کد مطلب: 58357
 
بازتاب مجوز عجیب کارگردانی برای یک شاخ اینستاگرامی/ بررسی موضوع در جلسه ویژه کانون کارگردانان
در پی حواشی صورت گرفته مبنی بر صدور مجوز کارگردانی برای یک اینفلوئنسر اینستاگرامی، بر اساس اخبار شنیده شده، کانون کارگردانان قرار است فردا در یک جلسه فوری و ویژه این مسئله را بررسی کرده و مخالفت خود را با این مجوز اعلام کند.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۳۸
 
به گزارش زاهدنیوز، به نقل از راه دانا، ؛در پی حواشی صورت گرفته مبنی بر صدور مجوز کارگردانی برای یک اینفلوئنسر اینستاگرامی، بسیاری از رسانه ها و هنرمندان واکنش نشان دادند تا جاییکه بر اساس اخبار شنیده شده، کانون کارگردانان قرار است فردا در یک جلسه فوری و ویژه این مسئله را بررسی کرده و مخالفت خود را با این مجوز اعلام کند.

روزگذشته از طرف روابط عمومی سازمان سینمایی، خبری با موضوع مجوزهای جدید پروانه ساخت منتشر شد که فیلم سینمایی «حکم تجدید نظر» به نویسندگی و تهیه کنندگی رضا کریمی به خاطر نام کارگردان آن حواشی بسیاری در پی داشت.

دراین خبر از «محمد امین کریم پور»، اینفلوئنسر اینستاگرامی به عنوان کارگردان این فیلم یاد شده است. شخصی که مدتی است در فضای مجازی مشغول به فعالیت است و با فالوورهای 5 میلیونی خود، درآمد هنگفتی از طریق تبلیغات به دست آورده است. تبلیغات و ویدئوهای که تناسب چندانی با عرف جامعه ندارد و این روزها کریم پور را تبدیل به اصطلاح شاخ اینستاگرامی کرده است.

بعد از انتشار این خبر و اعتراض رسانه ها مبنی بر عدم صلاحیت کریم پور به عنوان کارگردان، بهمن حبشی مدیر کل نظارت برتولید فیلم و عضو شورای پروانه ساخت در این مورد گفت: «اخذ مجوز کارگردانی فیلم اول نیاز به امتیازاتی است؛تمام سوابق متقاضیان بررسی می شود و با تایید شورا مجوز اعطا می شود؛در مورد آقای محمدامین کریم پورهم تمام سوابق ایشان بررسی شد؛مدرک تحصیلی ایشان فوق لیسانس سینما بود و تمام فیلم های کوتاه ایشان مورد بررسی قرار گرفت ؛به این ترتیب صلاحیت سنجی انجام شد وامتیاز لازم برای کارگردانی فیلم اول را گرفتند.»

حبشی در ادامه توضیح می دهد: «این که می گویند ایشان شاخ اینستاگرام است دلیل نمی شود که ممنوعیت قضایی و کاری برای کسی تلقی شود؛مردم حق دارند هر گونه تصمیمی برای خود بگیرند مگر این که جرمی واقع شده باشد؛صلاحیت ایشان در یک جلسه بررسی شد و رای آورد؛من که آقای امین کریم پور را نمی شناسم و تا دیشب نمی دانستم ایشان در اینستاگرام است؛نمونه کار ایشان بررسی شد و رای صادر شد،یک نمونه هم نبود چهار نمونه بود؛یک کار در جنوب داشت که کار با ارزشی بود و خوب ساخته شده بود؛فردی مثل آقای جیرانی هم در آن جلسه بود و صلاحیت ایشان کاملا بررسی شد.»

محمد مهدی طباطیایی نژاد، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی نیز در این خصوص می گوید: «خودم دیشب فهمیدم او در اینستاگرام هم فعال است! من اطلاع نداشتم اصلا ایشان چه کسی است. من امروز صبح صفحه ایشان در اینستاگرام را دیدم چون اصولا ما به این مسائل کاری نداریم. »

در پی این ماجرا البته برخی افراد نظرات متفاوتی داشتند و معتقداند که باید به هر کسی (بدون در نظر گرفتن سوابق و کارنامه هنری) اجازه تولید محتوا داده شود و سپس این مردم و جامعه هستند که به عنوان داوران اصلی از آن اثر استقبال و یا آن را پس می زنند.

اگر این مطلب را قبول داشته باشیم، به علت پیچیده بودن مقوله فرهنگ و تاثیری که بر روان تک تک افراد جامعه می تواند داشته باشد، ناخودآگاه این سوال در ذهن ها جا خوش می کند که در صورت انتشار هر مطلب غیر عرف و حتی مستهجن و تاثیر مخربی که بعد از انتشار این مطلب بر اذهان مردم به جای می گذارد، آن وقت چه کسی پاسخ گوست؟ طبیعی است که اگر شما در جامعه فیلم پورن هم منتشر کنید، عده ای از آن استقبال خواهند کرد و اگر احیانا تعداد این افراد زیاد باشد، بر اساس همان استدلال، مدیران سینمایی کشور باید به سمت انتشار چنین فیلم هایی گام بردارند.

به نظر می رسد این امر بدیهی باشد که وجود نظارت اولیه در هر مقوله ای لازم الاجرا باشد به خصوص داستان پر ماجرای فرهنگ که اگر به درستی تبیین و هدایت نشود، اثرات جبران ناپذیری بر زندگی تک تک افراد جامعه خواهد گذاشت.

بعد از واکنش ها و اعتراضات اهالی رسانه و هنرمندان در این خصوص، کریم پور در مصاحبه ای گفت: « هنر ذاتی است و هنرمندان اصولا حرف مفت زیاد می زنند. هر کسی هر حرفی که دلش بخواهد بزند. این حرف ها و واکنش ها اصلا اهمیتی برای من ندارد.»

به نظر می رسد آقای اینفلوئنسر آنقدر در این خصوص هزینه کرده که خیالش بابت ادامه کار راحت باشد ولی با این ادبیات و توهین هایی که همین ابتدای کار به هنرمندان می کند، باید منتظر ماند و دید تا چه کسانی حاضراند در نخستین فیلم سینمایی کریم پور به ایفای نقش بپردازند؛ البته تجربه ثابت کرده که همیشه عده ای هنرمآب (نه هنرمند) پیدا می شود تا با گرفتن هزینه ای نامتعارف در این گونه فیلم ها بازی کند.

انتهای پیام/

Share/Save/Bookmark