کد مطلب: 31283
 
رئیس سازمان نظام مهندسی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان:
کمبود نیروی انسانی مهم‌ترین چالش منابع طبیعی سیستان و بلوچستان است
رئیس سازمان نظام مهندسی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی سیستان و بلوچستان گفت: منابع طبیعی سیستان و بلوچستان با چالش‌های زیادی مواجه است که کمبود نیروی انسانی مهم‌ترین آن‌هاست.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۱۳
کمبود نیروی انسانی مهم‌ترین چالش منابع طبیعی سیستان و بلوچستان است
 
به گزارش زاهدانه ، حمیدرضا جهانتیغ امروز در مراسم روز درختکاری با حضور استاندار، امامان جمعه و جماعات تشیع و تسنن و جمعی از مدیران اجرایی در فرودگاه زاهدان، اظهار کرد: روز درختکاری فرصت مناسبی است که به برخی ناگفتنی‌های منابع طبیعی استان پرداخته شود چراکه اگر چالش‌های منابع طبیعی رفع نشود، مشکلات همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

وی افزود: سیمای منابع طبیعی استان سیستان و بلوچستان بسیار غنی است که باید به آن توجه بیشتری شود.

این مسئول اضافه کرد: آئین درختکاری یکی از مراسم‌هایی است که ریشه در تاریخ ایران دارد و دین مبین اسلام نیز به آن سفارش بسیار کرده است.

جهانتیغ بیان کرد: متاسفانه منابع طبیعی استان با چالش‌های زیادی مواجه است که کمتر به آن توجه شده است.

وی گفت: سیستان و بلوچستان نزدیک به 18 میلیون هکتار وسعت دارد که 94 درصد آن را عرصه منابع طبیعی تشکیل می‌دهد.

رئیس سازمان نظام مهندسی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: با توجه به وسعت زیاد منابع خدادادی طبیعی در استان انتظار می‌رود به منابع طبیعی به عنوان یک نهاد تاثیرگذار توجه ویژه‌ای شود.

جهانتیغ تصریح کرد: در اداره منابع طبیعی استان، 522 پست سازمانی وجود دارد که متاسفانه 50 درصد این پست‌ها بلاتصدی است و تنها 394 پرسنل در این اداره کل مشغول به فعالیت هستند که احیا توسعه با این تعداد چالش برانگیز است.

وی بیان کرد: عدم ابلاغ اعتبارات منابع طبیعی در بخش کشاورزی در زمان ممکن و مورد نیاز نیز از چالش‌های جدی این اداره است.

رئیس سازمان نظام مهندسی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی سیستان و بلوچستان گفت: عدم ارائه به موقع این گونه خدمات و عدم اختصاص اعتبارات ضروری، انگیزش لازم را برای حضور و فعالیت بخش خصوصی کمتر می‌کند.

جهانتیغ تصریح کرد: از حدود 18 میلیون هکتار از وسعت استان تنها در حد 6 درصد از این مساحت در زمینه آبخیزداری مورد عملیات قرار گرفته است.

وی با اشاره به وضعیت بیایان‌های استان گفت: 6 میلیون هکتار، وسعت بیابان‌های استان را تشکیل می‌دهد که یک میلیون هکتار بیشترین شدت فرسایش را دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی سیستان و بلوچستان افزود: وسعت 2 میلیون هکتار از بیایان‌های استان تحت تاثیر فرسایش جدی قرار دارند که تعداد 27 نقطه در حد بحران است و باید برای آنان اقدام تعجیلی صورت گیرد.

جهانتیغ خاطرنشان کرد: با ایجاد فضای سبز و کمربند سبز در شهرها که در طرح برنامه پنجم توسعه به آن اشاره شده است می‌توان بسیاری از مشکلات زیست محیطی را رفع کرد.

وی گفت: شهر زاهدان سالانه حدود 4 تا 5 میلیون متر مکعب پساب فاضلابی دارد که می‌توان از این ظرفیت برای آبادانی شهر استفاده کرد.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark