کد مطلب: 37080
 
ریشه‌های اصلی پیدایش گروه‌های تروریستی در سطح منطقه
یک پژوهشگر حقوق بین‌المللی طی یادداشتی به تشریح ریشه‌های اصلی پیدایش نا‌آرامی و گروه‌های تروریستی در سطح منطقه پرداخته است.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۹
ریشه‌های اصلی پیدایش گروه‌های تروریستی در سطح منطقه
 
به گزارش زاهدانه ، در سال‌های اخیر به ویژه در چند ماه گذشته، شاهد پیدایش رویدادهای مهمی در منطقه خاورمیانه هستیم.

 رویدادهایی از قبیل پیدایش ناگهانی نا‌آرامی‌ها در سطح منطقه، تغییر برخی حکومت‌ها و سپس ایجاد نا‌آرامی در سوریه که به جنگ تمام عیار داخلی در آن کشور منجر شده و هم اینک نیز پس از حدود سه سال همچنان در آن کشور درگیری و خرابی ادامه دارد.

در این میان، گروه‌های تروریستی عجیب و غریبی که در تاریخ سابقه ندارد، همچون داعش و النصره نیز پیدا شدند؛ گروه داعش از سوریه به سمت عراق آمد و اینک بخش‌هایی از سوریه و عراق را در دست کنترل خود دارد و به نوعی برای خود حکومت تشکیل داده است.

در همین زمینه «محمد رسولی» پژوهشگر حقوق بین‌المللی در پاسخ به این سوال که ریشه اصلی این قضایا کجاست و چرا، منطقه ما در ناآرامی است گفت:
"غرب در راستای نزدیک شدن جغرافیایی به رقبای خود یعنی چین و روسیه عملیات تهاجمی و تجزیه طلبانه خود را سال‌ها پیش از یوگسلاوی آغاز کرد، سپس موفق شد لیبی را نیز به دام تجزیه و درگیری داخلی بکشاند؛ پس از آن سایر جا‌ها مثل سوریه، لبنان و فلسطین و... را نشانه گرفت. 

ولی این بار ایران سد راه تجزیه و استیلای غرب ستم کاره بر این مناطق شده و به ویژه حضور و نقش کشورمان در جلوگیری از تجزیهٔ سوریه، پررنگ و ملموس بود و البته فدراسیون روسیه نیز با دلایل خودش در ناکام گذاشتن غرب برای تجزیه سوریه ایفای نقش کرد. 

نتیجه آن شد که ناتو در سوریه با وجود به کارگیری انواع تروریست‌ها و ایجاد جنایت و ویرانی و خرابی، پس از سال‌ها موفق به تجزیه این کشور و سرنگونی دولت آن نشد ضمن این که حمایت ایران از سایر گروه‌های مقاومت منطقه نیز سبب شکست اسرائیل طی چند مرحله شد.

اینگونه بود که غرب (آمریکا و سایر اعضای ناتو) درصدد یکسره کردن کار ایران برآمدند، آن‌ها دریافتند تا زمانی که ایران با این نوع رفتار در منطقه باشد مانع از تحقق برنامه‌های سلطه جویانه آنها خواهد بود و از آن بد‌تر اگر ایران قدرت بگیرد با آن تمدن و فرهنگ دیرینه‌اش، یک رقیب جدی در اندیشه و تمدن و نیز در عمل و رفتار برای غربیان که دارای خوی تجاوزگری هستند، خواهد بود.

لذا در پی آن نقشه شومی که از دیرباز علیه ایران داشتند و حتی سال‌ها جلو‌تر نیز برخی وابستگان فرهنگی بیگانگان در داخل کشور اقداماتی ضد انسجام ملی و وحدت ملی ایران انجام می‌دادند و برای مثال،‌ گاه ضد زبان فارسی و‌ گاه ضد تاریخ و پیشینهٔ این مرز و بوم به سفارش اربابان خارجی خود مطالبی را می‌پراکندند - حال به فکر آن افتاده‌اند کار این ایران را یکسره کنند.

 آن‌ها یعنی اهریمن غرب و ناتو برای اینکه بتواند چین و روسیه و تا حدی هندوستان را کنترل کنند و به مرزهای آن‌ها نزدیک باشد، باید این منطقه را به هم بریزند، ولی برای همهٔ این امور ایران مزاحم و مانع است. پس به این نتیجه رسیده‌اند که کار ایران را بسازند و لذا برای اینکه تروریست‌های مستقر در سوریه را که از سراسر جهان جمع کرده بودند، به ایران برسانند، باید از عراق طبیعتا بگذرند! لذا به ناگهان می‌بینیم که عراق به هم می‌ریزد و داعش در آنجا سر بر می‌آورد.

بی‌تعارف باید گفت سرازیر شدن یکباره مزدوران داعش از درون خاک ترکیه(یادمان باشد ترکیه یعنی نوک پیکان ناتو!) و سایر جاهای عراق، زنگ خطری برای آغاز عملیات نفوذ به خاک ایران و اجرای برنامهٔ تجزیه کشورماست چنانچه از این طرح در سایر کشورها از جمله عراق استفاده کرده‌اند تا این کشور را به ۳ یا ۴ قسمت تقسیم کنند و حال آنکه ما ملتی منسجم و متحد هستیم و قطعا با تمام توان دست بیگانه را از کشورمان کوتاه می‌کنیم.
 
اینجاست که باید ما ایرانیان به هوش باشیم و به خصوص دولتمردان ایران و سران نیروهای مسلح در این برههٔ حساس حواسشان خیلی باید جمع باشد. آن‌ها قصد دارند اگر بتوانند ایران را تجزیه کنند و سپس واحدهای تجزیه شده از این کشور به جان یکدیگر بیفتند و لذا با توجه به ایجاد ناآرامی‌ها در افغانستان و پاکستان، از مرزهای چین و هند تا شمال آفریقا در یک آتش خشم و خشونت و جنگ و جدال خانگی و ناامنی قرار بگیرد. هم اینک آمریکا و غرب در حال تسلیح هرچه بیشتر کردستان عراق هستند.

از سوی دیگر قطر اخیرا علاوه بر قراردادهای تسلیحاتی پیشین با آمریکا یک قرارداد یازده میلیارد دلاری جدید نیز با آمریکا منعقد کرده است و
سوال اینجاست اگر این داعش که ناگهانی سر برآورده همانطور هم فردا ناگهانی از کردستان عراق رخت بر بست، آنگاه این همه سلاح در کردستان عراق برای چه منظوری و کجا به کار گرفته خواهد شد؟ قطر این کشورک کوچک با جمعیت هشتصد هزار نفری این همه سلاح را علیه چه کسی می‌خواهد استفاده کند؟! 

 غرب در چند سال گذشته در پی آن بود که با ایجاد یک کمربند به دور روسیه و چین از کنار مدیترانه – دریای سیاه تا سین کیانگ چین، آن دو قدرت را مهار کند، حال در ادامه‌‌ همان برنامه به شکل نوین مشغول فعالیت است.

چه باید کرد؟ 

هم اکنون زمان آن است که دولتمردان ایران با درک واقعیت پرخطر اطرافمان به یکدلی بیش از پیش با هم و با ملت بپردازند و ارزش‌های ملی مردمان این سرزمین کهن را بیش از پیش پاس بدارند.

به مردم باید آگاهی کافی داد، همه مردمان این سرزمین از غربی‌ترین نقطه تا شرقی‌ترین و از شمال تا جنوب از یک تیره و تبار هستند. باید همهٔ گرو‌ها و تیره‌های ایران بدانند که خدای ناکرده هرگونه جدایی برای هر یک از تیره‌های ایرانی به معنی جدایی از پیکر مادر است و عضو جدا شده دیر یا زود محکوم به فناست. 

دستگاه‌های فرهنگی و سیاسی، باید کار خود را با توجه به این حقایق، جدی و دقیق انجام دهند. 

فرماندهان ارتش باید وضعیت خطیر کنونی را درک کنند و نیروهای تحت امر خود را با روحیه بالای شهادت طلبی و آرمانگرایی و میهن خواهی آماده نگاه دارند و ما عموم مردم باید:یکایک با هم مهربانی کنیم ز خاک ایران پاسداری کنیم.

تاریخ نشان داده که هرگاه این ملت خطر را متوجه شده و به او آگاهی داده‌اند، هیچ دشمنی حریف او نشده است؛ ملت باید از وقایع اطلاع داشته باشد و در ادارهٔ کشور احساس مشارکت کرده و  مراقب تحرکات ستون پنجم باشند.

ستون پنجم می‌تواند همان‌هایی باشد که فقط و فقط از صبح تا شب دنبال منافع شخصی هستند و کاری به منافع ملی ندارند. اگر ما تجربه نحوه سقوط شهر موصل عراق را در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که اگر همکاری ستون پنجم در موصل نبود هرگز داعش موفق به گرفتن آن شهر نمی‌شد.
 
افرادی که بی‌اعتنا به منافع ملی فقط دنبال منافع حقیر شخصی و دنیوی هستند در روز مبادا ممکن است با تطمیع، هر کاری بکنند. مردمان فهیم و با فرهنگ ایران همه با هم برادرند و هرگز در این کشور سر نوع مذهب و دین بین ایرانیان اختلاف و نزاع نبوده است. مسیحی و سنی و زرتشتی و شیعه و یهودی با هم و‌ گاه در همسایگی دیوار به دیوار هم در کمال صمیمیت زندگی کرده و می‌کنند و همه خود را فرزندان ایران عزیز می‌دانند.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark