کد مطلب: 59364
 
سیستان وبلوچستان بر روی کمربند فلزی و معدنی جهان قرار دارد/ ظرفیت بالای معادن برای رونق تولید و اشتغال
معادن در تحقق، دست‌یابی و عملی کردن شعار جهش تولید نقش مهمی داشته و علاوه بر اشتغال‌زایی، در تولیدات صنعتی و صادرات غیر نفتی هم اثر گذار هستند.
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۵
 
به گزارش زاهدنیوز،به نقل از عصرهامون، استان سیستان وبلوچستان از شمال تا جنوب از شرق تا غرب با توجه به وجود معادن مختلف فلزی و غیر فلزی، وجب به وجب خاکش طلا است و در سالهای اخیر با توجه به کشفیات معادن مختلف، این خطه را رنگین کمان معادن کشور نام نهاده اند.

این استان از یک سو با دارا بودن ذخایر معدنی فراوان دارای قابلیت های ویژه برای تحقق جهش تولید بوده و از سوی دیگر علاوه بر تولیدات صنعتی و صادرات غیر نفتی زمینه رونق صادرات نامرئی یا همان گردشگری را فراهم کرده است.

بیان این مطلب بدان جهت است که بازدید از معادن، یکی از سوژه‌‌های پررونق گردشگری در سراسر جهان به شمار می رود و این درحالی است که کانی های فلزی و غیر فلزی شامل مس، سنگهای تزیینی، مصالح ساختمانی، منیزیت، سیلیس، طلا و آنتیموان و غیره در معادن سیستان وبلوچستان در حال برداشت می باشد.

این خطه از کشور در حالی بر روی کمربند فلزی و معدنی جهان قرار دارد که با داشتن ذخایر مس، کرومیت، منگنز، سرب و روی، قلع، تنگستن، طلا و کانسارهای غیر فلزی، دارای ظرفیت های کم نظیری در بخش معدن است که در گذشته از این پتانسیل خدادادی غافل شده بودیم.

بخش معدن و صنایع معدنی نه تنها از طریق ایجاد اشتغال مستقیم در این بخش درآمد خانوارها را افزایش می دهد؛ بلکه به‌ صورت غیرمستقیم با سایر بخش­ های اقتصادی کشور از جمله بخش های حمل و نقل، صنعت، مسکن و صنایع غذایی و غیره عاملی در افزایش میزان تولید و اشتغال می شود و نقش مثبتی در افزایش درآمد خانوارها دارا است.

اشتغال، مهمترین دغدغه جوانان

محمد سرگزی، عضو مجمع نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی، در این زمینه با تاکید بر بهره گیری کامل معادن استان، به خبرنگار ما گفت: امروزه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جوانان در منطقه، اشتغال است.

وی ادامه داد: در حوزه اشتغالزایی پیش بینی ما این است با راه اندازی صنایع تبدیلی و مرحله ذوب و صنایع تکمیلی بخش معادن استان شاهد ایجاد اشتغال خوبی در این خطه پهناور باشیم.

نماینده مردم سیستان در مجلس سورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت مراحل اکتشاف معدن مس "جان جان" و صنعتی شدن معدن "آنتیموان"، تصریح کرد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، که کار اکتشاف را در پهنه انتخابیه معدن مس جان جان انجام می دهد، قرار شد تا پایان این ماه جاری گزارش نهایی خود را در خصوص پنج کیلومتر پهنه ای که کار آن را انجام می دهند، اعلام کند.

وی بیان کرد: پس از اعلام گزارش، گواهی اکتشاف این معدن توسط سازمان صنعت و معدن و تجارت استان صادر خواهد شد و معدن مس به مرحله واگذاری به سرمایه گذار از طریق مزایده می رسد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سرمایه گذاران خوبی تاکنون برای بهره گیری از این معدن اعلام آمادگی کرده اند که از نمونه های بارز آنها می توان به شرکت ملی مس، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام راحل(ره) و قرار گاه خاتم الانبیاء(ص) اشاره کرد.
وی افزود: پیش بینی ها بر این است تا طبق برنامه ریزی صورت گرفته، خود مردم نیز طی یک شرکت سهامی عام، بخشی از سرمایه گذاران این پروژه باشند و بخشی از سهام این شرکت و معدن به آنان واگذار شود که این از الزاماتی است که در ملزومات مزایده اعلام خواهیم کرد.

سرگزی ادامه داد: یکی دیگر از ملزومات در امر سرمایه گذاری این است که تا مرحله ذوب و صنایع تبدیلی این معدن کارها باید در حوزه سیستان انجام شود و اگر سرمایه گذاری بخواهد در این بخش ورود کند باید این ملاحظه را مدنظر قرار دهد.

وی اذعان کرد: معدن آنتیموان به صورت نیمه معدنی کار خود را دنبال می کند، با توجه به ذخیرگاه هایی که در حوزه زاهدان کشف شده، درخواست داده ایم بحث صنعتی شدن این معدن هرچه سریعتر صورت گیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: با انجام این کار علاوه بر افزایش تولید، شاهد رونق در عرصه اشتغال هم خواهیم بود که این هم از قبل موافقت شده بود و گزارش ها، گویای آن است که پیرامون معادنی که اخیرا کشف شده کار انجام و ظرفیت آن معادن استخراج می شود تا در اولین فرصت و در سریع ترین زمان کوتاه صنعتی شده معدن آنتیموان عملیاتی شود.

رونق تولید و ایجاد اشتغال

وی در بخش دیگر سخنان خود ادامه داد: در بخش معدن مس، پیش بینی ها بر این است که با توجه به برآورد حجم مس که تا کنون به طور قطعی قریب به 600 میلیون تن اعلام شده و پیش بینی ما بر این است تا هزار و 500 میلیون تن این ذخیره مس برسد، عیار آن هم از سطح زمین هر میزان به عمق وارد شود افزایش پیدا کند یعنی از سه دهم تا 7دهم، هرچه قدر عمق برداشت بیشتر شود عیار آن هم افزایش خواهد یافت.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه اشتغالزایی این معدن پیش بینی ما این است با راه اندازی صنایع تبدیلی و مرحله ذوب و صنایع تکمیلی، شاهد ایجاد اشتغال برای سه هزار نفر از افراد جویای کار باشیم.

سرگزی تصریح کرد: در این راستا قرار است مواد به دست آمده ذوب و به صورت شمش در آمده تا از خام فروشی نیز جلوگیری شود که از این طریق شاهد راه اندازی کارخانه ظروف مسی، کابل، مفتول و دیگر موارد باشیم.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود خام فروشی در برخی از معادن استان، افزود: در حال پیگیری هستیم تا برای آن دسته از معادنی که توجیه فنی و اقتصادی دارند، در خود استان مرحله ذوب آنها انجام شود که این امر خود تاثیر بسزایی در رشد استان در ابعاد مختلف خواهد داشت.

 سرگزی خاطر نشان کرد با اجرایی شدن این طرح ها موقعیت اشتغال و رشد اقتصادی خوبی در منطقه ایجاد خواهد شد که نوید دهنده آینده ای در خشان برای منطقه است.
 
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark