کد مطلب: 38196
 
حکم قصاص مطابق با پیشرفته‌ترین قوانین جهانی است/ اظهارات "با‌ن‌ کی‌مون‌" دخالت در امور داخلی کشور است
عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس گفت: حکم قصاص نفس هم عقلانی است و هم مطابق با قوانین پیشرفته است و اظهارات اخیر دبیرکل سازمان ملل دخالت در حقوق داخلی کشورها محسوب می‌شود.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۳
به گزارش زاهدانه ، "محمدرضا طباطبایی" با اشاره به اظهارات اخیر دبیر کل سازمان ملل در مورد نقض حقوق بشر در ایران اظهار داشت: این گزارشات به ویژه در مورد انتقاد از‌ صدور حکم اعدام در کشورمان  غالبا سبک و سیاق تکراری دارد.
 
وی ادامه داد: مقایسه حکم سلب حیات در ایالات مختلف آمریکا و ایران نشان می‌دهد اجرای این حکم در کشورمان بیش از آمریکا نیست و این مجازات قانونی جزئی از حقوق قضایی ایران برای محکومین مواد مخدر و قصاص نفس و در ارتباط با قتل عمد است و در موارد جزیی دیگر به شکل نادر به چشم می‌خورد.  
 
عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که این قانون (قانون اعدام) در پارلمان و مراجع قانونی ایران به تصویب رسیده است اضافه کرد: این قانون براساس تصویب در قانون اساسی و نهادهای شناخته شده که در همه کشورها اجرا می‌شود  و سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی نمی‌توانند آن را غیرقانونی بدانند.
 
وی با بیان این که نظام قضایی ما مبتنی بر قانون است، حضور وکلا در محاکمات و رسیدگی‌ها‌ی عادلانه را جزیی از محاکمه در ایران دانست و گفت: در رسیدگی‌های عادلانه در کشور ما حدود و آزادی متهمین تامین می‌شود و این دست انتقادها، انتقادهایی غیرصحیح است که گاهی در مجامع بین‌المللی به آن اشاره می‌شود.  
 
عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس اضافه کرد: حکم قصاص نفس هم عقلانی است و هم مطابق با قوانین پیشرفته است و اظهارات اخیر  دبیرکل سازمان ملل دخالت در حقوق داخلی کشورها محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: ایران همه ساله تعداد زیادی شهید و میلیاردها دلار هزینه صرف مبارزه با ترانزیت مواد مخدر می‌کند، بیش از 60 درصد زندانی‌های ما محکومین مواد مخدر هستند و این موارد مهمی است که خود سازمان ملل هم به خوبی به آن واقف است  و این در حالی است که چنانچه کشورمان در بحث مبارزه با مواد مخدر حساسیت زیادی نداشت، امروز هزینه کمتری پرداخت می‌کرد.
 
طباطبایی در پایان خاطر نشان کرد: همیشه گزارش‌های سازمان ملل با عدالت فاصله زیادی داشته، آیین‌نامه دادرسی کشورمان نشان می‌دهد، قوانین حقوقی ایران از بسیاری از کشورهای منطقه پیشرفته‌تر و مطابق با استانداردهای جهانی است و حقوق و آزادی متهمین در آن تامین شده و نتیجه آن هم احساس امنیتی است که در کشور داریم.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark