کد مطلب: 34353
 
موارد اختلافی ایران و غرب به روایت آسوشیتدپرس؛
ایران: تا 150 هزار سانتریفیوژ می‌خواهیم / آمریکا: فقط چند صد سانتریفیوژ
در طول چند دوره قبلی مذاکرات درست زمانی که گفتگوهای طرفین به اوج حساسیت خود می‌رسید خبرگزاری‌هایی از جمله رویترز انگلیس، آسوشیتدپرس، گاردین انگلیس، سی‌ان‌ان آمریکا، لس‌انجلس‌تایمز، بی‌بی‌سی جهانی، نیویورک‌تایمز و غیره اخباری را به روی خروجی خود می‌فرستادند که تمام فضای خبری مذاکرات را تحت تاثیر قرار می‌داد.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۰۴
به گزارش زاهدانه ، از زمان آغاز پنجمین دور مذاکرات ایران و طرف غربی در پایتخت اتریش اخبار ضد و نقیضی از مذاکرات به گوش می‌رسد.

در این میان نقش خبرگزاری‌های وابسته غربی به انتشار اخبار جهت‌دار در خصوص مذاکرات کاملا مشهود است. بازوهای رسانه‌ای گروه 1+5 با انتشار اخبار از منابع آگاه، دیپلمات‌های غربی و کسانی که نمی‌خواهند نامشان فاش شود، فضای خبر مذاکرات را به سمتی می‌برند که جنگ روانی از همان جا آغاز شده.

در طول چند دوره قبلی مذاکرات درست زمانی که گفتگوهای طرفین به اوج حساسیت خود می‌رسید خبرگزاری‌هایی از جمله رویترز انگلیس، آسوشیتدپرس، گاردین انگلیس، سی‌ان‌ان آمریکا، لس‌انجلس‌تامیز، بی‌بی‌سی جهانی، نیویورک‌تایمز و غیره اخباری را به روی خروجی خود می‌فرستادند که تمام فضای خبری مذاکرات را تحت تاثیر قرار می‌داد.

در برخی از زمان‌های حساس مذاکرات خبر از اختلاف بر سر فردو مخابره می‌شود در جایی دیگر بحث موشک‌های بالستیک ایران به میان می‌آمد، خبرنگاری از اختلاف بر سر میزان ذخایر اورانیوم ایران خبر می‌داد، خبری فوری یک خبرگزاری ازز به بن‌بست رسیدن مذاکرات بر سر عدم توافق بر سر تعداد سانتریفیوژها مخابره می‌کرد و ......

در همین زمینه شب گذشته و درست زمانی که مذاکرات مانند دورهای گذشته لحظات حساس خود را تجربه می‌کرد خبرگزاری انگلیسی رویترز با انتشار گزارشی اینگونه عنوان کرد "ایران می‌تواند طی 3 ماه و کمتر، آن مقدار ( 25 کیلو گرم WGU اورانیوم با درجه تسلیحاتی) از ماده‌ای که برای ساخت بمب اتمی نیاز است را انباشت کند". ( متن کامل خبر را اینجا بخوانید)

اما اسوشیتدپرس خبرگزاری آمریکایی درست در لحظاتی اندک زمانی پیش از آغاز مذاکرات معاونین ظریف و اشتون در هتل کوبرگ با انتشار یک گزارش شش پاراگرافی از پیشرفت کم مذاکرات خبر داد.

این خبرگزاری‌ آمریکایی با اشاره به گذشت دو روز از گفتگوها میان ایران و گروه 1+5 عنوان می کند اختلاف‌ها بر سر رسیدن به توافق تا بیستم جولای پیشرفت کمی را در مذاکرات داشته است.

این گزارش که به نقل از دو دیپلمات منتشر شده است مرکز اختلاف کلیدی بین دو طرف را غنی‌سازی اورانیوم دانسته است.

آمریکا و متحدانش خواستار برچیدن بخش عمده‌ای از برنامه غنی‌سازی ایران هستند و در همین زمینه دو دیپلماتی که با اسوشیتدپرس مصاحبه کرده‌اند عنوان می کند ایران می خواهد نزدیک به بیست‌هزار سانتریفیوژی که کار می‌کنند یا به حالت آماده در آمده‌اند را حفظ و در نهایت خواستار گسترش عدد سانتریفیوژها به عدد 150 هزار است و این در حالی است که آمریکایی‌ها می‌خواهند ایران بیش از چندصد سانتریفیورژ نداشته باشند و همه سانتریفیوژهای آماده خود را بر چینند و به محدودیت‌های گسترده روی چگونگی ذخیره اورانیوم غنی‌شده تنه دهند.

نکته بسیار جالب درخصوص انتشار این خبر که محتوای مذاکرات را برملا و افشار کرده این است که خبرگزاری آمریکایی عنوان می‌کند که این دیپلمات به دلیل آن که نباید محتوای محرمانه مذاکرات را افشا کنند، تمایلی به انتشار نامشان ندارند.

با نگاهی به تمامی این اظهارات، به نظر می‌رسد سناریوی جدیدی در دور پنجم مذاکرات در حال شکل‌گیری است.

این در حالی است که مقامات ایرانی خواسته‌های غربی‌ها را غیر قابل قبول می‌دانند. وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته با اشاره به مواضع طرف غربی گفت: برخی مواضعی که توسط گروه 1+5 اتخاذ می‌شود غیر قابل قبول است و امیدواریم آن‌ها با واقع‌بینی جلو بیایند.

در همین خصوص، یک مقام ایرانی، در گفتگو با رویترز ضمن رد خواسته‌های نامعقول طرف غرب تاکید کرد: "رقم پیشنهادی طرف مقابل برای تعداد سانتریفیژها، بیشتر شبیه یک شوخی و غیر قابل قبول است".

 

 

حال باید دید، با توجه به ایستادگی هیئت مذاکره‌کننده ایرانی و همچنین حساسیت بی‌سابقه آمریکایی ها برای نتیجه‌دار بودن مذاکرات، در ساعت‌های آینده، چه اظهار نظر جدیدی از سوی مقامات غربی و رسانه‌هایشان در خصوص فضای مذاکرات اعلام خواهد شد.


انتهای پیام/

 

Share/Save/Bookmark