کد مطلب: 42344
 
روحانی در یازدهمین سفر استانی
در شش ماهه اول امسال 4 درصد رشد داشتیم/ قیمت نفت به صورت فعلی باقی نخواهد ماند/ ادامه پرداخت سبد کالای غذایی امسال و سال آینده
رئیس‌جمهور گفت: این استان سخت‌کوش و عالم‌پرور در زمینه کشاورزی، صنعت و معدن استعداد فراوانی دارد و استاندار موظف خواهد بود که تمامی این طرح‌ها و پروژه‌ها را دنبال کرده و گزارش نحوه اجرای آن‌ها را برای شخص رئیس‌جمهور بفرستد تا بدانیم که قول‌هایی که امروز به مردم داده‌ایم، اجرایی خواهد شد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۲
در شش ماهه اول امسال 4 درصد رشد داشتیم/ قیمت نفت به صورت فعلی باقی نخواهد ماند/ ادامه پرداخت سبد کالای غذایی امسال و سال آینده
 
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور در یازدهمین سفر استانی خود به خراسان جنوبی، با اشاره به مردان بزرگی که در تاریخ این سرزمین بپا خاستند و جوانان عزیز و شهدا و ایثارگرانی که از این سرزمین بپا خاستند و از کشور، دین و عزت خود به خوبی دفاع کردند، اظهار داشت: من خوشحالم که در سفر به خراسان رضوی که چند ماه قبل انجام شد، در کنار امام هشتم (ع) خطاب به ملت ایران طبق آمار آن روز اعلام شده بانک مرکزی کشورمان خبر خروج از رکود را بیان کردم.

وی تصریح کرد: این خبر بسیار مسرت‌بخشی بود که از جوار حضرت امام‌رضا (ع) به ملت ایران اعلام شد و می‌دانیم که آغاز دولت یازدهم با دو معضل بسیار بزرگ مواجه بود و لازم بود این دو مشکل را از پیش پای مردم برداریم.  
 
رئیس قوه مجریه در ادامه افزود: اولین مشکل تورم بالای ۴۰ درصد بود که لازم بود با کمک مردم و همت مسئولان قدم به قدم این تورم را کاهش دهیم که آن را از ۴۰ درصد به ۳۴ بعد به ۳۲ و سرانجام به ۳۰ و ۲۸ درصد رساندیم و امروز خوشحالیم که این تورم را به ۱۸. ۱۷ درصد رسانده‌ایم و این بدان معناست که امروز که ۱۶ ماه از عمر دولت یازدهم گذشته ما توانسته‌ایم تورم را از ۴۰ درصد به ۱۷ درصد کاهش دهیم.  
 
رئیس جمهور اظهار داشت: یکی دیگر از مسائل مهم کشور رکود بود که این رکود به معنای عدم رشد و رونق در سالهای گذشته و همچنین رشد منفی بود که ما نه تنها رشد رو به جلو نداشتیم، بلکه پس رفت نیز داشتیم.  
 
روحانی گفت: در سال ۱۳۹۳ ما در پایان سه ماهه اول با محاسبات بانک مرکزی توانستیم در محاسبات اولیه ۳ ماه اول سال ۹۳ نسبت به ۳ ماهه اول سال ۹۲ دارای رشد رو به جلو باشیم و در سه ماهه اول رشد ما به بالای ۴ درصد رسید، در حالیکه در سال گذشته یعنی ۹۱ و ۹۲ این رشد منفی بود و نه تنها به جلو حرکتی نداشتیم، بلکه حرکت منفی داشتیم و بعد در سه ماهه اول سال ۹۳ کشور دارای رشد شد و از رکود عبور کرد.  
 
وی در ادامه تصریح کرد: آغاز رونق، شکوفایی، حرکت به پیش اتفاق افتاد و امروز افتخار دارم که در خراسان جنوبی به ملت بزرگ ایران اعلام کنم که آماری که شب گذشته توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام شد، این بود که در سه ماهه دوم نیز کشور دارای رشد مثبت است و ما مجموعا در ۶ ماهه اول دارای ۴ درصد رشد هستیم.  
 
رئیس قوه مجریه تاکید کرد: این موضوع را می‌توان با سال ۹۱ که 6.8 رشد منفی داشتیم و همچنین با سال ۹۲ که همچنین رشد منفی داشتیم مقایسه کنیم و مشاهده می‌کنیم که امسال اولین سالی است که رشد کشور مثبت شده است و در شش ماهه اول سال ۹۳ این رشد به ۴ درصد رسید و کشوری که ۲ تا سه ماه از ماه‌های سالش را رشد دارد، بدان معناست که رشد اقتصادی در آن آغاز شده است.  
 
رئیس جمهور بیان داشت: من آغاز ربیع الاول و هجرت پیامبر اکرم (ص) و همچنین به دلیل این ۶ ماهه پشت سر هم رشد اقتصادی مثبت را به ملت ایران تبریک می‌گویم. بدانید تمام پیشرفت کشور ما در این ۱۶ ماهی که از آغاز دولت یازدهم گذشته، به دست توانمند شما مردم انجام شده و دولت نیز به عنوان خادم شما مردم به دنبال آن است که مطالبات و نظرات شما را با کمک، همت و هدایت شما مردم به پیش براند.  
 
روحانی افزود: اگر امروز پیشرفت داریم، پیشرفت شما مردم عزیز و ایران کوشاست و آمار بانک مرکزی جمهوری اسلامی نشان می‌دهد در زمینه نفت و گاز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داریم و همچنین در زمینه معادن و صنعت پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داریم، در زمینه خدمات، کشاورزی دارای پیشرفت هستیم و حتی در زمینه مسکن که حرکتی نداشتیم، امسال بعد از ۶ ماه ساخت و ساز هم به برکت بودجه‌های عمرانی این حرکت رو به پیشرفت آغاز و شروع شده است.

رئیس جمهور با اشاره به بودجه اختصاص یافته در استان خراسان جنوبی اظهار داشت: ما 94 درصد از بودجه عمرانی، فرهنگی و آموزشی این استان را پرداخت کرده‌ایم که در تاریخ سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است که حدود 22 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در 9 ماهه اول سال جاری پرداخت کردیم که زمینه خوبی را برای حرکت رو به جلوی طرح‌های عمرانی شکل گرفته است.
 
رئیس قوه مجریه تأکید کرد: می‌دانید که زمینه صنعت نفت و گاز امسال حرکت خوبی آغاز شده است. در زمینه گاز رشد بسیار خوبی تا امروز داشتیم. تا پایان سال رشد تولید گازمان روزانه 100 میلیون متر مکعب افزوده خواهد شد. در زمینه نفت نیز گرچه شرایط جهانی و به ویژه توطئه برخی از کشورها قیمت نفت را کاهش داده اما به حول و قوه الهی از این مشکلات به همت مردم به خوبی عبور خواهیم کرد.
 
روحانی با بیان این که قیمت نفت به صورت فعلی باقی نخواهد ماند، اظهار داشت: هرچه قدر که توطئه شود،‌ بالاخره افق آینده ما روشن است. ملت ما پیروز در تمام صحنه‌ها خواهد بود و یک شرط بیشتر ندارد، امیدمان را حفظ کنیم، وحدت، انسجام و یکپارچگی‌مان را افزایش دهیم و در مسائل جزئی اختلافات را کنار بگذاریم.
 
وی افزود: ما همه اهل یک کشوریم و زیر پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران هستیم و زیر خیمه اسلام و خیمه ایران زندگی می‌کنیم و به قانون اساسی، ولایت فقیه و وحدت پایبندیم. باید مسائل ریز و جزئی را کنار بگذاریم و این جناح آن جناح، راست و چپ، این مذهب و آن مذهب و این دین و آن دین را مطرح نکنیم. همه افتخار ما این است که مسلمانیم.
 
رئیس قوه مجریه تأکید کرد: وحدت، اتحاد، یکپارچگی و اخوت در میان ما همواره وجود دارد. این قدر لکه‌های سیاه را نگه ندارید، خود آفتاب، لکه سیاه را سفید می‌کند. بگذارید آفتاب تابان ایران زمین و آفتاب اسلام و برادری، اگر لکه سیاهی بر روی پیراهن سفید ایران اسلامی مانده است، بزداید و آن قدر به آن لکه سیاه اشاره نکنیم، بلکه باید به سفیدی دل پاک این ملت افتخار کنیم.
 
روحانی اظهار داشت: ملت بزرگ ایران بداند، دولت در زمینه نفت، گاز، آب، محیط زیست، کشاورزی،‌ گردشگری، فرهنگ، دانش و علم اقتصاد دانش‌بنیان و همچنین در زمینه پیشبرد سیاست خارجی برای به کرسی نشاندن حقوق ملت ایران هرگز از حرکت باز نخواهد ایستاد.
 
وی اضافه کرد: مردم ایران بدانند دولت یازدهم بعد از 16 ماه امروز افتخار می‌کند که در ایران هیچ کس نیست مگر آن که زیر پوشش بیمه درمانی قرار گرفته باشد. دفترچه بیمه درمانی برای همه مردم به صورت همگانی اجرا شده است و این افتخار برای اولین بار در کشور ایران به دست دولت یازدهم اما به همت مردم اجرایی و عملیاتی شده است.
 
روحانی تصریح کرد: در زمینه امنیت غذایی، قشرهای کم‌درآمد و محروم و همه آن‌هایی که زیرپوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند، سبد کالای غذایی را امسال و سال آینده هم ادامه خواهیم داد. همچنین در زمینه سلامت دولت گام‌های بلندی را برای کم کردن آلام همه بیماران که البته شفا از ناحیه خداوند است که ما هم وسیله هستیم، برداشته است. امروز که به بیمارستان می‌رویم چهره بیماران با 16 ماه پیش خیلی فرق کرده است. هنوز این راه ادامه دارد. ما طرح تحول نظام سلامت را به کمک مردم ادامه خواهیم داد.
 
رئیس قوه مجریه با اشاره به ظرفیت‌های موجود در استان خراسان جنوبی اظهار داشت: استان خراسان جنوبی، استان مقاومت، علم، فرهنگ، شعور، شعر، وحدت میان شیعه و سنی و زندگی برادرانه است. سابقه‌ای که من از شهر شما دارم به چهل سال پیش بازمی‌گردد. در سال 53 چند ماهی در بیرجند بودم و بر اساس گزارش‌هایی که به من رسید نشان از این داشت که بیرجند از پاکیزه‌ترین شهرهای ایران است.
 
وی افزود: مردم این استان اول دل‌شان پاک و مصفاست و سپس کوچه و خیابان‌هایشان. شما که به محیط زیست اهمیت می‌دهید و قدر پاکی را می‌دانید، خداوند یاور شما خواهد بود.
 
رئیس جمهور با اشاره به بحران آب در این استان اظهار داشت: اگر آب در این استان کم است، فرهنگ و ادب و اخلاق فراوان است. اولین قدم دولت یازدهم این است که در چند ماه باقی مانده از سال 94 تا 95 در زمینه اجرایی شدن پروژه‌های آب‌رسانی اقداماتی را انجام خواهد داد. این جا سرزمینی است که قدر آب را به خوبی می‌دادند. همه تمدن گذشته ایرانی در زمینه حفظ قنوات و آب و احداث قنات نشان از این دارد که این ملت همواره قدر این مایه حیات را می‌داند.
 
روحانی با اشاره به طرح‌های در دست اجرا در زمینه پروژه آب‌رسانی تصریح کرد: سد سیاهو در سال 94 به اتمام و افتتاح می‌رسد. همچنین سد فرخی قائم زودتر افتتاح خواهد شد و مجتمع آب‌رسانی روستایی که ان‌شاء‌الله 25000 نفر را تأمین آب خواهد کرد، اجرایی خواهد شد. همچنین تصویه‌خانه آب شرب بیرجند در ماه‌های پیشرو، رو به اتمام است.

وی همچنین افزود: در زمینه انتقال آب با لوله که حدود 600 کیلومتر است تا پایان سال 94 اجرایی و عملیاتی خواهد شد. همچنین در زمینه طرح‌های آبخیزداری که مربوط به کشاورزی است در جلسه وزرا صحبت کردیم. یک طرح وسیعی در استان اجرایی خواهد شد. البته در حد توان دولت در بودجه سال 94 و 95 با کمک مردم طرح آبخیزداری می‌تواند از آب‌های موجود این استان حراست کند.
 
روحانی تأکید کرد: در زمینه طرح گلخانه نیز دولت،‌ زمینه زیربنایی را فراهم کرده است و بخش خصوصی نیز آن را دنبال خواهد کرد از اوایل سال 93 تا اواخر سال 94 هشت طرح گلخانه‌ای داریم که 18 واحد برای دامپروری درنظر گرفته شده است.
 
روحانی با اشاره به طرح‌های راه‌ها و جاده‌ها اظهار داشت: راه‌های استان، راه‌هایی است که باید در مسیر اصلی به بزرگراه تبدیل شود. در جلسه استانداری نیز این موضوع را بررسی کردیم که 100 کیلومتر از این راه‌ها را باید تبدیل به بزرگراه کنیم و در سال 94 و 95 این طرح پیگیری می‌شود و این طرح توسط وزیر راه و شهرسازی اعلام خواهد شد.
 
وی همچنین با اشاره به طرح راه‌آهن گفت: اجرایی شدن طرح راه‌آهن مورد تأیید هیئت دولت و وزیران است. در بودجه سال 94 نیز ردیفی بر این اساس پیش‌بینی شده که ما 10 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. دولت با همه همت طرح راه‌آهن را دنبال خواهد کرد تا این استان به راه‌آهن سراسری متصل شود.
 
رئیس جمهور با اشاره به بخش صنعت و معدن اظهار داشت: متأسفانه برخی از کارخانه‌ها کاملاً فعالیت ندارند و از همه ظرفیت‌ها استفاده نمی‌کنند و به علت مشکل مسائل مالی و سرمایه در گردش در تهران طرحی را تصویب کردیم که با حضور رئیس بانک مرکزی ان‌شاء‌الله 60 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار مراکز تولیدی و سرمایه در گردش قرار خواهد گرفت.
 
روحانی به مسائل زیست محیطی استان خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: نیاز به بخش بزرگی بوته‌کاری و مالچ‌پاشی وجود دارد که این طرح‌ نیز از سوی دولت دنبال خواهد شد. البته منطقه ویژه اقتصادی بیرجند نیز افتتاح و فعال خواهد شد.  
 
وی با بیان این که در نیمه سال 94 ساختمان بیمارستان بیرجند تکمیل خواهد شد، اظهار داشت: سه بیمارستان در این استان تکمیل شدند، اما نیروی انسانی ندارند که اعتبارات لازم برای تأمین آن نیز در نظر گرفته خواهد شد.  
 
رئیس جمهور تصریح کرد: در این سفر 21 طرح و پروژه به تصویب دولت رسیده است که امشب در شورای عالی اداری استان اعلام می‌شود و تمام طرح‌ها و پروژه‌ها تا پایان سال 95 اجرایی و عملیاتی خواهد شد و دولت 270 میلیارد تومان اعتبار برای این طرح‌ها مدنظر قرار داده است.
 
روحانی خاطرنشان کرد: این استان سخت‌کوش و عالم‌پرور در زمینه کشاورزی، صنعت و معدن استعداد فراوانی دارد و استاندار موظف خواهد بود که تمامی این طرح‌ها و پروژه‌ها را دنبال کرده و گزارش نحوه اجرای آن‌ها را برای شخص رئیس جمهور بفرستد تا بدانیم که قول‌هایی که امروز به مردم داده‌ایم، اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark