کد مطلب: 55954
 
طرحی فرهنگی که به حال خود رها شده است؛
ایستگاه های مطالعه در زاهدان مسافر ندارند/ غبار فراموشی بر پیکره یک طرح مهم نشست
در حالی غبار فراموشی بر پیکره یک طرح فرهنگی مهم نشسته است که ایستگاه های مطالعه در کلان شهر زاهدان مسافری نداشته و قفسه ها به عنوان کالایی بی مصرف به حال خود رها شده اند.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۲
 
به گزارش زاهدنیوز به نقل از عصرهامون، اسفندماه سال 1389 بود که مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی کشور فرمودند: «نهاد کتابخانه هاى عمومى با کمک سایر دستگاه هاى فرهنگى و اجتماعى کشور، برنامه هایى را طراحى نمایند که همه ایرانیان اهل مطالعه شوند».
از آن زمان به بعد بود که به تدریج ایده طرحی با عنوان "ایستگاه مطالعه" کلید خورد و ایستگاه های مطالعه به معناى آوردن کتابخانه به فضاى ترددى مردم بود و اجمالا قفسه کتابى را شامل می شد با پانزده عنوان کتاب مفید، شامل پنج عنوان کتاب کودک و نوجوان و ده عنوان کتاب مخصوص بزرگسالان که در مرعی و منظر عموم مردم قرار می گیرد.
نقطه عطف این ایده خلاقانه نیز آن بود که هر فرد می تواند با مراجعه به این ایستگاه، کتاب مورد علاقه خود را انتخاب و در محل ایستگاه و یا هر محل دیگرى مطالعه کرده و حداکثر پس از پانزده روز به همین ایستگاه یا هر یک از ایستگاه های مطالعه در سراسر کشور و یا به یکى ازکتابخانه هاى عمومى تحت پوشش نهاد کتابخانه هاى عمومى باز گرداند.
این طرح همچون سایر استان های کشور در سیستان وبلوچستان هم از اوایل سال92 با راه اندازی 19 ایستگاه مطالعه شروع به کار کرد.
اما دیری نپایید که این طرح فرهنگی مهم به حال خود رها شد به گونه ای که در برخی بیمارستان ها، نهادها و ادارات حتی یک جلد کتاب هم نمی توان در قفسه این ایستگاه ها جستجو کرد.
علی ای حال در حالی جامعه با مشکلات فرهنگی زیادی روبرو است که عدم حمایت مسئولان از طرح های فرهنگی سبب شده گرد فراموشی بر این طرح فرهنگی بنشیند و ایستگاه های مطالعه در کلان شهر زاهدان مسافری نداشته باشند و قفسه ها به عنوان کالایی بی مصرف به حال خود رها شده اند و اکنون این سوال در اذهان عمومی ایجاد می شود که این طرح چرا با این هزینه آغاز و چرا این گونه به حال خود رها شده است؟
به گفته اسفندیار زیدآبادی مدیر کل کتابخانه های عمومی سیستان و بلوچستان در شهریور ماه امسال "در حال حاضر پس از اجرای قریب چند ساله طرح ایستگاه مطالعه، موجودی کتابهای این ایستگاه ها به اتمام رسیده است."
به گزارش عصرهامون از زمان راه اندازی ایستگاه های مطالعه در سراسر استان سیستان وبلوچستان که بیشتر آنها در زاهدان بوده اند بیش از 500هزار کتاب در ایستگاه ها توزیع شده است.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark