کد مطلب: 38574
 
"خفقان رسانه‌ای" در آمریکا/ هشت روشی که دولت اوباما با توسل به آنها مانع انتشار حقایق می‌شود
"سالی بازبی"، رئیس دفتر "آسوشیتدپرس" در واشنگتن، در نشست اخیر جامعه آمریکایی متشکل از سردبیران خبری، ویراستاران رسانه‌ای و مدیران عکاسی آسوشیتد پرس، اعلام کرد دسترسی به حقایق بسیار مشکل است. این مشکل سرتاسر دولت فدرال را فراگرفته است و اکنون نوبت دولت‌های ایالتی و محلی است.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۱۳
"خفقان رسانه‌ای" در آمریکا/ هشت روشی که دولت اوباما با توسل به آنها مانع انتشار حقایق می‌شود
 
به گزارش زاهدانه به نقل از آسوشیتدپرس، سالی بازبی، می‌نویسد: دولت اوباما از هشت روش برای جلوگیری از دسترسی خبرنگاران و اصحاب رسانه به اخبار و اطلاعات دقیق استفاده می‌کند:

1. درحالی‌که ایالات‌متحده حملات خود را علیه مواضع داعش آغاز کرده است، مردم حق ندارند هیچ‌یک از صحنه‌های جنگ را ببینند! سازمان‌های خبری اجازه ندارند از پرواز بمب‌افکن‌ها عکس یا فیلم تهیه کنند. خبرگزاری‌ها همواره بیرون از صحنه‌اند. در حقیقت، دولت حتی اعلام نمی‌کند این بمب‌افکن‌ها از کدام کشور به پرواز درمی‌آیند.

2. کاخ سفید مدت‌ها پیش تقلا می‌کرد تا پای فیلم‌برداران، عکاسان و گزارشگران را به نشست‌هایی که رئیس‌جمهور با سران کشورهای خارجی داشت، بکشد. ولی دیگر خبری از این اظهارات نیست! ببینید چگونه مدعی پیشرو در دموکراسی با رسانه‌ها برخورد می‌کند: "رسانه‌ها دخالت نکنند و از عکس‌های روی آگهی‌ها استفاده کنند!"

3. گوانتانامو: بالاخره محاکمه بزرگ 11 سپتامبر از راه می‌رسد. ولی ما در همان لحظه، اجازه مشاهده طرح دعاوی را در دادگاه نداریم، حتی در مورد اطلاعات غیر محرمانه! جلسات دادرسی در خفا انجام می‌شود. ما نمی‌دانیم دادستان‌ها چه سؤالی می‌پرسند یا وکلای مدافع چه پاسخی می‌دهند.

4. اطلاعاتی که به‌طورمعمول در زمان ریاست جمهوری جورج بوش درباره زندان گوانتانامو منتشر می‌شد،‌اکنون به‌صورت محرمانه نگه‌داری می‌شود. ارتش، تعداد زندانیانی را که دست به اعتصاب غذا زده‌اند، یا تعداد حملاتی را که به نگهبانان شده، افشا نمی‌کند. پوشش تصویری و تلویزیونی عملاً وجود ندارد.

5. تهدید و ارعاب منابع خبری روزبه‌روز تشدید می‌شود. به گزارش منابع خبرنگار آسوشیتد پرس، کارمندان تهدید شدند که در صورت انجام مصاحبه اخراج خواهند شد، حتی اگر برای مثال، اطلاعاتی در مورد مسائل امنیتی به وی بدهند. طبق اعلان مقامات خبری دولتی، هدف از این کار، سرکوب هر نوع جنجال یا خبری است که وجهه دولت را بد نماید.

6. یکی از ابزارهای مهم رسانه و مردم، یعنی قانون آزادی اطلاعات(FOIA) شدیدا تحت محاصره دولت است! شکایت تحت قانون آزادی اطلاعات به‌کندی انجام می‌گیرد و بسیار هزینه برمی‌دارد. بسیاری از موسسات دولتی نیز در زمان معین پاسخگو نیستند و هر بار سازمان‌های خبری را مجبور به شکایت می‌کنند.

7. دولت آمریکا از FOIA به‌عنوان یک سرویس مخفی استفاده می‌کند تا سازمان‌های خبری حقیقت‌جو، را شناسایی کند. امروزه درخواست‌ها برای پیگیری حقایق، به‌طورمعمول به سیاستمداران آمریکایی گزارش می‌شوند. 

8. دولت اوباما در تلاش است اطلاعاتی که مقامات ایالتی و محلی می‌توانند منتشر کنند، کنترل کند. اف بی آی به پلیس محلی دستور داده است از افشای هرگونه اطلاعات در مورد فناوری نظارتی که ادارات پلیس از آن برای جاسوسی اطلاعات تلفن‌های همراه استفاده می‌کند، خودداری کند. در پاره‌ای از موارد، مقامات فدرال رسماً در ضبط اطلاعات غیر محرمانه دخالت کرده و پنهان‌کاری می‌نماید.
 
 
 

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark