کد مطلب: 57663
 
آخرین وضعیت گاز رسانی به سیستان و بلوچستان/30 درصد منازل مسکونی گازکشی شده است
روند توسعه شبکه گاز در استان سیستان و بلوچستان طی ۲ سال گذشته شتاب بیشتری پیدا کرده و طبق گفته مسئولان تا سال ۹۹ پرونده آن بسته می شود.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۷:۱۵
 
به گزارش زاهدنیوز ؛ شبکه انتقال گاز در آخرین ایستگاه وارد استان سیستان و بلوچستان شد، استانی که به دلیل گرما و رطوبت در اولویت آخر گازرسانی قرار گرفته است و برای مصارف خانگی سالیانه هزار لیتر نفت سفید  به علاوه کپسول‌های گاز مایع در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

با آغاز فصل سرما شاهد صف‌های طولانی برای کپسول گاز در استان سیستان و بلوچستان هستیم و بسیاری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران را مقصر کاهش عرضه کپسول‌های گاز دانستند، امری که با تکذیب این سازمان مواجه شد و اعلام کرد: تامین کپسول مورد نیاز بر عهده دولت نیست و وظیفه انجام آن به بخش خصوصی واگذار شده است.

در ادامه اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی آمده است که اولویت توزیع ال پی جی با خانوار‌های شهری، روستایی و عشایری است که هنوز به شبکه گاز سراسری متصل نیستند و پس از آن به سایر صنوف و گروه‌های خدماتی ارائه می‌شود.
 
به نظر می‌رسد بخشی از کمبود گاز در استان سیستان و بلوچستان مربوط به استفاده خودرو‌ها از گاز مایع به عنوان سوخت است، امری که با افزایش قیمت بنزین شتاب بیشتری گرفته است.البته فروش حواله‌های هزار لیتری نفت سفید و قاچاق سوخت نیز در کمبود عرضه گاز بی تاثیر نبوده است.
 
در همین خصوص بیژن زنگنه وزیر نفت با اشاره به تخصیص سهمیه گاز در استان سیستان و بلوچستان گفته است: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، رقم قابل‌توجهی را بیش از نیاز استان‌هایی که از سوخت ال‌پی‌جی استفاده می‌کنند، به شرکت‌های توزیع‌کننده خصوصی تحویل داده است و به توزیع‌کنندگان نیز اعلام شده است همه آن میان مردم توزیع شود، اما مشکل این است این کپسول‌ها به دست مصرف‌کننده خانگی نمی‌رسد.

وزیر نفت تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که بخشی از آن به‌صورت غیرمجاز و خطرناک در خودرو‌ها مصرف می‌شود و بخشی هم ممکن است قاچاق شود.

وی با بیان اینکه توزیع ال‌پی‌جی در کشور نسبت به سال گذشته رشد داشته است، افزود: به دنبال ایجاد راهکاری برای توزیع سیستمی کپسول ال‌پی‌جی هستیم تا از رسیدن آن به دست خانوار مطمئن شویم.

وزارت نفت وعده گازرسانی به ۱۰ روستا در روز را داده است امری که در صورت تامین منابع مالی می‌تواند تسریع کند.

آغاز علمک گذاری در  ۸ شهر سیستان و بلوچستان/ ۸۲ واحد صنعتی گازدار شدند

حسن منتظرتربتی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان؛ در تشریح آخرین وضعیت گازرسانی به سیستان و بلوچستان و توسعه شبکه گاز شهری و روستایی در این استان اظهار کرد: بزرگترین پروژه گازرسانی کشور شامل ساخت خطوط لوله و توسعه شبکه گاز شهری و روستایی استان سیستان و بلوچستان در دست اجراست و در حال حاضر به صورت همزمان ساخت شبکه، علمک‌گذاری و واگذاری انشعاب گاز به مشترکان در ۸ شهر استان سیستان و بلوچستان در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: تا کنون عملیات گازرسانی در شهر زاهدان پیشرفت ۷۶ درصدی داشته است و حدود ۱۵ هزار علمک گاز نصب و برای حدود ۳۱ هزار خانوار، اشتراک پذیری انجام گرفته است.

