کد مطلب: 52768
 
جبران محدودیت‌های آبی کشور با فناوری‌های نوین/کاهش آلایندگی پسماند کشاورزی بوسیله نانو ذرات
رئیس پژوهشکده آب دانشگاه بوعلی گفت: بهره گیری از ظرفیت فناوری های نوین در حوزه کشت و آبیاری منجر به جبران محدودیت های آبی کشور میشود.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۹
 
به گزارش زاهدانه، صفر معروفی استاد تمام هیدرولوژی آب و رئیس پژوهشکده آب دانشگاه بوعلی در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، افزود: بهره گیری از ظرفیت فناوری های نوین حوزه کشت و آبیاری منجر به جبران محدودیت های موجود در کشور به ویژه در زمینه منابع پایه ای همچون آب و کاهش استفاده از سم و کود کشاورزی می شود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: استفاده درست از فن آوری های نوین به معنای افزایش صرفه اقتصادی در حوزه کشاورزی، مدیریت منابع محدود آبی، بهداشت و سلامت محصولات و توسعه بازارهای جهانی پیش روی کشاورزی ایران است.
رئیس پژوهکشده آب دانشگاه بوعلی با تاکید بر اینکه در کشاورزی اقتصادی، ناگزیر به استفاده از فناوری های نوین هستیم، تصریح کرد: تبادل فن آوری، دانش و تجربیات بخشی از نقش محافلی همچون نمایشگاه بین المللی کشاورزی است که به توسعه پایدار کشاورزی کشور کمک کنند.
معروفی با بیان اینکه فناوری ها در اصل افزایش دهنده بهره وری هستند، گفت: به طور نمونه می توان با استفاده از نانو ذرات آلایندگی پسماندهای کشاورزی را از محیط جدا کرد که این به معنای افزایش بهره وری از منابع و جلوگیری از آلودگی محیط است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از اوقات هم می توانیم با مدیریت تحقیقی آلودگی های زیست محیطی را کاهش دهیم،بیان داشت: استفاده از جاذب های زیستی مثل توتون، از این جمله است.
معروفی با اشاره به استفاده از سوپر جاذب ها به عنوان یکی دیگر از راه حل های سبز بهبود کشت افزود: در مناطقی که تبخیر آب بالاست، می توانیم از پلیمرهای دوستدار طبیعت استفاده کنیم.
وی ضمن تاکید بر ضرورت توجه به مزیت های نسبی و تولید محصولات غذایی و کشاورزی متناسب با اقلیم کشور، تصریح کرد: یکی از راه کارهای مناسب در این زمینه که به اقتصادی شدن کشاورزی ایران نیز کمک می کند، تولید محصولات گلخانه ای است.
رئیس پژوهشکده آب دانشگاه بوعلی افزود: افزایش تولید محصولات گلخانه ای و باغی به معنای حرکت در مسیر تسخیر بازارهای منطقه ای است.
وی خاطرنشان کرد: البته برای حفظ بازارهای منطقه ای و بین المللی محصولات کشاورزی ایران، الزاما باید از فناوری های نوین این حوزه بهره گیریم.
گفتنی است؛ ششمین نمایشگاه بین المللی محصولات و فناوری کشاورزی، گیاهی، ارگانیک و صنایع وابسته با شعار فن آوری های نوین، رونق تولید و توسعه صادرات از شانزدهم تا نوزدهم آذرماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی برگزار میشود.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark