کد مطلب: 57906
 
رئیس سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:
مسئولان از اظهارنظرهای غیرکارشناسی بپرهیزند
شهریاری خاطرنشان کرد: «رئیس‌جمهور باید به‌جای این قبیل اظهار‌ نظرها وزرا را مدیریت کند تا مواردی که در ستاد عالی به تصویب می‌رسند به نحو مطلوبی اجرایی و عملیاتی شوند. لذا اساسا نیازی نیست خود اظهارنظری کنند که وزرا مجبور باشند مطالب را تکذیب و اصلاح کنند. این شأن رئیس‌جمهور نیست و بیشتر مردم را نگران می‌کند.»
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۰۷:۴۱
 
به گزارش زاهدنیوز ؛ به نقل از فرهیختگان ؛ حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت‌ودرمان مجلس با اشاره به درگیری کشور با بحران کرونا در هفته‌های اخیر، درخصوص نوع مواجهه سیستم مدیریتی کشور با این چالش و به‌طور مشخص مدیریت کلان دولت در این خصوص به «فرهیختگان» گفت: «به‌جز تاخیر چند هفته‌ای که در ابتدا اتفاق افتاد هم‌اکنون تصمیمات در یکی دو هفته اخیر روند مناسبی را طی می‎‌کند.»

وی افزود: «دولت باید پیش از این قرنطینه‌ بین‌شهری و ممانعت از مسافرت‌ها را به‌صورت جدی دنبال می‌کرد اما متاسفانه این اتفاق با چند هفته تاخیر افتاد و منجر به افزایش نگرانی‌ها و بالا رفتن شمار مبتلایان شد.»

شهریاری با بیان آنکه هم‌اینک رئیس‌جمهور بیش از گذشته به‌نظر کارشناسان و خبرگان حوزه سلامت توجه می‌کند، در توضیح مهم‌ترین اقداماتی که زین‌ پس باید مورد توجه قرار گیرند، تصریح کرد: «ضروری است آقای رئیس‌جمهور درباره مسائلی که در حوزه تخصصی ایشان نیست، اظهارنظر نکنند.»

رئیس پیشین کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد، اظهار‌نظرهایی از جنس اینکه «از شنبه همه‌چیز به حالت عادی برمی‌گردد» و یا اینکه «‌تا آخر سال این بیماری همراه ما است‌« بیش از هر چیز باعث تولید نگرانی و بی‌اعتمادی در جامعه می‌شود. کمااینکه این موارد، موضوعاتی است که در هیچ جایی نمی‌توان به‌صورت صد‌درصد درباره آنها نظر داد.»

وی با بیان آنکه این یک بیماری کاملا ناشناخته است، اضافه کرد: «‌به همین خاطر به‌نظر می‌رسد باید از اظهارنظرهای نسنجیده خودداری کرده و بیش از هر‌چیز به‌نظر کارشناسان و همکاران ما در حوزه سلامت توجه شود و کلیه تصمیمات کلان نیز متناسب با این دیدگاه‌های کارشناسی اتخاذ شود تا شاهد پیک شدید دیگری در کشور نباشیم.»

شهریاری بهبود شرایط را در گرو پایبندی دولت به تصمیمات خود ارزیابی کرد و ادامه داد: «وضعیت از 20 فروردین به بعد بستگی به شرایط بیماری دارد و ممکن است لازم باشد تصمیمات جدیدی گرفته شود.»

نماینده مردم زاهدان در مجلس با اشاره به تناقضات موجود میان اظهارات و عملکرد مقامات دولتی گفت: «ایراداتی جدی در این زمینه وجود دارد. از یک‌سو توصیه می‌شود مردم در خانه بمانند و از سوی دیگر ادارات و بانک‌ها باز هستند. در چنین شرایطی به‌هرحال افرادی باید رفت‌وآمد کنند و این یعنی قرنطینه از موضوعیت خواهد افتاد. اما باید گفت از این دولت و مجموعه رویکردها و توانمندی‌های آن، انتظاری بیش از این نیست.»

وی در ادامه به اظهارات متناقض رئیس‌جمهور و وزرا در این‌ باره اشاره کرد و گفت: «در یک روز آقای روحانی تأکید می‌کند تمام استان‌ها در سیر نزولی هستند اما بلافاصله وزیر کشور می‌گوید در چند استان سیر صعودی داریم و وزیر بهداشت هم تصریح می‌کنند که نباید تصور کنیم کرونا مهار شده و فریب بخوریم. این یکی دیگر از ایراداتی است که وجود دارد. درواقع وقتی آقای رئیس‌جمهور یک اظهارنظر غیرکارشناسی می‌کند وزرا باید درصدد تصحیح این اظهارات بر آیند و واقعیت را بیان کنند.»

شهریاری خاطرنشان کرد: «رئیس‌جمهور باید به‌جای این قبیل اظهار‌ نظرها وزرا را مدیریت کند تا مواردی که در ستاد عالی به تصویب می‌رسند به نحو مطلوبی اجرایی و عملیاتی شوند. لذا اساسا نیازی نیست خود اظهارنظری کنند که وزرا مجبور باشند مطالب را تکذیب و اصلاح کنند. این شأن رئیس‌جمهور نیست و بیشتر مردم را نگران می‌کند.»

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه روند کنونی در محدود‌سازی ارتباطات اجتماعی یا جایگزینی آن با راهکار‌های دیگر را منوط به روند فراگیری بیماری در روزهای آتی دانست و ادامه داد: «تمام نگرانی ما ناظر به موج برگشت سفرهای نوروزی است. متاسفانه تعداد زیادی از هموطنان ما سفر کردند و اینها قرار است بازگردند. امیدواریم پیک وسیعی اتفاق نیفتد و به همین دلیل نمی‌توان اظهارنظر دقیقی در این باره داشت.»

وی با تأکید بر اینکه اگر از همان ابتدا سیاست قرنطینه‌سازی بین شهری به‌صورت جدی اعمال می‌شد به‌طور حتم امروز وضعیت بسیار بهتر از آنی بود که اکنون هست، اهمال صورت‌گرفته را ناشی از اصرار رئیس‌جمهور به استراتژی ایمنی جمعی دانست و خاطرنشان کرد: «دولت قطعاً در این زمینه اشتباه کرد.»

شهریاری ادامه داد: «ممکن است 80 درصد علائم نداشته باشند، بالاخره 20- 15درصد علائم دارند و قطعاً از این تعداد افرادی جان خود را از دست می‌دهند. لذا قطعاً باید مدیریت کنیم نه این که رها کنیم و بگوییم همه بگیرند که ایمنی اتفاق افتد.»

رئیس سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: «این بدترین اظهارنظری است که یک مسئول کلان اجرایی کشور می‌تواند داشته باشد و بگوید باید همه به ویروس مبتلا شوند تا ایمن شوند.»

وی درخصوص چگونگی عقب‌نشینی رئیس‌جمهور از این استراتژی و توقف رویه سابق نیز گفت: «به ایشان تذکر داده شد و کارشناسان هشدار دادند که مطرح کردن این مساله درست نیست.»

شهریاری در پایان در جمع‌بندی نوع مواجهه دولت با این بحران گفت: «خوشبختانه دولت هم‌اینک مسیر درستی را در پیش گرفته است. این در حالی است که ابتدای امر اصلاً آقای رئیس‌جمهور حاضر به ورود جدی به ماجرا هم نبود اما درنهایت بر اثر فشارهای اجتماعی خود شخصا به ماجرا ورود کرد و به‌صورت پر‌رنگ در جلسات ستاد ملی مبارزه با کرونا حضور یافت تا وقتی در ستاد موضوعی مصوب می‌شود از طرف رئیس‌جمهور ابلاغ شود و وزرا آن را در اسرع وقت اجرایی و عملیاتی کنند.»

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: «خوشبختانه خطاهای دولت و شخص آقای روحانی در‌حال کمتر شدن است، البته بگذریم از این که هر از چند گاهی خطایی فاحش در موضع‌گیری‌های ایشان رخ می‌دهد. ازجمله همین صحبتی که بیان کردند تا آخر سال بیماری را خواهیم داشت.»
Share/Save/Bookmark