کد مطلب: 52208
 
ذبح حقوق شهروندان در بازار مشترک زاهدان؛
بازار هفتگی معضل یا فرصت؟/ از رها سازی فضولات دام تا هجوم حشرات موذی به اجناس
رها سازی فضولات دام و طیور در مسیر تردد شهروندان، وجود حشرات موذی و بوی تعفن در بازاری عامه مردم به آن مراجعه می کنند جای بسی تامل دارد که می طلبد مسئولان مربوطه نظارت بیشتری بر این موضوع داشته باشند.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۴
 
به گزارش زاهدانه، بوی تعفن، دپوی انواع زباله ها از پوست پیاز و کارتن گرفته تا فضولات دام و هجوم حشرات موذی پراکنده در اطراف میوه ها و جگر گوسفندانی که در ظروف پلاستیکی بزرگ بدون رعایت مسائل بهداشتی در معرض دید عموم برای فروش قرار گرفته اند.
سه کیلو سیب زمینی 2 هزار تومان، بدو بدو که حراج شد، آتیش زدم به مالم به خاطر عیالم و غیره از جمله کلمات دستفروشان برای بازار گرمی کسب و کارشان است تا مشتری بیشتری به سمت خود جذب کنند.
برای تردد در این مسیر باید با هزار و یک ترفند از لا به لای جمعیت گذر کنی، از هر گوشه و کناری صدایی به گوش می رسد. گرمی هوا، بوی بد تعفن و حشرات راه نفس کشیدن را بند می آورد.

بازار مشترک زاهدان واقع در خیابان کوثر یک بازار هفتگی همچون جمعه بازار، دوشنبه بازار یا چهارشنبه بازار است که فقط نام ایام هفته را یدک نمی کشد اما اوضاع احوالی به مراتب بدتر از سایر این بازارها دارد که در آن صدها دست فروش گرد هم آمده و مشغول کسب روزی برای امرار معاش خانواده خود هستند.
از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در این بازاها پیدا می شود فقط باید کمی صبر و حوصله داشته باشید و تحمل.
اربابی یکی از شهروندان زاهدانی که هفته ای 2 بار بری خرید به بازار مشترک مراجعه می کند به خبرنگار زاهدانه می گوید: اجناس و مواد خوراکی در این مکان بعلت ازدیاد دستفروشان ارزان تر از مغازه و بازارهای داخل شهر است.
وی ادامه می دهد: گرچه در بازارچه های محلی وقت هدر نمی رود و تمامی اقلام و اجناس مورد نیاز در کمتر از یک ساعت خریداری می شود اما آنچه عیان است این موضوع می باشد که ارائه خدمات شهری در این گونه اماکن بسیار کمرنگ است.
وی با اشاره به زباله های پراکنده شده در مسیر تردد افراد می گوید: همانگونه که می بینید انواع و اقسام حشرات موذی در فضای این بازار پراکنده است بگونه ای که بوی تعفن زباله ها هم مجال نفس کشیدن را از افراد سلب می کند.
یکی دیگر از شهروندان در حالی از مقابل مرغ فروشی زنده عبور می کند که به خبرنگار ما می گوید: در این جا هیچ نظارتی بر وضعیت بهداشتی و نحوه ذبح حیوانات انجام نمی شود.

ریگی با اشاره به اینکه قصاب ها به ویژه در مرغ فروشی ها از دستکش و روپوش بهداشتی استفاده نمی کنند، می گوید: رها سازی فضولات و خونابه ها در مسیر تردد شهروندان، وجود حشرات موذی و بوی تعفن در این مکان که عامه مردم به آن مراجعه می کنند جای بسی تامل دارد که می طلبد مسئولان مربوطه نظارت بیشتری بر این موضوع داشته باشند تا جان شهروندان به خطر نیفتد.
وی با اشاره به فروش جگر گوسفند در چنین فضایی می گوید: اینجا نه تنها فروشندگان برای خود اهمیتی قائل نمی شوند بلکه سلامت مردم را به خطر می اندازند.
ریگی تنها مزیت بازارچه های محلی را خرید اجناس ارزان قیمت عنوان می کند و ادامه می دهد: مسئولان باید نظارت بیشتری برای ارائه خدمات شهری و بهداشتی در چنین مکان هایی داشته باشند.
ملاشاهی از دیگر شهروندانی است که به خبرنگارما می گوید: بسیاری از خانواده ها برای تهیه اقلام مورد نیاز زندگی خود به روز بازارها اقدام کرده زیرا قیمت اجناس در آن ارزانتر از سایر مراکز خرید است بگونه ای که هرچه به ساعت های پایانی روز نزدیکتر شویم قیمت اجناس هم فروکش کرده؛ هرچند که تفاوت قیمت در برخی غرفه ها به وضوح نمایان است اما این مهم به نفع شهروندان می باشد.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark