کد مطلب: 61209
 
در گفت و گو با فعال احیا قیام مردم سیستان برای خونخواهی امام حسین (ع)؛
سیستانیان نخستین خونخواهان امام حسین (ع) بودند
حجت الاسلام و المسلمین علیرضا اصغری حسامیه گفت: نخستین قیامی که پس از حادثه عاشورا برای خون‌خواهی امام حسین (ع) به وقوع پیوست، قیام مردم سیستان ضد حاکمان اموی بود.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۸
 
حجت الاسلام و المسلمین علیرضا اصغری حسامیه، فعال احیا قیام مردم سیستان برای خونخواهی امام حسین (ع) در گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: قیام مردم سیستان به عنوان نخستین خونخواهان امام حسین(ع) در کتب و منابع تاریخی بسیاری ذکر شده و مورخان تاریخی صحت این مساله را تایید کرده‌اند.

وی افزود: موضوع تاریخی نخستین قیام به خونخواهی امام حسین توسط مردم سیستان براساس تحقیقات که محمد حسین رجبی دوانی منابعی را ذکر و و از این حادثه در تاریخ عنوان کرد.

حجت الاسلام و المسلمین اصغری حسامیه تصریح کرد: این قیام به فاصله کمی تا 2 ماه بعد از شهادت ابا عبدالله الحسین(ع) در سیستان اتفاق افتاد و تاریخ به صورت کلی این قیام را گزارش داده است.

وی گفت: مردم سیستان در برخی موارد مثل محبت به اهل بیت و پیامبر (ص) زبانزد و شهره بودند که نمونه بارز آن در عدم لعن حضرت علی (ع) است که در تمام گفته های اسلامی در سال 41 به دستور بنی امیه در منبر ها و خطبه های نماز جمعه و جماعات حضرت علی را لعن می کنند و مردم سیستان از این کار خودداری کردند.

فعال احیای قیام مردم سیستان برای خونخواهی امام حسین(ع) ادامه داد: این موضوع در کتب تاریخی ذکر شد و به عنوان یکی از افتخارات سیستانی ها در دفاع از حضرت علی (ع) ضبط شد.

حجت الاسلام و المسلمین اصغری حسامیه اذعان کرد: وقتی خبر شهادت امام حسین(ع) به مردم سیستان می‌رسد، مردم قیام می‌کنند و حاکم منطقه که برادرعبیدالله بن زیاد بوده متواری می‌شود و این مساله نشان می‌دهد که فقط موضوع قیام مردم سیستان تنها مساله خونخواهی امام حسین(ع) بوده است.


وی گفت: ۲۵ محرم که در سیستان، اجتماعی برگزار می شود به عنوان پاسداشت اولین قیام به خونخواهی امام حسین (ع) بیان گر اصل بزرگداشت این اتفاق است نه اینکه ۲۵ محرم سالروز قیام بوده باشد دلیل تاریخی ندارد ۲۵ محرم سالروزی که مردم سیستان اجتماع می کنند و این حادثه را گرامی می دارند.

حجت الاسلام و المسلمین اصغری حسامیه خاطر نشان کرد: چند سالی است که این همایش در منطقه سیستان با محوریت شهر زابل برگزار می‌شود و از امسال در بسیاری از شهرهای ایران که سیستانی های مقیم آن شهرها حضور دارند برگزار می‌شود.


انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark