کد مطلب: 45477
 
گزارش زاهدانه از مزاحمت های خیابانی؛
خانم، در خدمت باشیم
کارشناس مرکز مشاوره مهر گفت: یکی از مشکلات و معضلات اجتماعی امروز، مزاحمت های خیابانی است که نه تنها افراد متاهل و پُر سن وسال بلکه جوانان ونوجوانان هم از این الگوی اشتباه پیروی می کنند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۴۳
 
به گزارش زاهدانه، مزاحمت خيابانی نه ساعت دارد و نه جا و مکان خاص، همين که تنها باشی و به خصوص پياده، اين اجازه را به خودشان می دهند که هر حرفی را نثارت کنند. خیابان معلم، دانشگاه، بزرگمهر و بازار پر از اتفاقاتی است که می توان به وضوح شاهد مزاحمت های خیابانی افراد بود. از متلک پرانی های کوچه بازاری و تنه زنی گرفته تا ترمز زدن با ماشین جلوی پای دختران، بوق زدن، تعقیب و گریز و... که هر کدام در زمره مزاحمت های خیابانی جای می گیرد. در این میان نباید از نقش واهمیت ظاهر وبرخورد اغلب خانم ها چشم پوشی کرد. به هر حال هر اقدامی که در فضای عمومی از سوی فردی در برخورد با فرد دیگر انجام شود، به گونه ای که زمینه آزار واذیت وی را فراهم آورد مزاحمت خیابانی محسوب می شود.
البته هیچ آمار رسمی دقیقی از حجم وتعداد مزاحمت هایی که زنان در خیابان با آن مواجه می شوند وجود ندارد، اما نبود این آمار دلیلی بر کتمان ماجرا نیست. در انواع مزاحمت ها حقی از حقوق شهروندان ضایع می شود که در بسیاری از موارد نه کار به دادگاه وتنبیه مزاحم می کشد و نه فرهنگ سازی گسترده ای برای کاهش بار مزاحمت ها اندیشیده شده که این مزاحمت ها باعث سلب آسایش روانی زنان و دختران شده است.
کارشناس مرکز مشاوره مهر درباره این معضل در گفت وگو با خبرنگار زاهدانه گفت: مزاحمت، مسئله ای است که کمتر به آن پرداخته و راهکارهای مواجهه با آن کمتر بررسی شده است. از این رو عموم زنان و دختران در این موارد به ندرت آموزش دیده اند و کمتر آمادگیِ مواجهه با آن را دارند.
مهدوی فر افزود: مزاحمت، رفتار یا گفتاری است که از نظر روحی وگاه جسمی باعث آزار زن می شود و او را از ادامه این مزاحمت و یا عواقبِ احتمالیِ آن به وحشت می اندازد، یا باعث ایجاد تنش واضطراب در او می شود.
علت مزاحمت های خیابانی
وی ادامه داد: متاسفانه یکی از مشکلات و معضلات اجتماعی امروز مزاحمت های خیابانی است که نه تنها افراد متاهل و پُر سن وسال بلکه جوانان ونوجوانان هم از این الگوی اشتباه پیروی می کنند.
وی یکی از عوامل مهم لذت بردن از مزاحمت های خیابانی را احساس قدرت وبرتری عنوان کرد وگفت: ایجاد رعب و وحشت در زنان احساس لذتی به این افراد منتقل می کند، دیدن چهره رنگ پریده یا دستان لرزان افراد این حس آنها را دو چندان می کند.
راهکارهای مقابله با آزارهای خیابانی
مهدوی فر در ادامه به برخی از راهکارهای مقابله صحیح و موثر با مزاحمت ها اشاره کرد وگفت: در مزاحمت های خیابانی حفط خونسردی بسیار مهم است. همچنین داشتن لحن آرام ومطمئن، تحریک نکردن مزاحم با تهدید، التماس و یا سکوت نکردن از بهترین روش های مقابله با این افراد است.
وی با اشاره به اين که مزاحمت های خيابانی می تواند به علت ايجاد استرس در فرد، باعث بيماری های جسمی شود، ادامه داد: عوارضی همچون آسيب شخصيت، خشم، اضطراب و دلهره، افت تحصيلی، تزلزل بنياد خانواده و از دست رفتن حس اعتماد، باعث بروز بسياری از مشکلات روانی در جامعه می شود.
وی ادامه داد :بعضی از رفتارها مثل صحبت کردن با صدای بلند ، خنديدن و بعضی از شيطنت ها و سرکار گذاشتن ديگران می تواند زمينه ايجاد مزاحمت برای فرد را فراهم کند، بنابراين فقط وقار، آرامش و صبر در اين مواقع جلوی بسياری از مزاحمت ها را خواهد گرفت.
وی به نوجوانان و جوانان هشدار داد تا از تردد در مکان های پرخطر و خلوت اجتناب کنند و در صورتی که قسمتی از مسير رفت و آمد آنان در مکان های خلوت است در حد امکان اين مسير را به صورت گروهی در ساعت های شلوغ تر روز طی کنند.
برخورد با مزاحمت های خیابانی
فرمانده انتظامی شهرستان زاهدان در خصوص علل ایجاد مزاحمت های خیابانی در گفتگو با خبرنگار زاهدانه گفت: در این زمینه قطعا عوامل فرهنگی و اجتماعی نقش پر رنگی دارد، اما از مهمترین معضلات این موضوع مشکلات شخصیتی، تغییر سبک زندگی برخی طبقات جامعه و جدار میان دوگانگی ارزش های سنتی ومحصولات فرهنگی غرب را می توان نام برد .
سرهنگ جعفری افزود: ممکن است خیلی از مزاحمت ها برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت باشد وافراد به دنبال نوعی احساس قدرت و برتری با ایجاد رعب و وحشت به دنبال به دست آوردن شخصیت کاذب باشند.
جعفری با بیان اینکه مزاحمت های خیابانی در قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می شود گفت: محکومیت این نوع مزاحمت ها از 2تا6 ماه حبس و74 ضربه شلاق برای آن در نظر گرفته شده است.
وی گفت: مزاحمت ها انواع مختلفی دارد، از مزاحمت تلفنی، متلک پراکنی تا برهم زدن نظم و آرامش جامعه وعدم رعایت قوانین و مقررات در چند نقطه که برای خیلی از موارد باید شکایت خصوصی صورت بگیرد تا پلیس به آن رسیدگی کند، اما هر گونه مزاحمتی که در معرض دید ماموران رخ دهد و جرم مشهود تلقی گردد قطعا پلیس برخورد جدی در مقابل آن از خود نشان می دهد.
وی به اقدامات پلیس زاهدان اشاره کرد و افزود: پلیس با اجرای طرح های امنیت محله محور، امنیت اجتماعی و طرح تشکیل برخورد با مزاحمین نواحی و با تقویت واحدهای گشتی به خصوص اطراف مدارس دخترانه در حال انجام وظیفه می باشد.
وی در ادامه همین مطلب بیان کرد: فروردین ماه امسال پلیس با هماهنگی دستگاه قضایی اقدام به توقیف 24 خودرو که مزاحمت در خیابان انجام می دادند، نموده است که خودروهای مذکور به مدت 3 ماه توقیف شده اند.
فضاهای شهری برای زنان امن شود
وی از نهادهای متولی ودستگاه های شهری خواست برای مکان های خلوت که زنان و کودکان در معرض تعرض قرار می گیرند تمهیدات امن تری اندیشیده شود. مثلا با استفاده از نور، کوچه یا خیابان های تاریک روشن تر شوند.
سرهنگ جعفری در پایان گفت: در اکثر مواقع اقدامات پلیس در مرحله آخر قرار می گیرد، مهمتر از برخورد قانونی برای کاهش اینگونه مزاحمت ها، آموزش های تربیتی و اجتماعی از دوران کودکی است که از خانه و مدرسه باید مورد توجه قرار بگیرد.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark