کد مطلب: 60541
 
طوفان قیمت ها در آخرین یلدای قرن 14 خورشیدی؛
گرانی شب چله و سفره هایی که هرساله آب می رود/تیغ افزایش چراغ خاموش نرخ کالاهای اساسی بر شاهرگ یلدا
کمتر از یک هفته به آغاز جشن شب یلدا طولانی ترین شب سال باقی مانده اما گرانی بازار آجیل، میوه و شیرینی از یک سو و در کمین نشستن ویروس منحوس کرونا از سوی دیگر طعم این شب به یادماندنی را برای مردم تلخ کرده است.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۷
 
به گزارش زاهدنیوز، کم کم به روزهای پایان پاییز نزدیک می شویم. کمتر از یک هفته دیگر تا شب یلدا یا شب چله فرصت باقی مانده و رسم بر این است تا با آجیل و میوه دور هم جمع شده تا طولانی ترین شب سال را سپری کنیم.

دو سالی است که به علت شیوع ویروس منحوس کرونا شرایط متفاوت شده، توصیه‌ها حکایت از پرهیز از حضور و یکجانشینی و دوری از دورهمی‌ها دارد چرا که هر نشست خانوادگی و دورهمی برابر با خطر "مرگ" عزیزان است.

آن سوی موضوع این است در چنین شبی که مردم می توانند در خانه و با همان اندک اعضای خانواده خود شب را با شادی و گفت وگو سپری و با خوردن آجیل‌های مخصوص، شیرینی و میوه‌هایی مانند انار و هندوانه که نمادی از برکت و فروانی و شادکامی هستند، جشن خود را کامل کنند، اما طعم گرانی در بازار کام همگان را تلخ کرده است.

اگر این روزها گذری به بازار خرید شب یلدا داشته‌اید، قطعا با مشاهده قیمت ها شوکه شده و با دست خالی به خانه برگشته اید؛ طبق گزارشات میدانی انجام شده قیمت یک کیلو آجیل مناسب از 250 هزار تومان شروع و هرچه پربار تر باشد هزینه آن هم بیشتر است، پسته کیلویی 270 تا 300 هزار تومان که آن هم بستگی به درجه و نوعش دارد، تخمه از کیلویی ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان و انار نیز از قرار کیلویی15 تا 30 هزارتومان است البته پرتقال، سیب درختی و خرمالو نیز دست کمی از این رِنجِ قیمتی ندارند.



زور نظارت به بازار شب یلدا نمی‌رسد!

شماری از شهروندان اما علت را عدم نظارت کافی و برخورد با متخلفان دانسته و گفتند: خرید آجیل شب یلدا برای اکثر خانواده ها به رویا تبدیل شده و قیمت ها از یک مغازه تا مغازه دیگر تفاوت دارد، با این اوضاع آشفته باید دور خرید شیرینی و مرکبات را نیز خط کشید چرا که شواهد گویای عدم نظارت بر بازار است.

به اذعان شهروندان وجود گرانی به ویژه در بازار آجیل، تمام اقشار قادر به خرید نیستند و توان خرید مردم نسبت به گذشته خیلی کم شده، قیمت‌ها نیز به ‌قدری با افزایش روبرو بوده که برای خرید چند کیلو میوه باید کلی هزینه کرد.



ذره‌بین بازرسان بر بازار شب یلدا

حیدر میرزایی، مدیرکل تعزیرات حکومتی سیستان وبلوچستان از اجرای طرح نظارتی ویژه شب یلدا در اقصی نقاط استان خبر داد و بیان کرد: با توجه به اینکه کمتر از 8 روز تا شب یلدا فرصت باقی مانده با هدف حفظ آرامش بازار و افزایش تقاضا برای خرید اقلام مورد نیاز ، طرح نظارتی ویژه این ایام همزمان با سراسر کشور از تاریخ 20 /9 / 1400 به مدت 11روز در این خطه نیز به اجرا درآمده است.

به گفته وی، بازرسان در دو شیفت صبح و عصر اقدام به نظارت کرده و این طرح را با همکاری ومشارکت سازمان صمت، مرکز بهداشت و سایر دستگاه های اجرایی و با رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی انجام خواهند داد.

این مسئول تصریح کرد: در ایام منتهی به شب یلدا افزایش تقاضا برای اقلام مورد نیاز مانندآجیل، میوه و شیرینی مورد هدف بازرسی گشت های مشترک است که در این زمینه نظارت بر قیمت و کیفیت فروش وعرضه این اقلام به صورت ویژه در دستور کار گشت های مشترک قرار دارد.



میرزایی گفت: با هماهنگی سایر دستگاه‌های نظارتی استان بالغ بر ۲۰ اکیپ در اجرای این طرح مشارکت دارند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان در پایان از مردم خواستار آن شد تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف صنفی شامل گرانفروشی، احتکار، درج نکردن قیمت‌ و عدم رعایت موازین و مقررات بهداشتی با سامانه ۱۳۵ تماس گرفته و مطمئن باشند تعزیرات حکومتی همه روزه آماده رسیدگی به شکایات مردمی و برخورد بدون اغماض با متخلفان است.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark