کد مطلب: 53108
 
ماهیگیری سودجویان در آستانه بلندترین شب سال؛
سردی زمستان به بازار شب یلدا رسید/ گرفتاری فرهنگ صله رحم در دام شبکه های مجازی
امروزه با گسترش شبکه های اجتماعی، استفاده بیش از حد از تکنولوژی‌های گوناگون که با خود، فرد گرایی را به دنبال داشته، روابط خویشاوندی و صله رحم به شدت تحت تأثیر قرار گرفته‌ بگونه ای که بلندترین شب سال نیز از این امر مستثنی نبوده و نسبت به گذشته بسیار کمرنگ شده است.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۵۵
 
به گزارش زاهدانه، هرچه به شب یلدا یا چله نشینی نزدیک تر می شود به همان میزان بازارها هم شلوغ ترشده زیرا برای سرگرم شدن در طولانی ترین شب سال همه اقدام به خرید میوه، شیرینی و آجیل می کنند.
یلدا طولانی ترین شب سال است که علی رغم سوز سرمایی که دارد دلها را بهم نزدیک می کند. از قدیم الایام رسم بر این بود که در چنین شبی همه اقوام در خانه بزرگتر فامیل جمع شده و به صله ارحام و شب نشینی، نقل خاطرات از گذشته ها و خوردن شیرینی و آجیل بپردازند.
هدف از بازگویی خاطرات در این شب عبرت آموزی برای جوانان است که از لابه لای این خاطرات برای خود تجربه ای کسب کنند، براستی که این دور هم نشینی تا پاسی از شب در حالی ادامه دارد که در پایان هر یک نیتی کرده و بر همان اساس نیز تفالی به حافظ هم می زنند.

در زاهدان هم این رسم از گذشته های بسیار دور مرسوم بوده و بزرگترهای فامیل برای پذیرایی از اقوام از چند روز قبل خود را آماده می کنند و راهی بازار خرید میوه و خشکبار می شوند اما در این میان شاهد آن هستیم که هر سال عده ای دلال در بازار خود را برای سودجویی در این شب آماده می کنند بگونه ای که برخی از آنان با نگهداری میوه و یا خشکبار در انبار آن را در شب یلدا با دو برابر قیمت به مردم عرضه کرده و شیرینی طولانی ترین شب سال را به کام برخی از مردم تلخ می کنند.
شهرکی یکی از شهروندان ساکن در مهرشهر زاهدان در گفت و گو با خبرنگار زاهدانه شب یلدا را بهترین شب برای دور هم نشینی عنوان می کند و می گوید: این روزها گرچه دورهم بودن ها رنگ و بوی قدیم را ندارد و افراد هر کدام در دسته های مختلف با تلفن همراه خود در فضای مجازی سیر می کنند اما شب یلدا که می شود به حرمت بزرگترهای فامیل دقایقی از این فضا فاصله گرفته و به صله رحم می پردازند.

وی ادامه می دهد: در قدیم علاوه بر خاطره گویی فال هم می گرفتیم که این روزها به لطف گوشی های هوشمند کتاب حافظ کنار گذاشته شده و با نرم افزارهای اینترنتی فال را تفال می کنیم.
شهرکی در ادامه می گوید: شب یلدا فقط بخاطر گوشی های هوشمند و اینترنت دست خوش تغییرات قرار نگرفته بلکه در این ایام که مردم می خواهند خوشی خود را بیشتر کنند برخی سودجویان اقدام به افزایش قیمت ها برای کالاهای مورد نیاز مردم کرده که این مهم زمینه رنجش شهروندان را در طولانی ترین شب سال فراهم کرده است.
وی از مسئولین خواستار نظارت بیشتر بر کار اصناف و فروشندگان آجیل، میوه و شیرینی جات در چنین ایامی شد زیرا گرانی میوه و آجیل در چنین ایامی شیرینی شب یلدا را بر کام بزرگترهای فامیل تلخ کرده است.
محمد رفیع سلطان زاده در گفت و گو با خبرنگار زاهدانه با توجه به نزدیکی شب یلدا و افزایش نامتعارف قیمت انواع آجیل و میوه اظهار داشت: با توجه به اینکه برخی سودجویان در نزدیکی شب یلدا اقدام به افزایش نا متعارف قیمت ها در زمینه کالاهایی مانند آجیل، شیرینی، میوه و غیره می کنند، سازمان صنعت، معدن و تجارت از 28آذر ماه امسال اقدام به اجرای طرح نظارتی در استان می کند.

وی گفت: در راستای احقاق حقوق مصرف کنندگان و جلوگیری از سوءاستفاده عوامل سودجو در سطح بازار، هماهنگی بین دستگاه های مرتبط (تعزیرات حکومتی، مجامع امور صنفی و اتحادیه های مربوطه) انجام شده بگونه ای که از ظرفیت و توان بازرسان اصناف و بازرسان سازمان صنعت،معدن و تجارت و ادارات شهرستانها نیز برای اجرای هرچه بهتر این طرح بهره گرفته شده است.
این مسئول در تکمیل مطلب فوق بیان داشت: در اجرای طرح نظارتی ویژه شب یلدا از ظرفیت و توان 70 اکیپ بازرسی اعم از بازرسان اصناف و بازرسان این سازمان به منظور حصول اطمینان از رعایت سود مصوب و همچنین رسیدگی به موقع به شکایات مردمی و برخورد قاطع با تخلفات احتمالی استفاده شده است.
مدیر بازرسی و نظارت سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان ادامه داد: شهروندان با مشاهده هرگونه تخلفی همچون گران فروشی ، کم فروشی و عدم درج قیمت ها مراتب را با سامانه تلفن 124 اعلام تا در سریعترین زمان ممکن رسیدگی های لازم برای آن مهم انجام شود.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark