کد مطلب: 58465
 
تاثیر شگفت‌انگیز اینترنت نسل پنجم بر دنیای سلامت
5G اینترنتی فوق سریع است که ظهورش می‌تواند در دنیای سلامت تحول عظیمی ایجاد کند.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۴
 
به گزارش زاهدنیوز، به نقل ازباشگاه خبرنگاران؛در دنیای امروز، فناوری حرف اول را می‌زند. پیشرفت روز افزون این حوزه باعث ایجاد رقابت شدیدی میان ابرشرکت‌ها شده است. با نگاهی کوتاه به تاریخچه فناوری جهان می‌توان به خوبی به نقش موثر آن به‌ویژه در حوزه سلامت و بهداشت پی برد، بنابراین اولین چیزی که در این میان اهمیت می‌یابد فراگیری مهارت‌های لازم و همراهی قدم به قدم با آن است.

با توجه به سرعت بالای یافته‌های پزشکی لزوم به اشتراک گذاشتن داده‌ها بیش از پیش احساس می‌شود؛ بنابراین فناوری می‌تواند فرصت تعامل خوبی برای پزشکان فراهم آورد که البته باید زیرساخت‌های لازم برای این منظور در کشور‌ها ایجاد شود.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و شرایط خاصی که بواسطه ظهور این ویروس در جهان ایجاد شده، سازمان جهانی بهداشت به منظور کنترل این پاندمی، تاکید کرده است که بهترین راهکار دورکاری و کاهش حداکثری تجمعات است که برای این منظور باید تسهیلاتی فراهم شود تا افراد بتوانند ضمن حفظ سلامت به کسب و کار خود نیز ادامه داده و دولت‌ها کمتر به لحاظ اقتصادی متضرر شوند. در این میان مهمترین عامل برخورداری از اینترنتی با سرعت بالاست.

 

 اینترنت نسل پنجم


در حال حاضر کشور‌های زیادی در جهان هستند که به دنبال ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اینترنت 5G هستند تا کار را برای افرادی که کسب و کارشان با اینترنت گره خورده، تسهیل کنند. برای آشنایی بیشتر با کارآیی و نقش اینترنت 5G ابتدا توضیح می‌دهیم که شبکه تلفن همراه چگونه کار می‌کند.

یک شبکه تلفن همراه متشکل از سلول‌هایی است که در اصل شبیه لانه زنبور است که با یکدیگر همپوشانی دارند. در مرکز هر سلول یک برج تلفن همراه با آنتن قرار دارد؛ تلفن همراه شما به نزدیکترین آنتن متصل شده و به شما امکان برقراری تماس یا انتقال داده را می‌دهد و زمانی که شما از شهری به شهر دیگر سفر می‌کنید و یا در حال رانندگی در یک مسیر طولانی هستید، در واقع تماس خود را از یک برج سلولی به برجی دیگر منتقل می‌کنید.

امکانات اینترنت نسل پنجم یا همان 5G در تلفن همراه

اینترنت از نسل ۱ تا ۵ به تدریج گسترش یافته و در هر نسل یک امکان به امکان قبلی افزوده شده تا آن را نسبت به قبل متمایز کند، مثلا در اینترنت  1G تنها امکان تماس تلفنی وجود داشت که در  2G علاوه بر تماس، امکان ارسال پیام نیز به آن افزوده شد. در نسل‌های بعدی امکان ارسال ویدئو با سرعت بالاتر نیز فراهم شد که سرعت در همه آن‌ها مهمترین فاکتور محسوب می‌شود. نسل پنجم با اینترنتی فوق سریع، می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در پیشرفت‌های علمی و فناوری کشور داشته باشد.

می‌توان به جرات گفت بیش از نیمی از مردم جهان به دلیل امکانات فوق‌العاده گوشی‌های هوشمند، از اینترنت همراه استفاده می‌کنند بنابراین برخورداری از اینترنت نسل پنجم لازمه زندگی امروزی است. البته کارآیی اینترنت 5G تنها به تلفن همراه محدود نمی‌شود؛ در برخی از موقعیت‌های حیاتی مانند مدیریت به موقع هواپیما‌های بدون سرنشین که به دلایلی از کنترل خارج می‌شوند، می‌تواند حتی خطر حتمی سقوط را کاهش داده و یا به صفر برساند. طبق آمار تعداد زیادی از سقوط‌های هواپیمایی می‌توانستند با عملکردی سریع هیچگاه رخ ندهند. تنها نکته منفی 5G هزینه بالای آن است.

اینترنت نسل پنجم

یک تلفن با اینترنت 4G باید قادر باشد تا به یک برج بدون مانع ۱۰ کیلومتری متصل شود که در 5G این میزان به ۳۰۰ متر کاهش می‌یابد. در یک شهر، شما برای دسترسی به سرعت 5G به برج‌هایی ۳۰ برابر برج‌های 4G نیاز دارید چرا که فرکانس بالاتر سرعت بیشتر و برج‌های بیشتر، ظرفیت بیشتری به شما می‌دهند. همچنین فرکانس بالاتر مانع انسداد دیوار‌ها شده و اینترنت بهتری را در داخل ساختمان به شما ارائه می‌دهد.

به گفته IMT حداقل سرعت پیش بینی شده برای اینترنت نسل پنجم ۲۰ گیگابایت در ثانیه می‌باشد که این سرعت واقعا شگفت آور است و بروز آن موجب تحول بزرگی در علم و فناوری خواهد شد، چیزی که شاید برای ما محسوس و قابل درک نباشد. مجموعه Qualcomm Technologies که سازنده اولین وای فای نسل پنجم هستند، برای ۵ گیگابایت در هر ثانیه طراحی شده‌اند. اینترنت 5G در تلفن‌های همراه از طریق امواج رادیویی خواهد بود و بین ۳۰۰ تا ۳۰ گیگاهرتز تعریف می‌شود.

 


تصور کنید فراهم کردن چنین امکانی چه تحول عظیمی در دنیای سلامت ایجاد خواهد کرد. در حال حاضر هوش مصنوعی نقش مهمی را در تشخیص و درمان انواع بیماری‌ها به ویژه سرطان‌ها دارد، از سوی دیگر به گفته کارشناسان هوش مصنوعی وابستگی زیادی به اینترنت داشته و اگر از این جهت تامین شود، می‌تواند تا درصد قابل توجهی در کاهش میزان مرگ و میر موثر باشد. 

انتهای پیام/

Share/Save/Bookmark