کد مطلب: 36422
 
جزئیات ششمین سفر استانی رئیس‌جمهور/ 5 خواسته اصلی مردم چهار محال و بختیاری
عضو مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری ضمن تشریح سفر رئیس جمهور به این استان گفت: آب شرب، فرودگاه، راه‌آهن، آزادراه و مساله اشتغال از مهمترین دغدغه‌های این استان است که امیدواریم در این سفر به آنها توجه ویژه شود.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۵
جزئیات ششمین سفر استانی رئیس‌جمهور/ 5 خواسته اصلی مردم چهار محال و بختیاری
 
به گزارش زاهدانه ، سیدسعید زمانیان نماینده مردم شهرکرد در تشریح ششمین سفر استانی رئیس جمهور به چهارمحال و بختیاری، گفت: آقای رئیس‌جمهور در ششمین سفر استانی خود روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این هفته به استان چهارمحال و بختیاری سفر خواهد کرد.

وی افزود: دکتر روحانی روز چهارشنبه پس از ورود به استان، در شهر کرد و در جمع مردم استان چهارمحال و بختیاری سخنرانی خواهد کرد.

عضو مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری در خصوص سفر رئیس جمهور به سایر شهرستان‌های این استان گفت: تا کنون برنامه‌ای در این رابطه اعلام نشده و بعید می‌دانم رئیس جمهور به سایر شهرستان‌های این استان سفر کند.

وی افزود: البته وزرا و برخی دیگر از مسئولان کابینه‌ یازدهم به سایر شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری سفر خواهند کرد.

زمانیان با اشاره به عمده مشکلات استان چهارمحال و بختیاری گفت: آب شرب، فرودگاه، راه‌آهن، آزادراه و مساله اشتغال از مهم‌ترین دغدغه‌های این استان است که امیدوار در این سفر به آن‌ها توجه ویژه شود.

گفتنی است؛ در جلسه هفته گذشته با حضور استانداران و مقام‌های مسئول شهرستان چهارمحال و بختیاری، مصوبات مورد نظر مشخص شده است و طی سفر رئیس‌جمهور به شهرکرد، دستورات لازم جهت پیگیری مصوبات صادر خواهد شد.

در سفر رئیس‌جمهور به شهرکرد علاوه بر دیدار با اقشار مختلف مردم، برگزاری نشست شورای اداری با حضور رئیس‌جمهور نیز در دستور کار برنامه‌های ششمین سفر استانی دولت یازدهم خواهد بود.

دکتر روحانی پیش از این نیز به استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، ایلام، لرستان و هرمزگان سفر کرده بود.

اضافه می‌شود، استان چهارمحال وبختیاری با مساحت ۱۶ هزار و ۵۳۲ کیلومتر مربع در جنوب غربی کشور بین ۳۱ درجه و ۹ دقیقه تا ۳۲ درجه و ۴۸ دقیقه عرض شمالی و ۴۹ درجه و ۲۸ دقیقه تا ۵۱ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی در مرکز رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد.

این استان از شمال و شرق به استان اصفهان، از غرب به استان خوزستان از جنوب به استان کهگیلویه و بویر احمد و از شمال غرب به استان لرستان محدود است.

مرکز این استان، شهرکرد در ارتفاع ۲۰۶۶ متری از سطح دریا قرار دارد که مرتفع‌ترین شهر در بین مراکز استانی بوده و به همین سبب این استان به بام ایران شهرت یافته است. این منطقه دارای ۱ درصد از کل وسعت ایران است وبا وجود مساحت کم، ۱۰ درصد از منابع آب کشور را در اختیار دارد.

چهارمحال وبختیاری تا قبل از سال ۱۳۳۲ در قالب شهرستان شهرکرد و بختیاری از شهرستان‌های استان اصفهان یکی از استان‌های ۱۰ گانه آن زمان محسوب می‌شد. در همین سال با توجه به ویژگی‌های متمایز اقتصادی، سیاسی و اجتماعی حاکم بر منطقه از استان اصفهان منتزع و به عنوان فرمانداری مستقل چهارمحال و بختیاری در تقسیمات کشور قرار گرفت. در سال ۱۳۳۷ این فرمانداری به فرمانداری کل و سپس در سال ۱۳۵۲ طبق مصوبه وزیران به استانداری ارتقا یافت.

در حال حاضر این استان با جمعیتی نزدیک به ۹۰۰، ۰۰۰ نفر، دارای ۹شهرستان به نام‌های اردل، بروجن، فارسان، شهرکرد، لردگان، کوهرنگ، کیار، بن و سامان است.

استان چهارمحال و بختیاری منطقه‌ای است کوهستانی که تقریبا ۷۶% آن را کوه‌ها و تپه‌ها و ۲۴% دیگر را دشت‌های آبرفتی وفلات‌ها تشکیل می‌دهد. به علت ماهیت کوهستانی مرتفع و قرار گرفتن در مسیر بادهای مرطوب سیستم مدیترانه‌ای و تخلیه باد این سامانه‌ها، استان دارای بارش نسبتا مناسبی است و قالبا در مناطق مرتفع بارش به صورت برف بوده و وجود ارتفاعات پوشیده ازبرف یکی از ویژگی‌های اقلیمی و جاذبه‌های زمستانی این استان است.

 مهم‌ترین رشته کوهای منطقه زردکوه بختیاری است که سخاوتمندانه رودخانه‌های بزرگ کارون و زاینده رودرا به کشور هدیه می‌کند.

 وجود ۲۰ رودخانه دائمی به طول ۹۰۵ کیلومتر و چشمه‌های متعدد با گوارا‌ترین آب‌ها بسان گردنبند پیروزه‌ای، زینت بخش استان بوده و با جریان در رگ‌های آبی کشور، طراوت، آبادانی و حیات را در مسیر کوچ خود به استان‌های دیگر ارمغان می‌برد.

در کنار جاذبه‌های متعدد تاریخی و فرهنگی، نظیر ابنیه تاریخی، محوطه‌ها و آثار باستانی فرهنگ عشایری، بزرگان فرهنگ و هنر استان، دامنه‌های زاگرس نیز گنجینه‌ای از طبیعت فراروی ما گذاشته، مناظر بدیع و زیبا، تا بدانجا که چهارمحال و بختیاری را بهشت طبیعت دوستان و گردشگران نامیده‌اند.

چشمه‌ها و رودخانه‌ها، دشت لاله‌های واژگون و مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع بسیاری نظیر قیصری، شیدا، ‌ هلن، سبزکوه، تنگ صیاد و جنگل‌های بلوط، یا‌‌ همان طلای سبز زاگرس، که تنوع بالغ بر ۹۲۳ گونه گیاهی با ارزش ۲۹۴ گونه جانوری و چشم اندازهای کم نظیر را در خود جای داده‌اند، تنها بخشی کوچک از این بهشت به شمار می‌آید.
 
انتهای‌پیام/
Share/Save/Bookmark