کد مطلب: 33605
 
بخشی از موزه شهر سوخته زابل در آتش سوخت
موزه شهر سوخته زابل امروز جمعه دچار آتش سوزی شد که بر اثر آن بخشهایی از این مجموعه فرهنگی - تاریخی با خسارات سنگین مواجه شد اما آثار باستانی که در محل نگهداری می شود، از آتش مصون مانده است.
تاریخ انتشار : جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۴۹
شهرسوخته
 
شهرسوخته
به گزارش زاهدانه به نقل از شاهدان عینی و معتمدان محلی بر اثر آتش سوزی در موزه شهر سوخته، آمفی تئاتر این مجموعه صد در صد از بین رفت همچنین به بخشهای دیگر موزه آسیب های جدی وارد شد.

همچنین گفته می شود بسته بودن درهای موزه در روز تعطیلی جمعه و حضور نداشتن نگهبان در محل باعث تشدید خسارات وارده ناشی از اتصال کابل برق شده است.

در همین ارتباط ˈاصغر قورزاییˈ رییس جمعیت هلال احمر شهرستانهای زابل و هامون به خبرنگار ایرنا گفت: مقارن پیش از ظهر امروز جمعه ماموران پایگاه امداد جاده ای این شهرستان با مشاهده دود ناشی از آتش سوزی مهیب در موزه شهر سوخته بلافاصله به محل مراجعه اما با درهای بسته مواجه می شوند.

وی افزود: ماموران هلال احمر با رعایت مسائل حفاظتی و ضمن شکستن شیشه ها به کمک کپسول های آتش نشانی همراه خود اقدام به مهار حریق کرده و همزمان با مراجع ذیربط در زابل و هامون تماس تلفنی برقرار و درخواست کمک می کنند.

وی بیان داشت: اما به سبب فقدان امکانات و تجهیزات کافی در شهرستان هامون و فاصله 60 کیلومتری ایستگاه آتش نشانی زابل تا موزه شهر سوخته و تاخیر در اعزام نیروهای امداد و نجات، متاسفانه گستره آتش فراگیر می شود بطوریکه خسارات وارده قابل توجه و زیاد است.

شهر سوخته با افزون بر 5 هزار سال قدمت از قدیمی ترین حوزه های تمدن شهری ایران باستان محسوب می شود که کشفیاتی همچون چشم مصنوعی، جراحی سر و تصاویر متحرک (انیمیشن) از دانش بالای ایرانیان در چند هزار سال قبل حکایت دارد.

شهر سوخته، تپه های سیلک کاشان و مناطق باستانی جیرفت در ردیف قدیمی ترین تمدن های شهری ایران محسوب می شوند.

شهر سوخته در محور ارتباطی زاهدان - زابل و در حوزه استحفاظی شهرستان هامون قرار دارد.

شهرستان زابل در فاصله 205 کیلومتری شمال زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان با افغانستان مرز مشترک دارد.

انتهای پیام /
Share/Save/Bookmark