کد مطلب: 47410
 
مسئول بسیج سازندگی سپاه سلمان سیستان وبلوچستان:
ازفعالیت296گروه جهادی تا باسوادی 10هزار بیسواد و اعطای23میلیارد تومان وام قرض الحسنه
مسئول بسیج سازندگی سپاه سلمان سیستان وبلوچستان با بیان اینکه براساس بیانات مقام معظم رهبری تحریم‌های اقتصادی آخرین حربه دشمن برای ضربه زدن به این نظام الهی است، افزود: سازمان بسیج سازندگی اولویت برنامه‌های خود را تحقق این سیاست‌ها در سطح روستاهای کشور قرار داده است.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۷
 
به گزارش زاهدانه، سرهنگ علی اکبر جعفری با بیان اینکه نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری و ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی وظیفه بسیج سازندگی را در عرصه خدمت‌رسانی به سراسر کشور دو چندان کرده است، اظهار داشت: پس از ادغام جهادسازندگی و کشاورزی، مقام معظم رهبری در سال 1379 فرمان تشکیل سازندگی را به بسیج اعلام کردند.
سرهنگ جعفری با اشاره به اهداف و رسالت سازمان بسیج سازندگی افزود: غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان، آشنایی با فرهنگ کار و محرومیت‌زدایی، کاهش فشار اقتصادی، خدمت‌رسانی به روستائیان و اشتغالزایی به‌صورت دائم و موقت برای جوانان، عمران و آبادانی در کل کشور از اهداف تشکیل سازمان بسیج سازندگی است.

فعالیت بسیج سازندگی سیستان و بلوچستان در 12 عرصه خدماتی

مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه سلمان عرصه‌های فعالیت بسیج سازندگی را 12 عرصه بیان کرد و افزود: بهسازی و زیباسازی مدارس، علمی و آموزشی، نهضت سوادآموزی، فنی و حرفه‌ای، کشاورزی، بهداشت و درمان و عمران و آبادانی ، محرومیت زدایی، اشتغال زایی عرصه‌های فعالیت بسیج سازندگی را تشکیل می‌دهند.
وی ادامه داد: بسیج سازندگی سیستان و بلوچستان در زمینه محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال در امسال 23 میلیارد تومان وام قرض الحسنه به صورت 4 درصد را در 12 عرصه در اختیار بسیجی و غیر بسیجی اهل تسنن وتشیع قرار داده است که به نوعی همه افرادی که در زمینه اشتغال در روستاها و شهرها می توانستند کاری انجام دهند شامل این طرح شدند.

اولویت کاری بسیج سازندگی تحقق اقتصاد مقاومتی است

سرهنگ جعفری با بیان اینکه براساس بیانات مقام معظم رهبری تحریم‌های اقتصادی آخرین حربه دشمن برای ضربه زدن به این نظام الهی است، افزود: از سال گذشته با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری، سازمان بسیج سازندگی اولویت برنامه‌های خود را تحقق این سیاست‌ها در سطح روستاهای کشور قرار داده است.
وی با اشاره به اینکه امسال 5 هزار نفر را در زمینه امنیت غذایی تحت پوشش قرار دادیم، ادامه داد: این سبد غذایی شامل نان، گوشت و سایر ما یحتاج خانواده های نیازمند جامعه بود.

مرمت و بازسازی 126 مدرسه در طرح هجرت3

وی اضافه کرد: بسیج سازندگی جهت محرومیت زدایی در استان از تمام ظرفیت ها ( دانش آموزان، دانشجویان، پزشکان، مهندسین و... ) استفاده می کند که امسال با استفاده از این ظرفیت ها بالغ بر126مدرسه را از ابتدای سال 94 تحت پوشش قرار داده ایم که 5هزار و 500 نفر دانش آموز دختر و پسر، شیعه و سنی در طول تابستان در راستای مرمت و نوسازی مدارس حضور داشتند.
این مسئول از جمله اهداف برنامه ریزی شده زیر نظر این سازمان را کمک به دولت در بخش های فرهنگی در راستای نهضت سوادآموزی و ایجاد اشتغال دائم برای کمک به چرخه قضایی که تحت عنوان اقتصاد مقاومتی است، عنوان کرد.
وی برنامه طرح هجرت 3 را از مهمترین اولویت های کاری امسال عنوان کرد و گفت: این طرح عموما بین آموزش و پرورش که نماینده دولت است و مجموعه بسیج سازندگی بعنوان متولی در سپاه انجام می شود. براین اساس امسال در دور ترین روستاهای استان مدارسی شناسایی شده که می توان گفت از ابتدای سال تاکنون 126مدرسه در دستور کار قرار گرفته و در این زمینه 5 هزار و 500 دانش آموز شیعه و سنی در طول تابستان مرمت و نوسازی مدارس را انجام داده اند که این برنامه ها شامل رنگ آمیزی، ترمیم وزیباسازی مدارس و... می باشد.
جعفری افزود: در بحث محرومیت زدایی 6 مدرسه یک تا سه کلاسه را با هماهنگی نهضت سوادآموزی و اداره آموزش و پرورش و نوسازی مدارس همچنین با همکاری گروه های جهادی داشته ایم که در این راستا3مدرسه افتتاح و مابقی نیز تا اول مهر ماه به بهره برداری خواهد رسید.
وی در ادامه تصریح کرد : در زمینه محرومیت زدایی سال گذشته یک هزار و 117 پروژه را با قرارگاه قرب، کوثر و قدس اجرا کرده ایم که شامل غسال خانه، ساخت مساجد،خانه عالم،شیلات و ساخت استخر، کمک به بیماران صعب الاعلاج، کمک به محرومین و سبد کالا و... بوده که بالغ بر20 میلیارد تومان این زمینه ها هزینه در بر داشته اند.

هدف از اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی مهاجرت معکوس از شهر به روستا است

وی بیان کرد: از ابتدای سال 94 تاکنون 88پروژه را در دستور کار قرار داده ایم که محرومیت زدایی از روستاها تا حاشیه شهرها را شامل می شود که عمده آنها در قالب احداث مدارس، عمران مساجد،آب رسانی به روستاها،خانه بهداشت و زمین ورزشی و... است که در این زمینه هم از تمام ظرفیت های موجود استفاده شده است و از 18 قشر که شامل بسیج دانشجویی، طلاب وجامعه پزشکی و... می شود هرکدام به نوبه خود خدمتی را ارائه کرده اند.
وی با تاکید بر اینکه هدف جهاد سازندگی از اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی مهاجرت معکوس از شهر به روستا است، گفت: این طرح‌ها در روستاها اجرا شده و تسهیلاتی که به افراد اعطا می‌شود برای فعالیت در روستاها است.
مسئول بسیج سازندگی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه 296 گروه جهادی در استان فعالیت دارند، افزود: از این تعداد 20درصد را خواهران و 80 درصد را برادر به خود اختصاص داده اند که لازم به ذکر است از این آمار و ارقام 58 درصد اهل سنت و مابفی تشیع هستند که همه با همدلی و همزبانی در کنار هم مشغول به فعالیت هستند.

52 گروه جهادی در تابستان امسال شرکت داشتند

وی با اشاره به اینکه 52 گروه جهادی در طرح های امسال شرکت داشتند، اظهار کرد: امسال 7 گروه جهادی خارج از استان سیستان و بلوچستان در طرح ها شرکت داشته اند که این گروه ها نیز فعالیت های جهادی چشمگیری در سطح استان انجام داده اند.
همچنین تصریح کرد: درنوروز امسال 18 گروه جهادی با اعزام به دورترین نقاط استان و روستاهای محروم در 23 نقطه فعالیت جهادی خود را در عرصه های مختلف ورزشی، عمرانی آبادانی و بهداشتی آغاز کردند و ادامه این کار از ابتدای تابستان در دستور کار قرار گرفته است.
وی مشاوره های ازدواج، پیشگیری و نحوه برخورد با اعتیاد را از دیگر برنامه های این سازمان عنوان کرد.

باسوادی 10 هزار نفر بیسواد در سیستان و بلوچستان

این مسئول ادامه داد: بسیج سازندگی با همکاری آموزش و پرورش و بسیجیان امسال طرح باسوادی 10هزار نفر در سنین 10 تا 49 سال را در سیستان و بلوچستان اجرایی کرده که تقریبا 115 واحد بسیج در سراسر استان در این راستا فعالیت خوبی از خود بروز داده اند.

اعطای 23 میلیارد تومان وام قرض الحسنه به متقاضیان

جعفری بیان کرد: امسال مطابق برنامه ریزی ها، 23 میلیارد تومان تسهیلات اقتصاد مقاومتی به صورت قرض الحسنه ارائه شده است تا از هر مذهبی امکان بهره وری از آن را داشته باشند.
این مسئول هدف از اعطای این وام ها را کمک به چرخه غذایی ماندگارو امنیت چرخه غذایی عنوان کرد و گفت:در بحث صنایع تبدیلی یکی از عمده مشکلات استان بحث دور ریزی محصولات است که در این زمینه نیز با هماهنگی کارخانه های مختلف دستگاه هایی را وارد کرده ایم تا بصورت رایگان در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم تا محصولات پِرت خود را عرقگیری، اسانس گیری و تبدیل به ضایعات این چنینی کنند.
وی در ادامه این مطلب افزود: در این راستا در ۱۹ شهرستان سیستان و بلوچستان نمایشگاه اقتصاد مقاومتی با هدف شناسایی محصولات خانگی، صنایع دستی و تولیدات بومی بر پا شد که نقش بسزائی در معرفی آثار استان در پی داشته است.
سرهنگ جعفری از دیگر اهداف واگذاری این تسهیلات را مهاجرت معکوس از شهر به روستا عنوان کرد و گفت: ایجاد تولید و کار برای درآمد زایی خانواده ها وایجاد بازارچه های مجازی که بصورت اینترنتی و شبکه های داخلی تحت عنوان شبکه خوشه ای کشوری درهر شهرستانی موجود است تا مصرف کنندگان بتوانند موجودیت تولیدات را در هر نقطه ای داشته باشد لذا با ورود به سامانه خوشه ای کشورمی توانند محصول مورد نیاز خود را به همراه مشخصاتی که مد نظر دارند از نوع و کیفیت محصول و... در آن مشاهده کنند و بطور مستقیم اقدام به خرید کالای خود کنند که حُسن این کار نیز حذف دلال و واسطه گرها همچنین ارتباط دو طرفه تولیدکننده ومصرف کننده است که کمک به چرخه غذایی کشور نیز خواهد کرد.
وی در ادامه تصریح کرد: در بحث فروش نیز در 19 شهرستان با همکاری شرکت نگار نثر که از شرکت های وابسته به سازمان بسیج سازندگی می باشد بازارچه های اقتصاد مقاومتی را راه اندازی کرده ایم که این بازارچه ها چون محصولات بسیج سازندگی ارگانیک است و طرفداران مناسبی دارد فروش مستقیم را در دستور کارخود قرار داده اند.
جعفری صادرات محصولات مازاد بر نیاز استان وکشور را از دیگر برنامه ها عنوان کرد و گفت: اگر تولید بیشتر از حد ظرفیت استان و کشور باشد آن محصول بصورت کشوری به کشورهای هم جوار اتریش،روسیه، افغانستان و پاکستان نیز صادر خواهد شد.

ضعف ها و مشکلات موجود در زمینه اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان

این مسئول از جمله ضعف های موجود در این زمینه در استان را نداشتن برند مخصوص عنوان کرد و افزود: کیفیت محصولات در این استان بسیار خوب است اما بسته بندی نامناسب محصولات یک ضعف به شمار می آید براین اساس یکسری دستگاه های بسته بندی را آماده کرده ایم و در نمایشگاه صنایع تبدیلی در زاهدان در معرض دید عموم قرار داده ایم تا مردم آشنایی لازم در این زمینه را کسب کنند و بتوانیم از آن برای زیبایی بسته بندی محصولات تولیدی در استان استفاده کنیم.
جعفری نداشتن یک متولی کلی برای هماهنگی و متصل کردن کارهای اقتصاد مقاومتی در استان را از دیگر ایرادات عنوان کرد و گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی غیر از مجموعه سپاه حامی دیگری وجود ندارد که بخشی هزینه بیاورند یا کارهای اجرایی را انجام دهند و در کنار ماباشند حتی پیش می آید که برای اخذ مجوزها از ادارات دولتی دچار مشکل می شویم از این جهت با بخشی از ادارات بهزیستی، امور زندانها و کمیته امداد که با این مجموعه کار می کنند نمونه تفاهم نامه ای داریم؛ اما نیاز به یک متولی داریم که بخش ها را مدیریت کند و کارها را تراز کند که غالبا باید دولت و استانداری در استان اینکار را انجام دهد که در زمینه اقتصاد مقاومتی این مهم دیده نمی شود و این یک ضعف عمده و اساس است.
وی سردرگمی دستگاه ها برای شناخت از موضوع اقتصاد مقاومتی را مشکل دیگر عنوان کرد و بیان داشت: برخی دستگاه های اجرایی حتی تعریف واضح و روشنی از اقتصاد مقاومتی ندارند، همه باید بدانند که اقتصاد مقاومتی در درون مردم شکل گرفته و دولت کار اقتصاد مقاومتی کامل را انجام نمی دهد، لذا اگر در این زمینه همه در کنار هم باشند برنامه ریزی آن محکم تر و مقاوم تر خواهد بود.
مسئول بسیج سازندگی استان سیستان و بلوچستان نیاز سنجی استان در 13 عرصه عنوان کردو ادامه داد:تسهیلات 23 میلیارد تومان وام به متقاضیان در حیطه پرورش مرغ، قارچ،عسل،شترمرغ،ماکیان، شیلات و آبزیان، محصولات گلخانه ای و کارگاه های صنعتی و دام سبک و سنگین است که اگر شرایط تولیدی و احداث را داشته باشندو از بومیان این مرزو بوم باشند وام به آنها تعلق می گیرد.
وی از جمله اهداف پیش رو در این سازمان را 80 برنامه دیگر عنوان کرد که نمونه آن بازگشایی مدارس در استان است که در این زمینه نیز با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) در جشن عاطفه ها و نیکوکاری و برنامه های ملی دخیل خواهند بود و بالغ بر500پایگاه مقاومتی در این طرح شرکت می کنند و این برنامه ها را پوشش می دهند.
سرهنگ جعفری با اشاره به اینکه سپاه در زمینه اقتصاد مقاومتی شش سال جلوتر از سایر ارگان ها و نهادها وارد عمل شده است، بیان کرد: فرهنگ اقتصاد مقاومتی و استفاده افراد از تسهیلات بانکی در این زمینه و محرومیت زدایی در عرصه های مختلف همه نشانگر این امر است و شرکت نگار نثر با هدف اقتصادمقاومتیسابقه ای 8 ساله و درخشان داردو از این رو می توان گفت سپاه در زمینه اقتصاد مقاومتی حرف اول را در کشورمی زند زیرا مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری پیش می رود و می داند که نقطه قوت اقتصاد مقاومتی تولید از درون خانه است تا از این باب بتوانیم وابستگی خود به بیگانگان را کم تر کنیم.

«حاتم» برند پیشنهادی برای محصولات تولیدی در استان

وی احیا و معرفی کردن محصولات سنتی از بین رفته، مهاجرت معکوس از شهر به روستا، بالا بردن توان، تمکین وتملک مالی مردم مرز نشین و روستایی، کمک به امنیت دائم و پادار استان، بالا بردن سواد و فرهنگ کار و تلاش، اجرای دقیق فرامین رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی و بی نیاز کردن و خودکفایی دولت و ملت را ازجمله اهداف مهم عنوان کرد و گفت:
معرفی برند خاصی از سیستان و بلوچستان برای محصولات از دیگر اهداف مهمی است که پیشنهاد این برند هم بنام «حاتم» یعنی حماسه اقتصادی تولید ملی است.
هدف اقتصاد مقاومتی رسیدن به خودکفایی است
مسئول بسیج سازندگی استان سیستان و بلوچستان در پایان خاطر نشان کرد: هدف اقتصاد مقاومتی والا و سنگین است. زمانی بطور کامل به آن دست می یابیم که خود کفا باشیم، به نفت وابسته نباشیم؛ از این رو اعتقادمان براین است که توانسته ایم تا کنون فرهنگ اقتصاد مقاومتی را به مردم بشناسانیم و در بخش تولید در بعضی مناطق مردم را با این وام در روستاها ماندگار کنیم زیرا منبع درآمدزایی برای خانواده ها فراهم شده است که در این زمینه در سال گذشته بالغ بر 115هزار نفر را تحت پوشش قرار داده ایم.

گزارش: نجمه خسروپرست
Share/Save/Bookmark