کد مطلب: 28322
 
روز دانشجو آیینه تمام‌نمای استکبارستیزی
روز دانشجو آیینه تمام‌نمای استکبارستیزی در نظام اسلامی محسوب می‌شود، روزی که دانشجویان در مقابل استکبار ایستادگی و فریاد آزادگی سر دادند.
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۲

به گزارش زاهدانه ،‌روز 16 آذر، روز استکبارستیزی جنبش دانشجویی در ایران محسوب می‌شود که به نظر می‌رسد پس از گذشت چند سال از روند شکل‌گیری این جنبش در دانشگاه‌ها، استکبار ستیزی به عنوان شعار اصلی این جنبش مورد توجه جدی قرار گیرد.

در حال حاضر و با توجه به توطئه‌های دشمنان علیه نظام اسلامی توجه چنین حرکت‌هایی ضروری است و می‌طلبد دانشجویان با چنین اهدافی بیشتر آشنا شوند.

اهداف جنبش دانشجویی در چند سال اخیر مورد بی‌مهری قرار گرفته و برنامه‌های روز دانشجو تنها مختص به برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و جشن روز دانشجو در دانشگاه‌ها می‌شود.

اما باید دید که این جنبش تا چه میزان توانسته خود را در دل برنامه‌های دانشجویی جا داده و برنامه‌ریزی اصولی برای این روز انجام شود.

شهر دانشگاهی زنجان همزمان با 16 آذر برنامه‌های مختلفی را در دانشگاه‌ها خواهد داشت و برخی برنامه‌ها نیز در طول هفته جاری در زنجان برگزار می‌شود، اما به نظر می‌رسد روز دانشجو تنها مختص یک روز نیست و برنامه‌ریزی مطلوب مسئولان در تقویت روحیه استکبار ستیزی می‌تواند گام‌های مثبتی را برای آشنایی دانشجو با چنین روزی داشته باشد.

روز دانشجو تنها روز یاد بود سه دانشجو که برای اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون نایب رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ 16 آذر 1332 یعنی حدود چهار ماه پس از کودتای 28 مرداد همان سال نیست که جان خود را در طبق اخلاص گذاشته و با استکبار مبارزه علنی و ماندگاری را انجام دادند.

امروز با نگاهی به جنبش دانشجویی آیا می‌توان گفت چنین روحیه‌ای در دانشجویان همچنان وجود دارد یا باید برنامه‌های اصولی برای آشنایی دانشجویان با این جنبش عظیم داشت.

در دههٔ 1320 و اوایل دهه 1330، پس از سقوط حکومت رضا شاه پهلوی و ایجاد فضای بازتر، فعالیت‌های سیاسی در بین دانشجویان دانشگاه تهران به عنوان تنها موسسه مدرن آموزش عالی آن زمان در ایران بسیار افزایش یافت، در این دوران حزب توده، از نفوذ بسیاری در بین دانشجویان برخوردار بود چنانکه بنا به گزارش‌های مختلف، بیش از نیمی از دانشجویان دانشگاه تهران عضو و یا هوادار این حزب بودند، اما در دوران نخست وزیری محمد مصدق و افزایش محبوبیت جبهه ملی در اوایل دهه 1330، محوریت این حزب در دانشگاه به چالش کشیده شد تا جایی‌که پس از وقوع کودتای 18 مرداد در  1332، سازمان‌های سیاسی تشکیل دهنده جبهه ملی، برای دوره کوتاهی در یک ائتلاف ضعیف، با نام نهضت مقاومت ملی به مقاومت سیاسی دست زدند و تظاهرات‌ها و اعتصاب‌های پراکنده‌ای در پاییز همان سال در دانشگاه تهران و همچنین بازار، از جمله در تاریخ 16 مهر و 21 آبان، در اعتراض به محاکمه مصدق برگزار شد.

چند هفته پس از این وقایع، اعلام شد که روابط ایران و بریتانیا که در زمان نخست وزیری مصدق قطع شده بود، از سر گرفته خواهد شد و ریچارد نیکسون نایب ریاست جمهوری وقت آمریکا برای دیدار رسمی به ایران می‌آید، این موضوع بهانه لازم برای اعتراضات را فراهم کرد و در 14 آذر به سفارش نهضت مقاومت ملی، دانشجویان فعال به سخنرانی در کلاس‌ها پرداختند و نا آرامی همه محوطه دانشگاه تهران را فرا گرفت، دولت وقت برای پیشگیری از هرگونه اقدام بعدی تصمیم به سرکوب اعتراضات گرفت، سربازان و نیروهای ویژه ارتشی پس از هجوم به دانشگاه، به کلاس‌های درس حمله کرده و صدها دانشجو را بازداشت و زخمی کردند، نیروهای امنیتی در دانشکده فنی، اقدام به شلیک تیر کردند که موجب مرگ سه دانشجوی این دانشکده به نام‌های احمد قندچی، مهدی شریعت رضوی و مصطفی بزرگ‌نیا شد.

اما باید دید این نوع استکبار ستیزی که از دانشجویان به یادگار مانده است، امروز در کجای دانشگاه نمود دارد و دانشگاه‌ها توانسته‌اند چنین روحیه‌ای را در دانشجویان بیدار و تقویت کنند.

جبنش دانشجویی به خون شهدا آغشته است و خون شهید فریادی است که هیچ‌گاه خاموش نمی‌شود، اگر چه فردای روز شهادت این سه دانشجو نیکسون به ایران آمد و دکترای افتخاری در رشته حقوق را در دانشگاه تهران که در اشغال مشهود نیروهای نظامی بود، دریافت کرد، اما این اقدام دانشجویان هرگز خاموش نشده و امروز نمود بهتری می‌تواند در برابر توطئه‌های مختلف دشمنان علیه نظام اسلامی داشته باشد.

دانشجویان می‌توانند با فریادرسای خود حق ملت ایران را در داشتن انرژی پاک هسته‌ای و مقابله با این توطئه‌ها رساتر فریاد بزنند.

پس از این روز دانشجویان، هر سال اعتصاب‌های دانشجویی به راه می‌انداختند و در واقع 16 آذرماه به معیار خوبی برای ارزیابی میزان نفرت از حکومت شاه و توانایی و نفوذ مخالفان در بین روشنفکران، تبدیل شد، امروز هم دانشجویان به عنوان ادامه دهندگان راه شهدای دانشجو  بر اهمیت تاریخی این مسئله واقف هستند و دین خود را به نظام اسلامی ادا می‌کنند.

*16 آذر روز مبارزه با زیاده‌خواهی‌های دشمنان است

یک دانشجوی زنجانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه روز دانشجو روز مبارزه با زیاده‌خواهی‌های دشمنان است، افزود: شهادت سه دانشجو بر اهمیت این روز می‌افزاید.

مینا محمدی با اشاره به برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در این خصوص در دانشگاه‌ها گفت: به نظر می‌رسد برنامه خوبی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه حداقل دانشجو در این کرسی‌های آزاد اندیشی می‌تواند نظرات خود را اعلام کند، افزود: باید از اساتید قوی در این جلسات استفاده شود.

*نقش جنبش دانشجویی پابرجاست

یک دانشجویی رشته برق نیز جنبش دانشجویی را جنبشی تاثیرگذار در در روند انقلاب اسلامی دانست و افزود: این جنبش از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی در تحقق انقلاب داشته و باید این کارکرد همچنان باقی بماند.

احمدی با بیان اینکه بیشتر افتخارات علمی کشور توسط دانشجویان کسب می‌شود، افزود: دانشجو توانسته با افزایش علم خود گام‌های انقلاب اسلامی را برای توسعه افزایش دهد.

وی جنبش دانجشویی را جنبشی زنده و پویا دانست و افزود: این جبنش برخلاف سایر تشکل‌ها که به افراد خاص تعلق دارد متعلق به همه دانشجویان است.

وی به انحراف کشیده شدن برخی از این جنبش‌ها را نامناسب دانست و افزود: جنبش دانشجویی باید به گذشته خود توجه کند.

* 16 آذر نماد حرکت ضد استبدادی

حسین نجفی نیز روز 16 آذر را نماد حرکت ضد استبدادی و استعماری در تاریخ مبارزات نظام مقدس جمهوری اسلامی دانشجویان عنوان کرد و افزود: دانشجویان هم در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و هم در دوران دفاع مقدس نقش مهم و تاثیرگذاری در مقابله با استعمار و استبداد داشتند.

وی با اشاره به اینکه علم به عنوان سلاح اصلی دانشجویان در مقابله با استعمار و استبداد است، خاطرنشان کرد: امروز دانشگاه‌ها در سنگر جهاد علمی، رسالت سنگین تولید علم و تربیت متخصصان متعهد را بر عهده دارند تا با پیشرفت‌های علمی و فناوری در مقابل توطئه‌های دشمنان ایستادگی نمایند.

این دانشجوی رشته حقوق بر لزوم تلاش و جدیت بیشتر برای پیشرفت علمی تاکید کرد و گفت: دانشجو در هر عرصه‌ای از نظام اسلامی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان زنجان نیز با تبریک روز 16 آذر اظهار کرد: 16 آذر روز شهادت سه دانشجوی ایرانی در مبارزه با رژیم طاغوت است که جرقه جدیدی را در روند پیروزی انقلاب اسلامی زد.

وی با بیان اینکه چنین حرکتی از سوی دانشجویان نشان داد که دانشجو هر بی‌احترامی را نسبت به مملکت خود بر نمی‌تابد، افزود: مبارزه علیه ظلم و جور و استکبار هدف این جنبش بزرگ است.

عباس بابایی با اشاره به اینکه در روز دانشجو سه دانشجوی مبارز کشور برای ایستادگی در مقابل ظلم و ستم استکبار جهانی به شهادت رسیدند، گفت: این سه دانشجو الگوی دانشجویان جامعه اسلامی هستند.

وی این اقدام دانشجویان را  موجب محکم شدن پایه‌های عقیدتی دانشجویان عنوان کرد و افزود: دانشجویان همواره در خط مقدم دفاع از ارزش‌های اسلامی قرار دارند.

این مسئول از برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی با موضوع دانشگاه، دانشجو، رسالت و نقش دانشجو در دانشگاه‌ها خبر داد و افزود: نشست‌های بصیرتی در دانشگاه‌های زنجان نیز برگزار می‌شود.

فارس امیدوار است این گزارش یادآور روحیه استکبارستیزی دانشجویان بوده و گامی مهم در اعتلای آنچه اهداف جنبش دانشجویی مورد نظر مقام معظم رهبری است، برداشته باشد.

انتهای پیام/

Share/Save/Bookmark
مرجع : فارس