کد مطلب: 57212
 
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:
850نفر مورد غربالگری فشار خون قرار گرفتند/ مردم فشار خون را جدی بگیرند
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: طی روز گذشته، 850نفر در حوزه شهرستانهای تحت پوشش این دانشگاه مورد غربالگری فشارخون قرار گرفتند.
تاریخ انتشار : شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۲۲
 
فریبرز راشدی در گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز، افزود: در تداوم طرح "بسیج ملی کنترل فشار خون" که گسترده ترین و مهمترین برنامه نظام سلامت در حال حاضر به شمار می رود، طی روز گذشته 850نفر در حوزه شهرستانهای تحت پوشش این دانشگاه مورد غربالگری فشارخون قرار گرفتند.

وی اضافه کرد:طرح "بسیج ملی کنترل فشار خون" با اهدافی مانند افزایش سواد سلامت جامعه، شناسایی و کشف موارد فشار خون بالا، اطلاع رسانی درخصوص کاهش مصرف نمک روزانه مردم و کنترل صنایع و ساختارهای مرتبط، از 27 اردیبهشت ماه 1398 آغاز شده و تا نیمه تیرماه امسال در سطح کشور ادامه خواهد داشت.

وی مشارکت مردم در این طرح ملی را لازمه تحقق کنترل فشارخون در کشور عنوان و بیان کرد: تنها در روز گذشته و در مصلی های نماز جمعه شهرستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به مثل سراوان، سوران، میرجاوه، خاش و خود مرکز سیستان و بلوچستان، بیش از 850نفر مورد غربالگری فشار خون قرار گرفتند.

وی خاطر نشان کرد: کنترل فشارخون و سایر عوامل خطر بیماری های مزمن غیر واگیر در مناطق در حال توسعه نوعی پیشگیری برای کاهش بار این دسته از بیماری ها در آینده محسوب می شود و شرایط را به نفع سلامت مردم تغییر می دهد.

این مسئول تاکید کرد: اگر هم اکنون از تجارب قبلی و مسیری که مناطق توسعه یافته پشت سرگذاشته اند به صورت علمی استفاده کنیم می توانیم بار بیماری های مزمن غیر واگیر آینده را در مناطق در حال توسعه کاهش دهیم.

وی با تاکید بر این نکته که مردم فشار خون را باید جدی بگیرند، گفت: متاسفانه براساس آمار موجود، هفتاد درصد از بیماران دیالیزی در بیمارستان های تحت پوشش این دانشگاه به دلیل فشار خون بالا دچار نارسایی کلیوی شده اند.

وی در ادامه در خصوص اقدامات شب 19ماه رمضان(شب قدر) نیز گفت: در این شب 8دستگاه آمبولانس به همراه 20 تکنسین اورژانس در محل های برگزاری مراسم شب های قدر زاهدان حاضر و آماده خدمات رسانی به مراجعه کنندگان بودند، در سایر شهرستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیز نیروهای اورژانس به صورت آماده باش قرار داشتند.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark