کد مطلب: 55269
 
چهارشنبه سوری با چاشنی ترس/ آماده باش 140نیروی عملیاتی آتش نشان در زاهدان
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زاهدان از آماده باش 9پایگاه آتش نشانی این شهر با 140 نیروی عملیاتی در شب چهارشنبه سوری خبر داد.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۵
 
به گزارش زاهدانه، طبق سنتی دیرینه در شب چهارشنبه سوری مردم برای دور کردن شر و بلا از خود و یا رسیدن به آرزوهایشان در گوشه و کنار شهر آتش روشن کرده و با سه بار پریدن از روی آن ضعف و زردی ناشی از بیماری و غم و محنت را از خود بزدایند و سلامت و سرخی و شادی را به هستی خود ببخشند.
كوزه‌شكنی، فالگيری، بلاگردانی، قاشق‌زنی و بخت‌گشايی از جمله آداب و رسوم جالبي بود که در شب چهارشنبه آخر سال انجام می شد که به مرور زمان دستخوش تغییر و تحولات قرار گرفت تا آنجایی که خاطرات یک شب خوش را نارنجک های دستی، ترقه و غیره مبدل به شبی وحشت زا کردند بگونه ای که این مواد محترقه دست ساز گوی رقابت را از رقیبان چینی ربوده و گذشته از صدای مهیب و موج شدید صوتی‌شان، در چشم به هم زدنی محیط اطراف خود را به یک منطقه جنگزده و دودگرفته، تبدیل می‌کنند.
علی ای حال رسم و رسومات چهارشنبه آخر سال در سیستان وبلوچستان با خطرات و پیامدهای ناگوار کمتری برگزار می شود به طوری که شهروندان با حضور در یک محل که از سوی مسئولین اعلام می شود با روشن کردن آتش شب خاطره انگیزی را برای خود و خانواده رقم می زنند.

آماده باش 140 نیروی عملیاتی آتش نشان در شب چهارشنبه سوری زاهدان
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زاهدان از آماده باش 9پایگاه آتش نشانی این شهر با 140 نیروی عملیاتی در شب چهارشنبه سوری خبر داد و گفت: این نیروها به منظور تامین ایمنی هر چه بیشتر شهروندان و جلوگیری از بروز برخی حوادث احتمالی در آماده باش کامل بسر می برند.
حسین زیرکی ادامه داد: 2 پایگاه دیگر نیز در بوستان ملت و ورودی جاده خاش - زاهدان برای مقابله با حوادث احتمالی شب چهارشنبه سوری در نظر گرفته شده است.
وی نصب بنرهای هشدار دهنده برای آگاهی دادن به شهروندان، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی از طریق جراید و رسانه ها را از جمله اقدامات انجام شده برای پیشگیری از بروز حوادث در چنین شبی عنوان کرد و افزود: برگزاری کلاس های آموزش ایمنی به صورت رایگان در سطح مدارس، آماده باش کامل نیروها در روزهای پایانی سال و استقرار خودروهای آتش نشانی در مراکز تجمع جمعیت و پرخطر از دیگر برنامه هایی می باشد که برای آیین چهارشنبه سوری در نظر گرفته شده است.
این مسئول بیان کرد: شهروندان باید مراقب فرزندان خود باشند تا از مواد محترقه و فرآورده های نفتی برای بازی در چهارشنبه آخر سال استفاده نکنند و با سرگرمی های سالم شبی خوب، بدون حادثه، شاد و به یادماندنی را برای خود و دیگران رقم بزنند.
زیرکی با اشاره به اینکه نباید در سطح خیابان و معابر از مواد محترقه استفاده کرد، گفت: در بوستان ملت مکانی برای اجرای مراسم در نظر گرفته شده که عموم مردم زاهدان در صورت تمایل می توانند در این مکان حضور یابند.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زاهدان در پایان خاطر نشان کرد: شهروندان زاهدانی در صورت مشاهده هر گونه حادثه مراتب را به سامانه 125 و تلفن 33228888 این سازمان اطلاع دهند تا در کمترین زمان ممکن به مشکل رسیدگی شود.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark