کد مطلب: 61839
 
بایدونبایدهای شیشه خودرو؛
هشدار‌های پلیس راهور" ممنوعیت استفاده از شیشه دودی غیرمجاز "
استفاده از شیشه‌های دودی غیرمجاز بر روی خودروها موجب افزایش مباحث امنیتی، ناهنجاری‌های اخلاقی و کاهش میدان دید رانندگان و در نتیجه افزایش تصادفات رانندگی خواهد شد.
تاریخ انتشار : شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۰۰
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زاهدنیوز، دودی کردن شیشه خودرو یکی از رایج‌ترین تغییراتی است که رانندگان بر روی ماشین خود اعمال می‌کنند و اتفاقاً بسیار هم موردعلاقه رانندگان است.

دلایل مختلفی برای دودی کردن شیشه ماشین وجود دارد، بعضی‌ها از این شیشه‌ها خوششان می‌آید و بعضی به دلایل امنیتی یا جلوگیری از تابش نور خورشید به درون خودرو به سراغ شیشه‌های دودی می‌روند.

در شهرهای جنوبی به علت حرارت زیاد هوا و تابش مستقیم نور خورشید، از شیشه‌های دودی استفاده می‌کنند.

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در رأی اخیر خود اعلام کرد که تنها معیار تشخیص دودی بودن شیشه‌های یک خودرو، نظر افسر راهنمایی‌ورانندگی است و خودروهایی که شیشه‌های دودی دارند می‌توانند به‌دفعات توسط افسران راهنمایی‌ورانندگی جریمه می‌شوند؛ که این رأی واکنش‌هایی به همراه داشت.

خودورهای متخلفی که در سطح شهر زاهدان با شیشه‌های دودی با درصد بالایی مشاهده می‌شود به‌طوری‌که هم خودشان و اطرافیانشان قابل‌مشاهده نیستند.

شیشه دودی خودرو یک تخلف رانندگی محسوب می‌شود
 
محمدعلی بزی، رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی فرماندهی انتظامی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: خودروهایی که از شیشه‌های دودی غیراستاندارد استفاده می‌کنند به‌طوری‌که به‌هیچ‌وجه سرنشین داخل خودرو دیده نمی‌شود، آخرین ابلاغیه‌ای که برای راهور ناجا ابلاغ شد ملاک نصب شیشه دودی کلیه راننده و سرنشین داخل خودرو از فاصله سه‌متری قابل رویت باشد.
 
به گفته بزی؛ ابلاغیه راهور ناجا برای شیشه‌های دودی خودروها درصد تعیین نشده است.

وی معیار دودی نبودن شیشه‌ها را تشخیص سرنشینان و راننده اتومبیل از فاصله نزدیک دانست و گفت: مغازه‌هایی که اقدام به نصب برچسب دودی بر روی شیشه‌ها می‌کنند مجاز به نصب برچسب‌های دودی غلیظ نیستند.
 
وی افزود: این خودروها در شب و در حین رانندگی، موقع باران و تاریکی شب اشراف کامل به پشت سر و آیینه‌ها ندارند که ممکن است منجر به اتفاقات ناگواری شود.
 
رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی فرماندهی انتظامی استان تصریح کرد: این شیشه‌ها برای رانندگان تاریکی و دید مطلق ایجاد می‌کند که حتی ممکن است موتورسیکلت و عابر پیاده برایشان قابل تشخیص نباشد.

وی گفت: این خودروها اعمال قانون می‌شوند و برچسب‌های شیشه دودی از خودرو پاک و بعد اجازه ورود می‌دهیم.
 
بزی اذعان کرد: رانندگانی که دارای شرایط خاص از نظر بیماری‌های پوستی، چشمی، شیمیایی باشند و بیماری آن‌ها به تأیید پزشک معتمد ناجا قرار گرفته باشد از این محدودیت مستثنی هستند.
 
رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی فرماندهی انتظامی استان با اشاره به اینکه خودروهای دارای شیشه دودی غیرمجاز برای دریافت خدمات در مراکز تعویض پلاک ابتدا باید وضعیت شیشه خودروی خود را به حالت عادی برگردانند، تأکید کرد: در صورت فروش و یا واگذاری خودرو مجوز اخذ شده برای شیشه دودی باطل می‌شود، همچنین برابر ماده ۲۲۱ پلیس راهور نصب هرگونه پرده یا کرکره که مانع دید صندلی عقب خودرو می‌شود ممنوع است.
 
انتهای خبر/
Share/Save/Bookmark