کد مطلب: 49608
 
گزارش زاهدانه از پرونده آخرین روزهای اسفندماه در بازارهای زاهدان؛
از گلایه شهروندان برای خرید نوروزی تا قیمت های نجومی فروشندگان/ مدنی فدکی: تعزیرات حکومتی کشیک نوروزی دارد
مدیرکل تعزیرات حکومتی با اشاره به اینکه طرح کشیک نوروزی امسال در دو مرحله اجرا می شود، گفت: طرح نظارتی کشیک ایام نوروز علاوه بر مرکز استان در 5 شهرستان زابل ، خاش ، سراوان ، ایرانشهر و چابهار هم اجرا خواهد شد.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۵۸
 
به گزارش زاهدانه، در حالی روزهای آخر اسفندماه را پشت سر می گذاریم که نه تنها خیابان های شهر شلوغ تر از گذشته شده بلکه ازدحام آدمها و حال و هوای گرانی در بازار برای خرید انواع البسه و آجیل همه گویای آمدن خبری است که علاوه بر نوید شادی بخش، گلایه برخی از شهروندان را نیز به دنبال دارد.
درهیاهوی این شلوغی علاوه بر پاساژها و مراکز تجاری بازار دست فروشان نیز گرمتر از همیشه بوده بگونه ای که پیراهن، کفش، عطر و ادکلن، گل مصنوعی و هفت سین عید همه از جمله اجناسی هستند که در کنار هم بساط شده و خیلی ها که شوق سال نو دارند را بیشتر از گذشته سرگرم خود کرده است. کافیست در این روزها بین ساعت 16 تا 22 سری به بازار خیابان های شریعتی، طالقانی یا مصطفی خمینی بزنید تا مراکز خرید را با ردیف هایی منظم و پیوسته از دست فروشان به نظاره بنشینید.
در حالی پوشاک، تره بار و خشکبار از جمله کالاهای ضروری و اساسی مردم برای عید است که چند نرخی بودن آنها در این ایام یکی از مشکلات موجود در بازار بوده بگونه ای که هر چه به روزهای پایانی سال نزدیکتر می شویم قیمت ها نیز نجومی تر از قبل شده و بسیاری از فروشندگان مبالغ مورد دلخواه خود را برای اجناس تعیین می کنند.
اربابی یکی از شهروندانی است که در خیابان شریعتی مشغول چانه زنی با فروشنده بر سر دو بلوز پسرانه می باشد، وی با ابراز نارضایتی از قیمت اجناس موجود در بازار به خبرنگار زاهدانه گفت: قیمت پوشاک بچه گانه سر به فلک کشیده به گونه ای که قیمت در هر مغازه با دیگری متفاوت است.
وی افزود: افزایش قیمت و گرانفروشی نه تنها در پاساژها به چشم می خورد بلکه به دست فروشان هم سرایت کرده و با این اوضاع اقتصادی موجود در جامعه خانواده هایی که صاحب چندین فرزند هستند قدرت خرید برای فرزندان خود را نداشته که این مهم می طلبد تا مسئولین نظارتی اعمال کنترل و نظارت بیشتری بر مراکز خرید داشته باشند و از گران فروشی جلوگیری کنند تا شیرینی عید را همه مردم احساس کنند.
ریگی از دیگر شهروندانی است که به خبرنگار ما گفت: آجیل و خشکبار جز جدایی نشدنی از آداب و رسوم مردم در سیستان و بلوچستان است که هیچگاه در پذیرایی از میهمانان به فراموشی سپرده نخواهد شد و به محض دور هم نشینی از آن برای سرگرمی استفاده می کنند.
وی با اشاره به اینکه برای یک کیلو آجیل 34 هزار تومان پول پرداخت کرده است، بیام داشت: قیمت خشکبار روز به روز بالاتر رفته و بسیاری از فروشندگان به بهانه کیفیت بالاتر قیمت ها را بصورت نجومی کم و زیاد کرده که در این باره ما از مسئولین تقاضای رسیدگی بیشتر بر این اوضاع را داریم تا مردم نیز قدرت خرید را برای فرزندانشان در چنین فضایی داشته باشند و گرانی کالاها نارضایتی آنان را آشکار نسازد.
از آنجایی که طرح ویژه نظارتی نوروز از 15 اسفند ماه در سیستان و بلوچستان آغاز شده باید گفت که این طرح تا 20 فروردین ماه به مدت 35 روز ادامه دارد.
مدیرکل تعزیرات حکومتی نیز در این باره اظهار داشت: همان طور که پیش از این گفته شد، نظارت بر بازار از وظایف اصلی سازمان صنعت ، معدن و تجارت و اتاق اصناف است، در حالی که تعزیرات حکومتی وظیفه رسیدگی به پرونده های وارده را دارد.
مرتضی مدنی فدکی افزود: با توجه به اینکه شعبه سیار در قانون برای تعزیرات حکومتی پیش بینی شده، این اداره کل برای پشتیبانی از مراجع ذی ربط در گشت های مشترک حضور می یابد که در گشت ها تیمی از کارشناس تعزیرات حکومتی ، بازرس سازمان صنعت، معدن و تجارت و بازرس اتاق اصناف حضور دارند و در حوزه صلاحیتی اقدام به بررسی و پیگیری تخلفات و شکایات افراد می کنند.
وی گفت: طرح کشیک نوروزی امسال نیز همانند سال های گذشته در ایام پایانی سال در دو مرحله اجرا می شود که در مرحله اول از 16 تا 29 اسفند و در مرحله دوم از ابتدای سال آینده تا 14 فروردین، رؤسای شعب و کارشناسان تعزیرات حکومتی علاوه بر وقت اداری از ساعت 16 تا 21 نیز به پرونده های دریافتی رسیدگی می کنند که اهداف اصلی اجرای این طرح برخورد با متخلفان بازار ، حمایت از تولید کننده و مصرف کننده است.
وی بیان داشت: طرح نظارتی کشیک ایام نوروز علاوه بر مرکز استان در 5 شهرستان زابل ، خاش ، سراوان ، ایرانشهر و چابهار نیز که اداره تعزیرات حکومتی مستقر است، اجرا خواهد شد و رؤسای این ادارات فوق وظیفه رسیدگی به گزارش ها و پرونده های تشکیل شده در شهرستان های تحت حوزه خود ، شهرستان های اقماری ، بخش و روستاها را نیز برعهده دارند .
وی ادامه داد: تعزیرات حکومتی در تمامی حوزه های صلاحیتی در این ایام حضور خواهد داشت، اما بیشترین توجه در اجرای این طرح متوجه شرکت های مسافرتی و حمل و نقل درون و برون شهری ، مراکز اسکان و پذیرایی ، هتل ها ، رستوران ها ، اماکن تفریحی ، فرهنگی ، فروشگاه ها ، عمده فروشی ها ، میدان میوه و تره بار، جایگاه های سوخت و مراکز بهداشتی و درمانی و فراورده های خام دامی است
مدیرکل تعزیرات حکومتی بیان کرد: تعزیرات حکومتی حمایت از حقوق مصرف کننده و برخورد با متخلفان را جزو وظایف اصلی خود می داند و در این زمینه هدف این مجموعه جلوگیری از تضییع حقوق شهروندان است . شهروندان علاوه بر تماس و اعلام گزارش از طریق شماره های 33225957 و 33225568 می توانند از طریق سامانه پیامکی 5000515010 و ایمیل Svb@tazirat.gov.ir در سرتاسر استان برای اعلام گزارش های خود اقدام کنند.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark