کد مطلب: 48230
 
مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی سیستان وبلوچستان:
سرانه فضای کتابخانه ای در جنوب شرق کشور کم است/ مسئولان زیربنای کتابخانه‌ها را در سیستان و بلوچستان افزایش دهند
مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی سیستان وبلوچستان عامل اصلی در فرهنگ کتاب و کتابخوانی را سه عنصر مسئولین، مردم و والدین عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلات سیستان و بلوچستان کمبود زیربناهای کتابخانه ای است به گونه ای که زیربنای کتابخانه به ازای هر 100 نفر از جمعیت استان 60 سانتی متر مربع است که این مهم تا سال 1404 باید به میزان هشت متر مربع برای هر 100 نفر برسد.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۵۷
 
 اسفندیار زید آبادی در گفت و گو با زاهدانه با اشاره به کتابخانه های فعال در شهرستان زاهدان اظهار داشت: کتابخانه امام حسین(ع)، آیت الله کفعمی و استاد کامبوزیا در زاهدان و دو کتابخانه نیز در بخش کورین و نصرت آباد واقع شده اند.
وی در خصوص استقبال شهروندان زاهدانی از کتابخانه های موجود در این شهرستان بیان داشت: بر اساس فصول مختلف مراجعه به کتابخانه ها نیز متفاوت است به طور نمونه در زمان امتحانات به حدی با کمبود فضای کتابخانه ای مواجه می شویم که گاها افراد در صف منتظر می مانند تا بتوانند از همان فضا استفاده کنند.
این مسئول با اشاره به نارضایتی مراجعه کنندگان در خصوص کمبود فضاهای کتابخانه ای موجود گفت: با وجود امکانات و تجهیزات مناسب در کتابخانه های شهرستان زاهدان ما با کمبود فضا در این حیطه مواجه هستیم.
وی در خصوص میزان اعتبارات تخصیص یافته به این بخش افزود: در سال گذشته اعتبارات خوبی به این بخش تعلق گرفته است به گونه ای که کتابخانه امام حسین(ع) به طور کامل پارتیشن بندی شده و در 30 آبانماه امسال نیز بازگشایی آن انجام می شود.
زید آبادی در خصوص کتابخانه مرکزی زاهدان نیز تصریح کرد: کتابخانه آیت الله کفعمی زیر بنای کمی دارد از همین رو پیشنهاد افزودن یک قطعه زمین همجوار این کتابخانه را به شهرداری دادیم که با آن موافقت نشد.
وی در ادامه این مطلب افزود: زمین دیگری را تحت عنوان کتابخانه استاندارد آماده کرده بودیم که حدود 2 هزار متر باید برای آن زیربنا انجام می شد اما چون اعتبارات لازم برای آن در نظر گرفته نشد این زمین همچنان بلااستفاده مانده که در این زمینه اگر از طرف استانداری کمکی صورت بگیرد مشکل کمبود فضای کتابخانه ای نیز تا حدودی حل وفصل خواهد شد.
این مسئول عامل اصلی در فرهنگ کتاب و کتابخوانی را سه عنصر مسئولین، مردم و والدین عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلات سیستان و بلوچستان کمبود زیربناهای کتابخانه ای است به گونه ای که زیربنای کتابخانه به ازای هر 100 نفر از جمعیت استان 60 سانتی متر مربع است که بر اساس سند نهضت مطالعه مفید و افق سال 1404 باید این میزان به هشت متر مربع برای هر 100 نفر برسد.
وی افزود: هم اکنون 500 هزار جلد کتاب در کتابخانه های استان وجود دارد و 45 هزار نفر نیز عضو کتابخانه ها هستند که بر اساس دور نمای سال 1404 باید به ازای هر نفر چهار جلد کتاب در این مراکز وجود داشته باشد.
مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی سیستان و بلوچستان فعال شدن نهاد کتابخانه های عمومی در تمامی شهرستان ها و منصوب شدن رئیس در آنها، اتوماسیون و الکترونیکی شدن تمام مکاتبات این نهاد و نصب نرم افزار سامان در نهاد کتابخانه‎های عمومی را از مهمترین اقدامات این نهاد در سال های اخیر عنوان کرد.
زید آبادی تصریح کرد: مسئولین باید هم در بحث اعتبارات، هم در بخش ساخت و سازها و هم تجهیزات و زیباسازی کتابخانه ها و خرید کتاب اهمیت ویژه ای قائل باشند.
وی یکی از وظایف شهرداری ها را در زمینه فرهنگی عنوان و ادامه داد: بر اساس قانون باید نیم درصد اعتبارات شهرداری ها به نهاد کتابخانه ها اختصاص یابد که متاسفانه مشکل استان ما این است که این مهم به طور کامل انجام نمی شود و علی رغم اینکه شهرداری زاهدان امسال نسبت به سال گذشته پرداخت های قانونی خود را افزایش داده است اما این روند باید بطور کامل انجام شود.
این مسئول در خصوص نقش مردم و والدین نیز بیان داشت: والدین باید در سبد هزینه هایی که انجام می دهند هزینه ای را برای خرید کتاب نیز اختصاص دهند و کتاب هایی را خریداری کنند که با علایق فرزندانشان هم خوانی داشته باشد لذا اگر در این زمینه افراد آشنایی زیادی در خرید کتاب ندارند، می توانند از متخصصین این حیطه استفاده کنند و بر اساس ظرفیت و استعداد فرزند خود برای آنها کتاب تهیه کنند.
وی با اشاره به اینکه روح و روان مهمتر از جسم است، تاکید کرد: اهمیت به نوع و خواندن کتاب باید مفید باشد از این رو می طلبد که والدین باید خود الگوی مطالعه فرزندان قرار بگیرند تا آنها نیز با الگو گیری از والدین خود تشویق به خواندن کتاب شوند.
زید آبای با بیان اینکه سرمایه گذاری روی مطالعه فرزندان بازدهی زیادی در پی دارد، بیا کرد: امسال همزمان با سراسر کشور طرح کتابخوان نیز در سیستان و بلوچستان به اجرا در آمده است که تاکنون هشت نشست در این زمینه برگزار و 19 نشست دیگر نیز تا پایان سال تشکیل خواهد شد.
مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هفته کتاب و کتابخوانی تا 30 آبان کاه ادامه دارد، گفت: 100 برنامه متنوع به مناسبت این هفته در سیستان و بلوچستان اجرا می شود ، که نمونه شاخص آنها برگزاری نشست های ویژه کتابخوان و تحلیل و بررسی کتاب، برگزاری رقابت آنلاین کتابخوانی، برپایی دوره مادران قصه گو، تولید نخستین خبرنامه داخلی کتابخانه های عمومی، دیدار با نماینده ولی فقیه و استاندار، انجام رقابت کتابخوانی ویژه شبکه های اجتماعی و پیامکی و طرح هر روز یک کتاب در مدرسه از جمله مهمترین برنامه های این هفته در استان است.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark