کد مطلب: 41823
 
زمانیان‌: ضرورت بررسی دقیق جزئیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس/ صرامی‌فروشانی:این طرح به نفع شهرستان‌های کوچک نخواهد بود
تصویب یک فوریت طرح استانی شدن انتخابات مجلس مخالفن و موافقانی داشت که مخالفان این طرح آن را نوعی بی‌عدالتی و کم توجهی در حق مردم شهرستان‌های کوچک دانستند و موافقان، این طرح را در راستای منافع ملی و توجه مجلس به پروژه‌های بزرگتر قلمداد کردند.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۵۱
زمانیان‌: ضرورت بررسی دقیق جزئیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس/ صرامی‌فروشانی:این طرح به نفع شهرستان‌های کوچک نخواهد بود
 
به گزارش زاهدانه ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه (9 آذر 93) بعد از بحث و تبادل نظر با 133 رأی موافق، 64 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع یک فوریت طرح استانی شدن انتخابات مجلس را به تصویب رساندند.

براساس این طرح و برای آگاهی از دلایل موافقت و مخالفت نمایندگان با تعدادی از نمایندگان مجلس به گفتگو پرداختیم.

مخالفان طرح استانی شدن انتخابات مجلس عمده مخالفت خود را بی‌عدالتی و کم توجهی در حق مردم شهرستان‌های کوچک دانستند و موافقان، این طرح را در راستای منافع ملی و توجه مجلس به پروژه‌های بزرگتر قلمداد کردند.

بخشایش: دسترسی مردم در شهرستان‌ها به نمایندگان خود بعد از اجرای این طرح دشوار خواهد شد

"احمد بخشایش" نماینده اردستان یکی از نمایندگان مخالف این طرح است که در مورد دلایل مخالفت خود با این طرح اظهار داشت: یکی از دلایلی که نمایندگان شهرستان‌ها تمایل دارند در انتخابات استانی شرکت کنند، این است که مردم در این نواحی برای حل مشکلات جزئی‌شان به نمایندگان بیش از اندازه فشار می‌آورند اما داشتن یک نماینده برای این مردم یک اعتبار به حساب می‌آید و اجرایی شدن این طرح موجب می‌شود که شهرستان‌های کوچک سخنگویی خود را از دست داده و دیگر به راحتی به نمایندگان خود دسترسی نداشته باشند.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون اساسی باید مردم به نمایندگان خود دسترسی داشته باشند و با اجرای طرح استانی شدن انتخابات مجلس فاصله میان مسئولان نظام و عشایر و جوامع روستایی بیشتر شده و دیگر دسترسی این مردم به مقامات استانی سخت‌تر می‌شود و اگر نماینده بخواهد از کل استان رای بیاورد توجهش به شهرستان‌های آن کمتر خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اجرای این طرح را مغایر امنیت ملی دانست و گفت: شهرهای بسیاری دارای قومیت‌های متفاوت و مذاهب و نژادهای گوناگون هستند که اگر بخواهیم آن‌ها را استثناء کنیم، مغایر با قانون اساسی و عدالت رفتار کرده‌ایم البته اجرای این طرح هزینه‌های بیشتری را برای نمایندگان به دلیل سرکشی به مناطق بیشتر بوجود خواهد آورد.

نماینده اردستان خاطرنشان کرد: اگرچه یکی از مزایای طرح استانی شدن انتخابات مجلس ملی شدن افکار نمایندگان خواهد بود، اما به نظر من چنین نتیجه‌ای نیز بدست نخواهد آمد و اکنون نمایندگان بیشترین توجه و احترام خود را به مردم شهرستان‌های خود می‌گذارند اما بعد از اجرای این طرح به صاحبان قدرت و نهادهای شبکه‌ای توجه خواهند کرد، البته این بحث از مجلس پنجم مطرح بوده و تصور نمی‌کنم دفتر مقام معظم رهبری و شورای نگهبان با اجرای این طرح موافق باشند.

زمانیان‌دهکردی: جزئیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس باید بررسی شود

همچنین "سیدسعید زمانیان دهکردی" نماینده شهرکرد یکی دیگر از موافقان طرح استانی شدن انتخابات مجلس است که اعتقاد دارد باید بر روی جزئیات این طرح در مجلس بیشتر بحث و بررسی شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: هنوز بر روی جزئیات این طرح بحث و بررسی زیادی صورت نگرفته و باید مشخص شود که این انتخابات استانی منطقه به منطقه و یا حوزه به حوزه باشد و همچنین آیا این طرح به نفع شرایط امنیت و منافع ملی و همچنین مناطق محروم هست یا خیر.  

شایان ذکر است که براساس این طرح و در صورت نهایی شدن آن در صحن بهارستان؛ انتخابات مجلس شورای اسلامی به حوزه‌های انتخابیه اصلی و فرعی تقسیم می‌شود و استان‌ها به عنوان حوزه‌های انتخابیه اصلی و شهرستان‌ها به عنوان حوزه‌های فرعی شناخته می‌شوند و داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی علاوه بر کسب آرای لازم در شهرستان‌ها باید حداکثر آرای نسبی از کل آرای ماخوذه استان را نیز کسب کنند تا بتوانند وارد مجلس شوند.

صرامی‌فروشانی:این طرح به نفع شهرستان‌های کوچک نخواهد بود

اما "محسن صرامی‌فروشانی" نماینده خمینی‌شهر یکی از نمایندگانی است که با استانی شدن انتخابات مجلس جدا مخالف است و در این رابطه می‌گوید: متاسفانه گروه‌های سیاسی با لابی‌‌گری در افکار عمومی مجلس نفوذ کرده و با مشاهده اینکه جایگاهی در بین آراء مردم ندارند پیش‌بینی کرده‌اند که با استانی کردن انتخابات مجلس می‌توانند رای مراکز استان‌ها را در انتخابات دهم به نفع گروه‌ها و جناح‌ها برای پیشبرد سیاست‌های داخلی خود رقم بزنند و این کاملا سیاسی‌کاری است و همچنین به نفع شهرستان‌های کوچک و مناطق محروم و مردمی که به دنبال نماینده‌های مردمی بوده و نه به دنبال وکیل‌الدوله‌ها نخواهد بود.
 
عضو کمیسیون اقتصادی در ادامه بیان داشت: چند روز پس از تصویب این طرح در مجلس با برخی همکاران در ارتباط با مواد این طرح صحبت شد که آن‌ها پشیمانی خودشان را اعلام کردند البته باید در مورد جزئیات این طرح بحث و بررسی شود و فکر نمی‌کنم با توجه به لایحه حمایت از تولید که در دستور کار مجلس قرار دارد و همچنین لایحه بودجه، امکان بررسی طرح استانی شدن انتخابات مجلس تا قبل از سال جدید وجود داشته باشد.

گروسی: بعد از اجرای این طرح، مجلس بیشتر به کارهای کلان کشور خواهد پرداخت

همچنین "حسین گروسی" نماینده شهریار، ملارد و شهر قدس یکی دیگر از موافقان این طرح بود که در ارتباط با دلیل موافقتش گفت: در انتخابات مجلس به صورت استانی به نمایندگان در جامعه بزرگتری رای داده خواهد شد و اشخاصی که در معرض انتخابات قرار می‌گیرند ناچارند افکار عمومی بیشتری را متقاعد کنند.  
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن اظهار داشت: مسائل منطقه‌ای مانند وظایف شورای شهر، استاندار، فرماندار و مسئولان بر گردن نمایندگان است و دیگر اینکه در این طرح بحث‌های قومی و قبیله‌ای، پول و بسیاری مسائل دیگر در انتخابات نمایندگان کمتر لحاظ خواهد شد، زیرا دیگر انتخابات گسترده‌تری وجود دارد و مردم تلاش می‌کنند افراد بهتری را انتخاب کنند و در نتیجه سطح انتخابات نیز بالا خواهد رفت که این امر به نفع منافع ملی کشور بوده و مجلس وقت خود را بیشتر صرف پیشرفت کشور و کارهای کلان خواهد کرد.

حال باید دید چه زمانی "طرح استانی شدن انتخابات مجلس" به صحن مجلس شورای اسلامی بازمی‌گردد تا بر روی جزئیات آن بحث و بررسی شود و نمایندگان خانه ملت سرانجام چه تصمیمی نسبت به اجرای آن خواهند گرفت.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark