کد مطلب: 56960
 
معاون آبخیزداری منابع طبیعی سیستان و بلوچستان خبر داد:
استحصال بیش از 100 میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به میزان بارش ها و اقدامات انجام توسط نیروهای حوزه آبخیزداری استان، حجمی بالغ بر 100 میلیون مترمکعب رواناب طی سال آبی گذشته در مخازن سد و بندها استحصال شده است.
تاریخ انتشار : شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۰۱
 
عبدالله بامری در گفت و با زاهدنیوز، افزود: با توجه به بارش های اخیر در سطح استان و بررسی های انجام شده توسط کارشناسان آبخیزداری، بیش از 100میلیون کتر مکعب رواناب حاصل از بارندگی های اخیر در سد، بند و سازه های آبخیرداری استان استحصال و ذخیره سازی شده است.

وی خاطر نشان کرد: سیستان و بلوچستان با میانگین 100 میلیمتر بارندگی سالانه، علاوه بر خشکی اقلیم از نبود توازن مناسب پراکنش بارندگی سالانه برخوردار بوده، به نحوی که اغلب بارش سالانه منطقه در فصل زمستان نازل می‌شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که نیاز آبی گیاهان مرتعی و پوشش حافظ سطوح آبخیز متناسب با دوره رشد یعنی اول زمستان تا اوایل تابستان است، قطعاً این ناهم زمانی مشکلاتی را ایجاد کرده و از سویی شرایط توپوگرافی، شیب و هیدروگرافی حوزه‌های آبخیز به گونه‌ای است که بارش ها، با کمترین توقیفی از دسترس خارج شده و وارد دریاچه‌ها، رودخانه‌های مرزی و دریا می‌شوند.

این مقام مسئول تصریح کرد: اقدامات آبخیزداری در نقاط مختلف استان توانسته است بخشی از این معظلات را مرتفع کند، به نحوی که در حوزه‌های آبخیزداری این اداره کل، ظرفیت استحصال آب ایجاد شده در مخازن سازه‌های آبخیزداری، زمینه استحصال حجم قابل توجهی از نزولات را فراهم آورده و زمینه تزریق تدریجی این حجم به سفره‌ها، آبخوان‌ها و مخازن زیرزمینی ایجاد می‌شود که قطعاً در گذر زمان سبب تغذیه قنوات، چاه‌ها شده و از سویی نگران کاهش کیفیت آب‌های زیرزمینی به ویژه ESP,SAR نامناسب حاصل از افزایش غلظت املاح را از بین می‌برد.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark