوز ؛ وبگاه نشنال اینترست طی گزارشی به قدرت نظامی و موشکی ایران پرداخت. این سایت آمریکایی مدعی شد ایران به زودی به توانایی ساخت سامانه ای معادل اس 400 دست می‌یابد. گزارش نشنال اینترست که به قلم سباستین روبلین نوشته شده، تاکید دارد که سامانه موشکی بالستیک باور 373 می‌تواند به راحتی مزایا و توانایی های اس 300 را پوشش دهد.

نویسنده گزارش تاکید دارد که توانایی باور 373 حتی از اس 300 هم بیشتر بوده و با کمی پیشرفت به اس 400 می‌رسد. سیستم موشکی اس 400 هم اکنون بزرگترین و دوربردترین و پیشرفته ترین سامانه موشکی زمین به هوای دنیا است و ایرانی ها با باور 373 فقط اندکی با دستیابی به این ابرسیستم موشکی فاصله دارند.

موشک‌های باور ۳۷۳ از نوع نام صیاد ۴ هستند. این سامانه موشکی، توانایی شلیک ۳ نوع موشک، در بردهای مختلف (مشابه S400 ولی با برد کمتر) برای شکار اهداف را دارد و می‌تواند در سطوح مختلف وارد عمل شود.

این سامانه همچنین، قابلیت تعقیب و ضربه زدن به انواع موشکهای بالستیک، بمب‌افکن‌ها، هواپیماهای شناسایی و پهبادها را دارا است. نشنال اینترست به نقل از مقامات ایران تاکید دارد که این سیستم موشکی در تمام شرایط جغرافیایی و آب و هوایی فعال است و می‌تواند به دشمن ضربه بزند.

تاریخچه سامانه باور
وبگاه نشنال اینترست سپس به سراغ تاریخچه سامانه های موشکی ایران می‌رود. نویسنده مدعی است اولین بنای تشکیل سامانه موشکی در سال 2007 و بر روی سامانه اس 300 روسیه انجام گرفت. بعد از آن، متخصصان ایرانی این سیستم روسی را پیشرفت دادند، چرا که از سال 2010 به بعد به علت تحریم ایران، روسیه حاضر نشد برخی تجهیزات این سیستم را به ایران تحویل داده یا بفروشد.

یک سال بعد ایران گفت که از این به بعد، خودش سیستم اس 300 خودش را تجهیز می‌کند و به همین دلیل، نام آن را باور نامید. ایران پس از چندین سال در سال 2016 اعلام کرد که این سیستم به قابلیت های جدیدی رسیده و به زودی از آن رونمایی می‌شود. اگرچه بعد از برجام و لغو تحریمها، روسیه 4 پدافند اس 300 به ایران داد، اما ایران فعالیت خودش را متوقف نکرد و کار بر روی سامانه ضد هوایی باور را ادامه داد.

توانمندی‌های باور
نمونه نهایی سیستم باور 373 که مدتی پیش از آن رونمایی شد، مجهز به توانمندی هایی است که اس 300 فاقد آن است. خودروی سنگین ذوالجناح، به عنوان کامیون کشنده، برای حمل لانچرهای این سامانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این خودرو دارای ۵ محور فعال است و قابلیت عبور از رودخانه تا عمق ۱٫۵ متر، حداکثر ظرفیت بار ۳۰ تن، حمل محموله با طول ۱۰٫۵ متر، حداکثر شیب روی ۳۵٪، حداکثر شیب روی طولی ۲۰٪، وزن خالص ۲۱ تن و سامانه تعلیق مستقل را دارد.

همچنین، رادار این سامانه موشکی، از نوع رادارهای معراج ۴ می‌باشد. معراج ۴ که برای اولین بار همزمان با این سامانه رونمایی شد، یک رادار کنترل آتش و برد بلند است.

نشنال اینترست می‌گوید که برخی کارشناسان نظامی می‌گویند سیستم راداری معراج 4 جهت کار بر روی سامانه باور ساخته نشده است، با این حال مشخص است که این سیستم راداری قابلیت کارکردن بر روی سامانه را دارد و می‌تواند به خوبی جهت تشخیص موقعیت و هدف به آن کمک کند.

برتری باور بر اس 300
فارغ از بحثهای نشنال اینترست، سوال اینجا است که مزایا و برتری‌های باور 373 بر اس 300 روسی چیست؟ طبق نظر کارشناسان نظامی داخلی، در بخش جست وجو، پدافند باور ۳۷۳ راداری دارد که می‌تواند ۳۰۰ هدف را در برد ۳۵۰ کیلومتری مورد ارزیابی قرار دهد این در حالی است که سامانه اس ۳۰۰ روسیه فقط قادر به شناسایی ۱۰۰ هدف در برد ۳۰۰ کیلومتری است. در بخش رهگیری بازهم پدافند هوایی باور یک سرو گردن بالاتر از اس ۳۰۰ و حتی اس ۴۰۰ قرار دارد.

باور ۳۷۳ قادر به رهگیری ۶۰ هدف در برد ۲۵۰ است این در حالی است که اس ۳۰۰ تنها قادر به رهگیری ۱۲ هدف در برد کمتر از ۲۰۰ کیلومتر است. در اس ۴۰۰ هم تعداد رهگیری تنها ۳۶ مورد است.

یکی از ویژگی‌های بارز باور ۳۷۳ که این پدافند را از اس ۳۰۰ روسی و پاتریوت آمریکایی متمایز می‌کند این است که باور ۳۷۳ قادر به هدف گیری ۹ هدف به طور همزمان است که در اس ۳۰۰ به ۶ هدف و در پاتریوت به یک هدف می‌رسد.

اما برترین ویژگی سامانه باور۳۷۳ ساخت تماماً ایرانی آن است که باعث می‌شود تمام کد‌های سیستم نرم افزاری پدافندی کشور در اختیار ایران باشد و همین مزیت باعث ایجاد یک سامانه پدافندی با شبکه‌ای امن در کشور خواهد شد. و فقط برتری اس ۴۰۰ این است که موشک‌های با سرعت بالا راهم می‌تواند هدف اصابت قرار دهد.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark