کد مطلب: 60723
 
معلولیت را به محرومیت گره نزنیم؛
معیشت و اشتغال؛ دغدغه اصلی معلولان/ گره گشایی از مشکلات جامعه معلولان در انتظار عزم همگانی
مدت هاست، معیشت و اشتغال به دغدغه اصلی بسیاری از معلولان تبدیل شده، معلولانی که چشم انتظار نگاه پر مهر دولت سیزدهم هستند، بدون تردید توجه مسئولان و عزم همگانی از مشکلات آن ها گره گشایی می کند.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۰۲
 
به گزارش زاهدنیوز، معلولان بخشی از قشر آسیب پذیر جامعه هستند که برخلاف افراد عادی بر اثر ضایعه جسمی، ذهنی، روانی یا توأم، اختلال مستمر در سلامت و کارایی عمومی وی ایجاد شده و به‌ گونه ای موجب کاهش استقلال فرد در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی شده است.

این مسئله باعث شده تا نتوانند همانند افراد عادی جامعه بسیاری از امورات را به راحتی انجام دهند و با چالش های زیادی روبرو باشند و این موضوع دلیلی شده است تا دولت ها قوانین را برای رفاه زندگی آنها تبیین کنند.

طبق قانون حمایت از معلولان در کشور ما کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آن‌ها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم شود.

مناسب سازی توسط وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی باید در جهت دسترسی و بهره‌مندی معلولان، ساختمان‌ها و اماکن عمومی، ورزشی، تفریحی، معابر و وسایل خدماتی موجود را در چهارچوب بودجه‌های مصوب سالانه خود نمایند.

سازمان بهزیستی به عنوان نهاد متولی و حمایت کننده از معلولان موظف است تا کلیه حقوق آنها را پیگیری و با همکاری همه دستگاه های اجرایی عملیاتی کند تا هیچ معلولی رنج نکشید و همواره با وجود همه مشکلات بتواند رفاه و آسایش در زندگی خود داشته باشد.

اجرای قانون حمایت از معلولان نیازمند تصویب اعتبارات لازم و ظنارت همگانی بر دستگاه های اجرایی است تا علاوه بر مناسب سازی، خدمات مورد نیاز آنها از سوی بهزیستی و سایر نهادها اجرا شود.

خدمات توانبخشی در راستای اولویت های درمانی و مراقبتی است

طاهره میرشکار؛ رئیس بهزیستی شهرستان زاهدان در گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: سطح بندی خدمات توانبخشی در راستای تعیین نیازها، اهداف واولویت های درمانی، مراقبتی با رویکرد ایجاد مراکزشبانه روزی و ارائه خدمات توانبخشی در منزل، خانواده و اجتماع است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ با هدف ارائه خدمات مطلوب گسترش و ایجاد ۲ مرکز خانه حمایتی و مرکز نگهداری سالمندان در زاهدان به بهره برداری رسید وایجاد چند مرکز دیگر نیز دردست اقدام است.



رئیس بهزیستی زاهدان با اشاره به اقدامات انجام شده در سال 1400 تصریح کرد: برقراری حق پرستاری بیش از 160خانواده دارای معلولیت شدید، بیش از 400 معلول از 350هزار تا یک میلیون و 100هزار تومان مستعمری گرفتند.

وی ادامه داد: کمک هزینه پنج تا 10میلیونی به 50خانوار دارای معلول جسمی بابت مناسب سازی و بهینه سازی خودرو یا محل زندگی پرداخت شد.

میرشکار از دیگر اقدامات اساسی در سال جاری را پرداخت کمک هزینه عنوان کرد و گفت: پرداخت شهریه بیش از 160دانشجوی معلول به میزان 70تا95درصد و پرداخت کمک هزبنه تحصیلی دانش آموزی جهت 440 نفر دانش آموز معلول انجام شد.

وی افزود: تحویل 200 دستگاه ویلچر و بیش از 100 تشک مواج به بیماران ایزوله ونخاعی، حق پرستاری علاوه بر مستمری جهت 200نفر از معلولین قطع نخاع پرداخت شد.

ارتقای وضعیت ادارات شهرستان زاهدان به ایده آل نرسیده است

رئیس بهزیستی زاهدان اذعان کرد: ارتقای وضعیت ادارات شهرستان توسط کمیته پیگیری مناسب سازی شهرستان به ریاست فرمانداری در حال پایش و رفع نواقص و موانع است که بهزیستی بعنوان دبیر کمیته نقش اصلی را ایفا می کند و هنوز به ایده آل نرسیده است.

وی ادامه داد: اقدامات موثر و قابل توجهی در سطح شهر از لحاظ بهسازی معابر و فضای عمومی و اماکن وادارات در حال انجام است که هر سه ماه یکبار پایش می شود.

معلولین دارای مجوز از اصناف تسهیلات با کارمزد پایین و اقساط بلندمدت دریافت می کنند

وی با اشاره به اعطای تسهیلات به معلولان اظهار کرد: معلولین دارای مجوز از اصناف تا مبلغ100 میلیون تومان تسهیلات با کارمزد پایبن و اقساط بلند مدت دریافت می کنند و جهت سایر معلولین نیز مبلغ 50 میلیون تومان بعنوان مشاغل خانگی قابل پرداخت است.



میرشکار با اشاره به عمده ترین مسائل و مشکلات معلولان در شهرستان گفت: معیشت دغدغه اصلی معلولان است که با ارتقای پرداختی مستمری برابر حداقل دستمزد کارگری و همچنین گسترش ببمه درمانی و اجرای کامل قانون جامع حمایت از معلولین از طرف ادارات، گامی در جهت ارتقای سطح زندگی و توانمند سازی جامعه معلولین برداشته شود.

وی با اشاره به نیاز های معلولان در زمینه اشتغالزایی، مسکن، درمان یادآور شد: ایجاد کارگاه های حمایت شده ویژه معلولین با کمک خیربن و تامین اعتبار از طرف دولت، افزایش اعتبارات بلاعوض مسکن و تسهیل در خصوص امکان ساخت منازل معلولین حاشیه نشین که اکثرا مشکل اخذ پروانه ساخت (فاقد سند و یا ملک در اختیار منابع طبیعی) دارند، افزایش زمان بازپرداخت اقساط و کاهش میزان ریالی قسط های ماهیانه جهت معلولین و تامین زمین رایگان از ضروریات اساسی است که یک سری اقدام انجام شده اما نیاز بیشتری است.

مشکلات معلولین این منطقه چد برابر از سایر نقاط کشور است

وی ادامه داد: معلولین زاهدان به دلیل مشکلات ویژه و محرومیت های خاص منطقه چند برابر بیشتر از سایر نقاط کشور است، منع خدمات بابت شناسنامه، عدم دریافت شناسنامه، کم سوادی، عدم آگاهی به حقوق شهروندی عمده تربن معضل این قشر است.

رئیس اداره بهزیستی زاهدان گفت: فرد معلول به دلیل نقصی که در عملکردهای یک یا چند سیستم از بدن دارد دچار محدودیت هستند، اما توانمندی بستگی به میزان تلاش خودش، خانواده و سایر ارگان های حمایتی دارد که تا چه میزان فرد را توانمند کنند، لذا با وجود محدودیتی که معلولین دارند می توانند کاملا مانند افراد عادی و توانمند عمل کنند.

وی ادامه داد: جهت بالابردن وارتقا کیفیت زندگی معلولین حضور فعالشان درجامعه واجتماع ضرورت داشته که باید میزان دسترس پذیری ومناسب سازی محیط زندگی وجامعه جهت این عزیزان فراهم شود.

میرشکار خاطرنشان کرد: تعداد۴۰ نفر از معلولین در سال ۱۴۰۰ توسط مرکز اشتغالزایی معلولین در اماکن مختلف بکارگماری شدند.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark