کد مطلب: 33705
 
شناسايی 2 مورد ابتلا به ويروس جديد كرونا در کشور
رييس مركز مديريت بيماری‌های واگير وزارت بهداشت از شناسايي 2 مورد ابتلا به عفونت كرونا ويروس در كشور خبر داد.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۲۴
شناسايی 2 مورد ابتلا به ويروس جديد كرونا در کشور
 
به گزارش زاهدانه ، دكتر محمد مهدی گویا ضمن اعلام این خبر افزود: 4 مورد مشکوک به عفونت کرونا ویروس جدید مربوط به یک خانواده در استان کرمان مشاهده شده است که 2 مورد ابتلا به آن مربوط به 2 خواهر در کرمان تایید شده است كه یكی از آنها بدحال و در شرایط ویژه تحت درمان است.


رییس مركز مدیریت بیماری های واگیر در ادامه گفت: افرادی که در تماس با این 2 مورد بوده اند،ظرف كمتر از 48 ساعت شناسایی و تحت مراقبت قرار گرفته اند تا در صورت مشاهده علائم بالینی احتمالی، مراقبت های ویژه از آنها به عمل آید.

وی به همكاری های میان وزارت بهداشت، سازمان حج و زیارت، هیئت پزشكی و هلال احمر جمهوری اسلامی ایران طی 8 ماه گذشته به منظور برنامه ریزی های دقیق و ایجاد آمادگی های لازم برای مراقبت از بیماری اشاره كرد و گفت: در این راستا برنامه های اطلاع رسانی برای زائرین حج در فرودگاه های كشور و همچنین در طی ایام حضور در عربستان بصورت فعال صورت گرفته است.

دكتر گویا در ادامه از وجود تیم های پزشكی آموزش دیده در حج كه وظیفه مراقبت از موارد مشكوك به عفونت MERS را بر عهده دارند خبر داد و افزود: همچنین تداركات لازم جهت بررسی زائرین پس از بازگشت از حج نیز صورت گرفته است.

وی خاطر نشان كرد: برای زائرین تا 14 روز پس از بازگشت از حج چنانچه علائم مشكوك به عفونت كرونا ویروس داشته باشند بلافاصله اقدامات تشخیصی و مراقبتی لازم از آنها به عمل خواهد آمد و در شرایط ویژه بستری خواهند شد.

وی در ادامه به تشریح اهم اقدامات اعضای گروه تخصصی منتخب وزارت بهداشت ایران اعزامی به عربستان، برای شناسایی و اجرای برنامه های پیشگیرانه پرداخت و گفت: برگزاری جلسه هماهنگی با مسئولان هیات پزشکی هلال احمر مستقر در عربستان، بازدید روزانه از درمانگاه های مستقر در شهر های مكه و مدینه، ملاقات با مسئولان کاروان ها و برگزاری کلاس توجیهی برای آنها، ویزیت بیماران مشکوک بر اساس دستورالعمل، ملاقات با پزشکان درمانگاه ها و آموزش چهره به چهره پزشکان و پرستاران و همچنین آموزش های عمومی در سطح وسیع برای زائرین، توزیع پوسترهای آموزشی در کاروان ها و درمانگاه ها و بین حجاج، آموزش چهره به چهره مدیران هتل ها و بازدید از محل اسکان زایران ایرانی از جمله اقدامات تیم بهداشتی وزارت بهداشت برای پیشگیری از این بیماری بوده است.



امكان تشخیص عفونت كرونا ویروس جدید در آزمایشگاه مرجع كشوری

رییس مركز مدیریت بیماریهای واگیر ضمن اشاره به امكان تشخیص عفونت كرونا ویروس جدید در آزمایشگاه مرجع كشوری گفت: كلیه موارد مشكوك به بیماری عفونت MERS در مدت كمتر از 48 ساعت مورد بررسی و آزمایش قرار می گیرند.

دكتر گویا با اشاره به این كه در حال حاضر هیچ واكسنی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد، افزود: درمان دارویی برای بیماری عفونت كرونا ویروس جدید تاكنون بطور قطعی در جهان پیدا نشده است.

وی تعداد مبتلایان به این بیماری در دنیا در 18 كشور جهان را 672 مورد اعلام كرد و گفت: از این تعداد 207 مورد منجر به مرگ شده است.

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در ادامه در خصوص علائم بیماریMERS گفت: مبتلایان به این بیماری علائمی نظیر مشكلات تنفسی شدید و عوارض گوارشی دارند كه در ادامه ممكن است دچار نارسایی كلیه، كبد و سایر دستگاه های حیاتی بدن شوند.

رییس مركز مدیریت بیماری ها رعایت نكات بهداشتی را مهم ترین راه پیشگیری از این بیماری عنوان كرد و بر شستشوی مرتب دست ها و رعایت آداب تنفسی تاكید كرد.

وی خاطر نشان كرد: افرادی كه تا 2 هفته پس از بازگشت از حج دچار علائم مشكوك به این بیماری هستند باید از خود درمانی پرهیز و به پزشك مراجعه نمایند.



رسانه ها با انتشار اخبار غیرموثق باعث نگرانی جامعه نشوند/رسانه ها با فرهنگ سازی و آموزش برای پیشگیری از این بیماری کمک کنند

بنا بر این گزارش در همین رابطه، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از رسانه ها خواست که از انتشار اخبار غیرموثق که باعث نگرانی در سطح جامعه می شوند، جداً خودداری کنند و برای کمک به پیشگیری از این بیماری بر وظیفه فرهنگ سازی و آموزش که اطلاعات آن از طریق وزارت بهداشت در اختیار رسانه ها قرار می گیرد، تاکید بیشتری داشته باشند.

دکتر زارع نژاد خاطرنشان کرد: تنها مرجع اطلاع رسانی در خصوص بیماری عفونت کرونا ویروس جدید، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مرکز روابط عمومی این وزارتخانه است./

Share/Save/Bookmark