وی افزود: علاوه بر شهر زاهدان، عملیات ساخت و توسعه شبکه گاز شهری در ۷ شهر ایرانشهر، محمدان، بمپور، زابل، خاش، بزمان و دلگان هم به صورت همزمان در حال انجام است و تاکنون ضمن گازرسانی به این ۷ روستا و عملیات گازرسانی به ۱۶ روستای دیگر هم آغاز شده است.
 
آخرین وضعیت گاز رسانی به سیستان و بلوچستان/پروژه گاز رسانی به این استان تا سال ۹۹ به پایان می‌رسد؟

معاون وزیر نفت با اشاره به عملیات گازرسانی به واحد‌های صنعتی بیان کرد: برنامه گازرسانی به ۳۱۰ واحد صنعتی استان سیستان و بلوچستان در دستور کار قرار گرفته است و تاکنون ۸۲ واحد صنعتی گازدار شده اند، عملیات گازرسانی به ۱۸۵ واحد صنعتی دیگر آغاز، گازرسانی به ۴۲ واحد صنعتی در مرحله پیمان سپاری و گازرسانی به ۸ واحد دیگر هم در مرحله طراحی است.

به گفته وی؛ در شرایط فعلی، ساخت و توسعه شبکه گاز به شهرها، روستاها، صنایع و نیروگاه‌های برق استان سیستان و بلوچستان همانند بزرگ‌ترین کارگاه گازرسانی کشور بوده که در جبهه‌های مختلف کاری به صورت شبانه‌روزی در حال انجام است.

تربتی با بیان اینکه در کنار ساخت و توسعه شبکه گاز شهری، روستایی و صنعتی در استان سیستان و بلوچستان، هم اکنون ساخت ۶ خط لوله بزرگ و اصلی انتقال گاز در سطح این استان پهناور کلید خورده است، تصریح کرد: به منظور تسریع در روند ساخت و بهره برداری هر یک از این ۶ خط لوله اصلی هم، قطعاتی تعریف و به عبارت دیگر ساخت هر خط لوله به چند قطعه تقسیم‌بندی شده تا زمان ساخت و بهره‌برداری از آن‌ها به حداقل کاهش یابد.

وی افزود: ساخت خط لوله ۳۶ اینچی گاز ایرانشهر-زاهدان- دو راهی دشتک به طول ۱۰۸ کیلومتر، خط لوله ۲۴ اینچی دو راهی دشتک به زابل به طول ۱۱۰ کیلومتر، خط لوله ایرانشهر به چابهار در چهار قطعه و در اقطار ۵۶ تا ۱۶ اینچ به طول تقریبی ۳۰۰ کیلومتر، خط لوله ۲۰ اینچی ایرانشهر به پالیزان به طول ۱۰۵ کیلومتر، خط لوله پالیزان به خاش به طول ۴۱ کیلومتر، خط لوله خاش به میرجاوه به طول ۱۰۹ کیلومتر و خط لوله انتقال گاز به شهر‌های سوران، زابلی، سراوان، سیرکان و هیدوج به طول تقریبی ۳۴۳ کیلومتر از مهم‌ترین خطوط لوله در دست ساخت هستند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ابراز کرد: عملیات اجرایی بالغ بر یک هزار و ۷۷۰ کیلومتر خط لوله اصلی گاز در استان سیستان و بلوچستان آغاز شده است و ساخت حدود ۶۵۵ کیلومتر خط لوله جدید گاز هم در مرحله طراحی پایه بوده که احداث آن‌ها هم به زودی شروع می‌شود.

تربتی با اشاره به سرمایه گذاری وزارت نفت برای توسعه شبکه گاز در استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: بر اساس مصوب شورای اقتصاد و بند «ق» بودجه سال ۹۳، امکان سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان وجود دارد و با حمایت‌های وزارت نفت انجام این طرح با محدودیت منابع مالی روبرو نخواهد شد.

وی ادامه داد: تمامی هزینه‌های سرمایه‌گذاری در ساخت و توسعه شبکه گاز استان سیستان و بلوچستان از محل جایگزینی گاز طبیعی با سوخت مایع جبران خواهد شد و با توسعه شبکه گاز، مصرف سوخت مایع به ویژه گازوئیل در سبد سوخت نیروگاه‌ها و گازمایع در سبد سوخت مشترکان خانگی و تجاری به حداقل کاهش می‌یابد.

معاون وزیر نفت گفت: علاوه بر شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان، ۴ شرکت گاز استانی در توسعه گازرسانی استان سیستان و بلوچستان مشارکت دارند که با این همکاری گسترده، شاهد افزایش سرعت توسعه خواهیم بود.

تنها ۳۰ درصد مناطق مسکونی سیستان و بلوچستان از شبکه گاز استفاده می‌کنند

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان؛ با اشاره به گاز رسانی به استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: پیگیری طرح گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان از سال ۸۴ توسط مجلس صورت گرفت و با وجود مصوبه مجلس مبنی بر تخصیص سالیانه ۶۵ میلیون دلار برای گازرسانی به این استان، وزارت نفت به دلیل عدم صرفه اقتصادی از انجام آن خودداری کرد.

نماینده مردم زاهدان تصریح کرد: پیگیری برای گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان ادامه یافت و در دولت دهم با توسعه خط لوله صلح برای گازرسانی به پاکستان و افغانستان، لوله کشی گاز به ایرانشهر رسید و به دلیل کمبود منابعی مالی توسعه آن متوقف شد.
 
آخرین وضعیت گاز رسانی به سیستان و بلوچستان/پروژه گاز رسانی به این استان تا سال ۹۹ به پایان می‌رسد؟

وی افزود:با روی کار آمدن دولت یازدهم و وعده‌های تغییر رویکرد وزارت نفت نسبت به گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان بسیاری نسبت به توسعه شبکه گاز رسانی امیدوار شدند و از سوی دیگر مجلس نیز بودجه سالیانه ۳۰۰ میلیارد تومانی را برای گاز رسانی به هرمزگان و شرق استان سیستان و بلوچستان در نظر گرفت.

شهریاری بیان کرد: پیش از روی کار آمدن دولت دوازدهم، وعده‌های فراوانی برای گازرسانی به این استان داده شد، اما علی رغم پیگیری‌های صورت گرفته، روند گازرسانی در این استان بسیار کند بوده است و تنها ۳۰ درصد مناطق مسکونی در این استان از شبکه گاز استفاده می‌کنند.

نماینده مردم زاهدان ابراز کرد: به دلیل موقعیت جغرافیایی، مردم این استان در زمستان با سرمای زیادی مواجه هستند و متاسفانه در توزیع گاز مایع در استان سیستان شاهد صف‌های طولانی برای دریافت کپسول هستیم.

وی با اشاره به قاچاق سوخت در این استان اظهار کرد: میزان قاچاق سوخت در این استان رقم قابل توجهی نیست و در برخی از قسمت‌ها به شکل کولبری قاچاق صورت می‌گیرد و این موضوع نباید دستاویزی برای توجیه کم کاری مسئولان باشد.

پرونده گازرسانی به زاهدان سال ۹۹ بسته می‌شود

بهرام صلواتی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، با بیان اینکه گسترش چتر گازرسانی در سیستان و بلوچستان، تکمیل پروژه زاهدان - دوراهی دشتک، آغاز عملیات اجرای پروژه‌های زاهدان - خاش، خاش- میرجاوه و دوراهی دشتک - زابل را از دیگر طرح‌های در دست اقدام شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اظهار کرد: راه‌اندازی بخشی از خط لوله بیدبلند - اهواز، احداث ابنیه، راه و مراکز بهره‌برداری مانند مراکز بهره‌برداری بیجار و کرمان، مامورسرا‌های جهرم، خاوران و صفاشهر و اسکله بندر طاهری از جمله طرح‌های مهم این شرکت تا پایان امسال است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از تدوین راهبرد‌هایی برای بهبود و ارتقای شفاف‌سازی و ایجاد فرصت‌های برابر، بهبود فرآیند‌های موجود برای کاهش زمان و ورود به بازار‌های جهانی به‌منظور استفاده بهینه از توان صنعت گاز خبر داد و اظهار کرد: استفاده از فناوری‌ها و روش‌های جدید به‌منظور کاهش هزینه و حفظ محیط زیست با جدیت در دست پیگیری است و در عین حال، در زمینه بهره‌گیری از فناوری‌های ژئوگرید، جرثقیل‌های کابلی، لوله‌هایی با گرید مناسب و قابل تولید توسط شرکت‌های داخلی، جوشکاری اتوماتیک و الگو‌های جدید تعیین حریم خطوط لوله نیز به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌ایم.

توسعه شبکه گازرسانی در مناظق گرم و مرطوب مستلزم هزینه‌های هنگفتی است

حسن مرادی کارشناس حوزه انرژی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری میزان؛ خط لوله صلح با سرمایه گذاری کلان به استان سیستان و بلوچستان رسیده است، اما پوشش گاز هنوز در شهر زاهدان کامل نشده است.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: هدف دولت از احداث خط لوله صلح علاوه بر صادرات گاز به کشور‌های همسایه، گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان بوده است.

وی افزود: برخی از مناطق استان سیستان و بلوچستان به دلیل قرار گرفتن در مناطق گرم نیاز چندانی به گاز ندارد و این موضوع باعث شده گازرسانی در این استان در اولویت‌های بعدی قرار گیرد.

مرادی احداث خط لوله صلح را از مهترین دلایل گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد و گفت: بسیاری از شهر اطراف این استان مانند چابهار نیز در مسیر گازرسانی خواهند بود.

این کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: برای گازرسانی به این استان‌ها نیازمند فراهم شدن زیرساخت و ایجاد امکانات فنی هستیم.

وی با اشاره به تدابیر دولت برای تامین گاز ال پی جی عنوان کرد: با توجه به فصل سرما و افزایش تقاضا برای دریافت گاز، دولت با کاهش صادرات گاز ال پی جی به دنبال تامین نیاز داخلی و در ادامه افزایش سطح پوشش شبکه گازرسانی در این مناطق است.

مرادی با بیان اینکه توسعه شبکه گازرسانی در مناطق گرم و مرطوب مستلزم هزینه‌های هنگفتی است، تصریح کرد: طولانی بودن مسیر و تعداد کم خانوار دو عامل اصلی در عدم توسعه شبکه گازرستانی در استان سیستان و بلوچستان است و بهتر است در بخشی از این مناطق گازرسانی به صورت گاز ال پی جی و ایستگاهی قرار گیرد.

وی با اشاره قاچاق سوخت در مناطق مرزی بیان کرد: عمده قاچاق در این مناطق مربوط به بنزین است و پیشنهاد می‌شود دولت با فروش بنزین با قیمت مناسب و استخدام نیروی بومی آن استان به توسعه اقتصادی و افزایش اشتغال در این مناطق مرزی اقدام کند.

این کارشناس حوزه انرژی ابراز کرد: گاز ال ان جی با توجه به پیشینه کشور‌های پیشرفته مانند آمریکا در دست اجراست و نیاز است در کشور گاز ال ان جی جایگزین گاز ال پی جی و سی ان جی شود.

وی افزود: گاز ال جی هزینه‌های تولید کمتری دارد و جابه جایی آن آسان‌تر است تا پیش از تحریم برخی از کشور‌های برای توسعه این فناوری در ایران اقداماتی را انجام دادند، اما با وضع محدودیت‌های بین المللی توسعه این فناوری در کشور با محدودیت مواجه شد.
Share/Save/Bookmark