کد مطلب: 52749
 
گزارشی از معضل قاچاق در سیستان وبلوچستان؛
به نام ما به کام دیگران/ نظارت گلوگاهی راهکار پیشگیری از قاچاق سوخت
" به نام ما به کام دیگران" مصداق مردم سیستان وبلوچستان است زیرا سودجویانی از سراسر استان ها به این منطقه آمده و برای کسب درآمد از طریق قاچاق سوخت و کارت های بنزین، مواد مخدر، انواع کالا، میوه و غیره نام این استان را خدشه دار کرده و هر کدام سهمی در آمار رو به رشد قاچاق و قاچاقچیان در این دیار دارند.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۵
 
به گزارش زاهدانه، قاچاق معضلی که همیشه بر سر زبان بوده و طرح برخورد با قاچاقچیان آن از مواد مخدر گرفته تا کالا و ارز روز به روز بیشتر و جدی تر در دستور کار مسئولان ذیربط قرار می گیرد.
هم مرز بودن با دو کشور افغانستان و پاکستان، محرومیت، بیکاری، نبود کار برای جوانان از بی سواد گرفته تا فارغ التحصیلان دانشگاهی، وضعیت معیشتی و درآمدی پایین، خشک سالی های چند سال اخیر و غیره همه عاملی برای گرایش افراد به سمت قاچاق در دومین استان پهناور کشور شده است.
" به نام ما به کام دیگران" مصداق مردم این دیار است زیرا سودجویانی از سراسر استان ها به این منطقه آمده و برای کسب درآمد از طریق قاچاق سوخت و کارت های بنزین، مواد مخدر، انواع کالا، میوه و غیره نام این استان را خدشه دار کرده و هر کدام سهمی در آمار رو به رشد قاچاق و قاچاقچیان در این دیار دارند اما کمتر نامی از آنها برده می شود.
رهبر معظم انقلاب هم در فرمایش ها و بیاناتشان به مسئله قاچاق و آسیب هایی که به بخش های مختلف جامعه وارد می کند، بارها اشاره کرده اند که از جمله آنها می توان به فرمایش ایشان در مراسم روز کارگر امسال اشاره کرد که فرمودند: «ما تا حالا در مبارزه با قاچاق خیلی جدی عمل نکرده ایم. در مبارزه با قاچاق جدی عمل کنید.» ایشان در ادامه سخنان خود اعلام داشتند: «مراد من از قاچاق، فلان کوله بر ضعیف بلوچستانی نیست که می رود آن طرف یک چیزی را برمی دارد روی کول خودش می آورد این طرف. اینها که چیزی نیست، اینها اهمیتی ندارد با آنها مبارزه هم نشود اشکالی ندارد.»
علی ای حال معضل قاچاق منجر به آسیب رساندن به ساختار اقتصادی استان، ضعف در توسعه و توانمندسازی ساکنین، از بین رفتن فرصت‌های اشتغال، وجود تصادف‌های مرگبار در سیستان وبلوچستان شده که هر روز شاهد حوادثی از این قبیل در فضای مجازی و صفحه حوادث هستیم.
در این رابطه قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان در چهارمین نشست کارگروه مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفته بود: نظارت بر گلوگاه‌های ورودی در استان، راهکاری مناسب جهت پیشگیری از قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان است.
رسول نامی عنوان کرده بود: تفاوت قیمت بین بازار مصرف در آن سوی مرزها، هزینه‌های نهایی تمام شده در کشور، پرداخت یارانه‌های واگذار شده، گسترش فرصت‌های قاچاق کالا در این حوزه، کمبود زمینه‌های اشتغال و بافت اقلیمی و جغرافیایی منطقه از عوامل گرایش به قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان است.
وی فروش در بازارچه‌های مرزی، فروش در بازار بورس و تلاش در راستای بهبود ساختارهای توزیع قاچاق سوخت را از عوامل موثر کاهش قاچاق سوخت در استان عنوان کرده بود.
این مسئول با اشاره به طرح 20 روزه پایش گلوگاه‌های ورودی سیستان و بلوچستان در حوزه قاچاق سوخت، اظهار داشت: با اقدامات انجام شده در سال گذشته بیش از 734 میلیون لیتر سوخت صرفه‌جویی شده است.
وی با تاکید بر ابعاد قاچاق سوخت در استان اظهار داشت: در برخی ایام میزان قاچاق سوخت گاهی تا دو برابر سهمیه اختصاصی استان است که این موضوع می‌تواند منجر به خروج سهم گسترده از سرمایه‌های ملی شود.
نامی تاکید کرد: تمرکز بر ورودی و گلوگاه‌های استان باید انجام شود، چرا که چهار یا پنج ورودی خاص در استان از مراکز اصلی کاروان‌های قاچاق سوخت هستند که با تمرکز و نظارت بر این مراکز می توان از ورود سوخت به استان و کنار آن قاچاق سوخت از مرزهای شرقی پیشگیری کرد.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark