کد مطلب: 60705
 
با تغییر رویکرد دانشگاه ها به نسل چهارم و مسئولیت محوری؛
تحقق ظرفیت توسعه پایدار با حمایت جامعه مهندسین محقق خواهد شد/ تنها با تکیه بر توان فردی اشتغال ایجاد می شود
سازمان نظام مهندسی با تجربه ای که در راهبری مهندسین دارد، نقش تأثیرگذاری در رشد و ارتقاء سطح کیفیت فنی و مهندسی در دانشگاه ها می تواند داشته باشد و نسخه شفابخش توسعه پایدار، اشتغال و حفظ ظرفیت ها را رقم زند.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۲۱
 
به گزارش زاهدنیوز، پنجم اسفند، زادروز دانشمند بزرگ ایرانی، خواجه نصیرالدین طوسی، مناسبتی ارزشمند برای بزرگداشت جایگاه مهندسی است، موعدی برای پاسداشت تعهد و تفکر مهندسانی است که توسعه‌ساز و تحول‌آفرین بوده‌اند و با تکیه بر اندیشه‌ و عمل خود جامعۀ امروز بشری را ممتاز و متمایز از گذشته ساخته‌اند.

خواجه نصر الدین طوسی از دانشمندانی است که باید برای او از واژه علامه دهر استفاده کرد؛ زیرا این دانشمند در علومی همچون فلسفه و فقه و ستاره شناسی و ریاضی و پزشکی و معماری و نجوم به درجه دانشمندی رسیده بود.

و در تخصص های خود خدمات زیادی به جهانیان رائه کرده است بطوری که در قرن 16 میلادی کتابهای مثلثات او در فرانسه ترجمه شد و یکی از گسترش دهندگان این علم بود.

یکی از مهمترین متون کلامی شیعه “تجرید الاعتقاد” اثری از خواجه نصیر است، ایشان کوشید تا با استفاده از آرای فلسفی ابن سیناکلام شیعه را بر برهان های عقلی مبتنی کرد یک روز در تقویم ایرانی به یاد این دانشمند بزرگ به عنوان روز مهندسی نام گذاری شد.

حسین معین خواه؛ استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار زاهدنیوز با اشاره به روز مهندس بیان کرد: روز مهندس زادروز مهندس بزرگ، فیلسوف و عارف عالی مقام خواجه نصیرالدین طوسی است و به پاس قدردانی و ارج نهادن به خدمات مهندسی ای که ایشان به جامعه بشریت داشتند، این روز را روز مهندس نامیدند.

وی با اشاره به جایگاه مهندسان در کشور افزود: جایگاه مهندسی آنچنان که در خور و شایسته این حرفه باشد در جامعه امروزی ما تبین نشده است‌ و هنوز بسیاری از مهندسان در حرفه ای که اموزش دیده اند مشغول بکار نیستند و علت آن عدم تامین مالی مهندسان از شغل حرفه ای است.

استادیار دانشکده مهندسی شهید نیکبخت با اشاره به حمایت سازمان نظام مهندسی در کشور تصریح کرد: تنها مرجع رسمی و صنف فعال مهندسی، سازمان نظام مهندسی می باشد که به دلیل تبین نشدن جایگاه درست مهندسی در جامعه تاثیر گذاری شایسته ای در زندگی افراد تحت حمایت خود نمی تواند داشته باشد.

وی ادامه داد: اعتماد به نفس، مسولیت پذیری، سواد علمی و حرفه ای، از جمله خوصیصات بارز یک‌مهندس است.

مهین خواه با اشاره به پتانسیل های استان جهت تربیت نیروی انسانی در حوزه مهندسی اذعان کرد: پتانسیل های فنی و مهندسی سیستان و بلوچستان بسیار بالا است و زمینه کار حرفه ای برای مهندسان مهیا می شود.

وی گفت: البته تسلط مهندسان به اصول اساسی فنی و دقت نظر در انجام فعالیت های اجرایی از نیازهای اساسی آموزشی مهندسان است که خوشبختانه در چند سال اخیر دانشگاه های سطح استان بخصوص دانشگاه سیستان و بلوچستان با تغییر رویکرد به سمت دانشگاه های نسل چهارم و مسولیت محور سعی در پرورش نیروهای کارآمد و مهارتی کرده است.

وی افزود: سازمان نظام‌مهندسی استان نیز با این رویکرد مهندسان جوان فارغ التحصیل را در راستای حرفه های موردنظر آموزش دهد.

استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدامات در حوزه مهندسین و رسیدن به توسعه پایدار و حفظ ظرفیت ها اظهار کرد: مسئولین تنها با ایجاد زیرساخت ها و فراهم کردن زمینه های سرمایه گذاری در استان می توانند به ایجاد اشتغال و توسعه پایدار استان و البته حفظ و ارتقا ظرفیت های بسیار بالای استان کمک‌کنند.

وی ادامه داد: دیگر زمان استخدام‌شدن در دولت و یا امثال آن گذشته است و تنها با تکیه بر توان فنی و اعتماد به نفس می توان‌ایجاد اشتغال کرد.

معین خواه با بیان اینکه توقع من به عنوان یک مهندس از مسولین استان؛ حمایت از سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال است خاطرنشان کرد: تنها راه نجات استان، رفع محرومیت، حل معضلات اجتماعی و ایجاد عزت نفس برای افراد جامعه که یکی از مهمترین عوامل عزت نفس ایجاد اشتغال در زمینه های مختلف است و وظیفه هر مسئول فراهم کردن آسایش روانی، مالی و معنوی برای افراد جامعه است.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark