کد مطلب: 57088
 
سرپرست مرکزبهداشت شهرستان چابهار مطرح کرد:
رشد 40درصدی حیوان گزیدگی در چابهار
سرپرست مرکزبهداشت چابهار گفت: طی سال گذشته، ۲۹۸مورد حیوان گزیدگی در این شهرستان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال96، رشد 40درصدی را نشان می دهد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۷:۰۲
 
بهروز دهقان در گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز، افزود: ۲۹۸مورد حیوان گزیدگی در چابهار طی سال گذشته، به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال96، رشد 40درصدی را نشان می دهد و این افزایش، نگران کننده است.

وی اظهار کرد: موارد هاری انسانی علیرغم تعداد زیاد حیوان گزیدگی در چابهار صفر است، که نشان دهنده اقدامات به موقع برای جلوگیری از انتقال بیماری از حیوان به انسان در این شهر بندری می باشد.

وی خاطر نشان کرد: هزار و 371 مورد سگ صاحبدار در سطح شهرستان چابهار شناسایی شده که همه آنها نیاز به واکسینه شدن توسط دامپزشکی دارند.

وی افزود: کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان ضروری است و باید دستگاههای اجرایی نظیر دامپزشکی، شهرداران، نیروی انتظامی، محیط زیست، بخشداران، آموزش و پرورش و فرمانداری همکاری
لازم را در این زمینه داشته باشند.

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان چابهار تصریح کرد: بیشترین آمار حیوان گزیدگی سال گذشته در شهرستان چابهار مربوط به گروه سنی پنج تا 19 ساله اتفاق افتاده که نیازمند اطلاع رسانی در سطح مدارس است.

دهقان ادامه داد: 70 درصد آمار حیوان گزیدگی در روستاها و مناطق حاشیه شهر چابهار رخ داده که نیاز است چهار مرکز جدید درمان و پیشگیری از هاری در بیمارستان امام علی (ع) و روستاهای عورکی، نوبندیان و درگس راه اندازی شود.

وی با تاکید بر توجه به توصیه های بهداشتی برای پیشگیری و کنترل حیوان گزیدگی و بیماری هاری، افزود: مردم باید دقت بیشتری داشته باشند و از تحریک و نزدیک شدن به سگ های ولگرد و بدون صاحب خودداری کنند و درصورت حیوان گزیدگی با هر سطحی از جراحت به مراکز پیشگیری ودرمان هاری مراجعه کنند.

وی افزود: برگزاری کارگروه امنیت غذایی و کارگروه فرعی ستاد مبارزه با هاری، برگزاری جلسات آموزشی برای پزشکان و کاردان های مراکز، توزیع بنر، تراکت و پمفلت در مدارس و نماز جمعه شهرستان، جمع آوری لیست سگ های خانگی، نگهبان، گله از خانه های بهداشت و مکاتبه با شبکه دامپزشکی جهت انجام واکسیناسیون سگهای صاحب دار و کنترل سگهای بلاصاحب، پیگیری جهت تکمیل واکسیناسیون هاری برای انواع موارد حیوان گزیدگی از جمله اقدامات مرکز بهداشت شهرستان به منظور پیشگیری از بیماری های مشترک بین حیوانات و انسان در سال گذشته بود.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark