کد مطلب: 58563
 
برداشت خرمای مضافتی و ربی از نخلستان‌های سیستان و بلوچستان آغاز شد
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: برداشت عمده ترین ارقام خرما نظیر مضافتی و ربی در اکثر شهرستان‌های این استان آغاز شده است.
تاریخ انتشار : شنبه ۱ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۵۱
 

به گزارش زاهدنیوز، به نقل ازباشگاه خبرنگاران؛اردشیر شهرکی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: کل سطح زیر کشت نخلستان‌های سیستان و بلوچستان ۵٩ هزار هکتار بوده که از این سطح بیش‌از ۴۶ هزار هکتار بارور است.

او  کل تولید خرما در سیستان و بلوچستان را حدود ٢٣۶ هزار تن اعلام وگفت: با توجه به کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی و استفاده از کودهای آلی وبیولوژیک و پایش‌های انجام شده محصول تولیدی باغات خرما از نوع محصول سالم وتقریبا ارگانیک است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: ۶٠ درصد از کل تولید خرمای استان به رقم مضافتی و ٢٨ درصد به رقم ربی اختصاص دارد.

او  اظهارداشت: سیاست کاری این سازمان توسعه کشت ارقام تجاری و برتر خرمای دنیا شامل ارقام پیارم، مجول، برحی، زاهدی و گلت نور که نهال آنها با استفاده از روش کشت بافت تولید شده است.

شهرکی خاطرنشان کرد: از ۵٩ هزار هکتار سطح زیر کشت خرما سیستان و بلوچستان رقم مضافتی با ٢۵ هزار و۵٠٠ هکتار و رقم ربی با ٢١ هزارو ٧۶٠ هکتار بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده‌اند.

سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی و مرکبات دارد.

تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین‌های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار هر سال توان تولید دو بار محصول را دارند.

هم‌اینک در بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در ۸۰ هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می‌شود.

انتهای پیام
Share/Save/Bookmark