کد مطلب: 52965
 
در مجمع ادواری استانداران جنوب شرق مطرح شد
بدهی 100 هزار میلیارد تومانی دولت در پروژه های عمرانی/هدف مجمع استانداران، بررسی مسائل و مشکلات استان‌ها است
حاتم نارویی استاندارسابق سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر دولت 100 هزار میلیارد تومان در بخش پروژه های عمرانی بدهکار است.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۵۱
 
به گزارش زاهدانه، علی اوسط هاشمی درجلسه مجمع استانداران سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این جمع بهترین سرمایه از حیث برنامه ریزی، بازنگری برنامه ها و جامعیت است، اظهار داشت: هر کدام از این استانداران در سخت ترین شرایط در مقاطعی، منشاء اثربخشی در استان بودند که می توان از تجربیات آنان برای بهبود وضعیت موجود استفاده کرد.
وی با بیان اینکه باید زمینه همکاری بیشتر مردم و حضور سرمایه گذاران در استان فراهم شود، گفت: انتظاری که ما از مجمع استانداران داریم این است که مسیر پیشرفت و توسعه استان را هموار کنند.
استاندار فعلی استان ادامه داد: قدرت، پست، مقام و موقعیت من موجب از بین رفتن زحمات دیگران نمی شود بلکه هر کدام اینها مرکز شناختی هستند که برای دور کردن سرزنش ها می توان از نظرات و پیشنهادات آنها استفاده کرد.


تولید سالانه بیش از 4 میلیون تن محصول کشاورزی در سیستان و بلوچستان

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سیستان وبلوچستان را استانی با ظرفیت ها و پتانسیل های متنوع در حوزه های کشاورزی، شیلات و ظرفیت بندری خطاب کرد و گفت: نباید این خطه از کشور را همیشه خشک و بی آب معرفی کرد.
محمود حجتی ادامه داد: در زمینه کشاورزی سیستان وبلوچستان بیش از سایر استان ها تولید دارد و این درحالی است که از تمام ظرفیت آب و خاک استان استفاده نشده است.
وی افزود: در سفری که قبل از انقلاب به این خطه از کشور داشتم میزان صید استان 4 تا 4هزار و 500 تن بوده که هم اکنون این رقم به 300 هزار تن رسیده است و این نشان دهنده آن است که ظرفیت آبزی پروری در جنوب استان بسیار بالا است.
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اینکه بگوییم متوسط بارندگی پایین است و یا با کم آبی مواجه هستیم از تنبلی خودمان است ما نمی خواهیم تلاش کنیم؛ در برخی مناطق کشور تا 700 میلی متر سالانه بارش بارندگی وجود دارد این در صورتی است که آن منطقه به اندازه چند کشور اروپایی است و آنها با اینکه این میزان بارش را ندارند بیشترین تولید را در بخش کشاورزی دارند.
این مسئول ادامه داد: ما از ظرفیت ها و پتانسیل های خدادادی نتوانسته ایم به درستی بهره گیری کنیم.

به برکت نظام جمهوری اسلامی بسیاری از مشکلات سیستان و بلوچستان برطرف شده است

حاتم نارویی استاندار سابق سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با بیان اینکه در طول سالیان انقلاب مسئولان و مدیران زیادی در استان خدمات ارزنده ای ارائه داده اند، اظهار داشت: سیستان وبلوچستان با استان های برخوردار کشور همچون خراسان جنوبی و هرمزگان و غیره فاصله زیادی دارد.
وی با اشاره به نبود بزرگ راه و آزاد راه در استان گفت: نعمت های خدادای بسیاری در استان وجود دارد اما چون نتوانسته و نمی توانیم از آنها به طور مناسب استفاده کنیم کفران نعمت کرده ایم.
استاندار سابق استان با اشاره به مشکلات موجود در زمینه آب آشامیدنی در شهرستان زاهدان افزود: تاکنون چند بار از لادیز، ملک سیاه کوه، حیدر آباد، ریگ ملک و رود ماهی بازدید کرده اید؟ بین روستای گرگ و کهورک پلی است که همیشه از زیرآن آب جریان دارد اما چرا تاکنون از این آب استفاده نشده است؟
وی در تکمیل مطلب فوق ادامه داد: در منطقه ملک سیاه کوه در نزدیکی زاهدان، چینی ها اقدام به حفر 13 حلقه چاه کشاورزی و استخراج طلا از معدن این منطقه کرده اما ما فقط نظاره گر هستیم.
نارویی با بیان اینکه قبل از انقلاب بخشدار بومی در استان وجود نداشته است، افزود: امروز به لطف الهی و جایگاه ارزشی این انقلاب معاونین استاندار، فرمانداران و مسئولین بومی و غیر بومی شیعه و سنی همه در کنار هم برای آبادانی استان در تلاش هستند.
وی با بیان اینکه برای پروژه بزرگ گاز رسانی از عسلویه تا ایرانشهر زحمات زیادی کشیده شده است، گفت: تاکنون در این زمینه چند بار از قرارگاه خاتم الانبیاء تشکرو قدردانی شده است.
وی با بیان اینکه در روزگاری نه چندان دور سیستان مرکز غله جنوب شرق کشور بود، ادامه داد: این سمت را بنده با 740 میلیارد تومان بدهی دولت به دست استاندار کنونی (هاشمی) واگذار کرده که استاندار این بدهی را پرداخت کرد اما در حال حاضر دولت 100 هزار میلیارد تومان در بخش پروژه های عمرانی بدهکار است.
استاندار سابق استان با بیان اینکه نباید خدمات ارزنده ای که توسط مسئولین در این استان انجام شده را نادیده گرفت، ادامه داد: ما نعمت های فراوانی در سیستان وبلوچستان همچون آفتاب، بادهای 120 روزه، امواج دریایی و غیره داریم که از آنها به درستی بهره برداری نشده است.
نارویی با بیان اینکه وحدت در این استان قدمت دیرینه داشته و مرهون زحمات مولوی عبدالعزیز و آیت الله کفعمی است، افزود: گرچه عوامل استکبار بیکار ننشسته و سالها پیش فردی بومی اقداماتی انجام داد که به لطف الهی و مسئولان استانی شامل امنیتی، نظامی، بسیجی، اطلاعاتی، انتظامی و غیره این موجود ذلیل را در هواپیمای مسیر دبی- قرقیزستان به خاک سیاه کشاندند لکن امروز استان در نهایت امنیت به سر می برد و شیعه و سنی همه در کنار هم برای آبادانی استان و کشور کمک می کنند.
علیم یارمحمدی، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی نیز در مجمع ادواری استانداران از استاندار سیستان وبلوچستان و وزیر کشاورزی خواستار آن شد تا برای بهره برداری هر چه بهتر از آب سدهای استان نسبت به ایجاد شبکه های پایین دست به ویژه سد " زیردان" اقدام کنند تا مردم به صورت بهینه از منابع آبی استفاده کنند.

هدف مجمع استانداران، بررسی مسائل و مشکلات استان‌ها است
طاهری دبیر مجمع ادواری استانداران کشور نیز بیان کرد: این نشست با هدف تبادل، تعامل و استفاده از تجارب مدیران عالی کشور در راستای توسعه و پیشبرد امور استان ها و اجرای مطلوب طرح های برنامه ریزی شده تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه 220 نفر از استانداران سابق کشور عضو این کشور هستند، گفت: این مجمع دارای 6 کمیته تخصصی است که فعالیت های خوبی در استان ها انجام می دهند.
امام جماعت اهل سنت مسجد مکی زاهدان نیز در ادامه گفت: آرزوی دیرینه دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران ایجاد تفرقه، ناامنی و آشوب در سیستان وبلوچستان است که به لطف خداوند اکنون این استان از هر زمان دیگری امن تر بوده و وحدت و امنیت در آن حاکم است.
مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی افزود: گرچه دشمنان تلاش در برهم زدن وحدت و امنیت این خطه از کشور دارند اما مردم این دیار با دشمن شناسی و درک خطرها روز به روز به توسعه و پیشرفت زیادی در استان نائل می شوند.
علی بخش جهانبخش یکی دیگر از استانداران سابق استان منابع انسانی را به عنوان یک ظرفیت مهم در استان عنوان کرد و افزود: وضعیت فعلی سیستان و بلوچستان در بخش های مختلف دستاورد تمامی استانداران و مدیران گذشته و فعلی است.
وی تصریح کرد: امروز به برکت وجود نظام و خون شهدا شاهد پیشرفت های خوبی در تامین زیرساخت ها برای رفع محرومیت در استان هستیم.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark