کد مطلب: 44929
 
لنگكها مجموعه باستانی روستای كهن خَمَك
مجموعه ی باستانی و اسطوره ای لنگكه مربوط به دوره اشکانیان - دوره ساسانیان است كه در ۵ کیلومتری شرق روستای خمک از توابع شهرستان زهك سیستان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ دی ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۲۰۳۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۳
لنگكها مجموعه باستانی روستای كهن خَمَك
 
به گزارش زاهدانه،وبلاگ شهریار زاهدان نوشت:مجموعه ی باستانی و اسطوره ای لنگكه مربوط به دوره اشکانیان - دوره ساسانیان است كه در ۵ کیلومتری شرق روستای خمک از توابع شهرستان زهك سیستان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ دی ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۲۰۳۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در همین مجموعه چندین مکان تاریخی دیگرمنجمله خانه گور،آخوراسب رستم،دیواردراز،تپه کملک و... که متاسفانه هیچ گونه اقدامی جهت حفظ این آثارارزشمندتابه حال صورت نگرفته است وجود دارد كه درحال نابودی و فرسایش شدید هستند.

آثارلنگکه یالنگکها مربوط به دوره اشکانی-ساسانی است كه متاسفانه این آثارنیزدرمعرض تخریب بادهای شدید وبعضا باران قراردارندودرحال فروریختن می باشند.

-دیوار دراز نیز مربوط به همان دوران اشکانی است كه به مثابه حصار مستحكمی است كه قلعه ای را محافظت می كند و به نظر می رسد ،ورودی آن همان آثارلنگکه می باشد.

آخوراسب رستم که به تصور و خیال وجود دفینه و گنج در آن، بارها مورد بازشكافی و دست برد دزدان قرارگرفته است.

خانه گور، از جمله آثار مربوط به این مجموعه آثار باستانی روستای خمك است که به زعم اهالی روستا، در تونلهای زیرین تپه احتمالا خزائنی وجود دارد که طلسم شده اند و آنجا نیز در حال حاضر محل و ماوایی برای مخفی شدن معتادان میباشد.
Share/Save/Bookmark