کد مطلب: 36531
 
روسیه بیانیه‌اش برای کمک به فروش نفت ایران را پس گرفت
خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: چند ماه گفتگوی نفتی میان روسیه و ایران روز سه شنبه با چرخشی ناگهانی روبرو شد. مسکو روز سه شنبه ابتدا اعلام کرد موافقت کرده است به فروش نفت خام تهران کمک کند، اما اندکی بعد این بیانیه را رد کرد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۶
روسیه بیانیه‌اش برای کمک به فروش نفت ایران را پس گرفت
 
به گزارش زاهدانه به نقل از رویترز، منابع آگاه در ماه ژانویه به خبرگزاری رویترز اعلام کردند ایران و روسیه در حال مذاکره درباره قرارداد تبادل نفت در برابر کالا هستند که ارزش آن به یک میلیارد و 500 میلیون دلار در ماه بالغ می شود. این قرارداد به ایران این امکان را خواهد داد تا صادرات نفت خام خود را به شکل چشمگیری افزایش دهد و بدین ترتیب با تحریم های کشورهای غربی مقابله کند.

منابع آگاه اعلام کردند بر اساس این قرارداد پیشنهادی، روسیه روزانه 500 هزار بشکه نفت خام ایران را که برابر با یک سوم حجم صادرات نفت این کشور است در ازای تجهیزات و کالاهای روسی خریداری خواهد کرد.

مقامات روسیه و ایران بعدا تایید کردند چنین گفتگوهایی در حال انجام است، اما افزودند دستیابی به این موافقتنامه اقدامی دشوار است زیرا روسیه و ایران هر دو از صادر کنندگان عمده نفت هستند و از زیرساخت های کافی برای تبادل نفت خام و کمک به فروش یکدیگر برخوردار نیستند.

رویترز افزود: مسکو از ماه ژانویه گذشته بابت الحاق کریمه اوکراین، هدف تحریم های شدید کشورهای غربی قرار گرفت. از دیگر علت های تحریم غرب علیه مسکو، متهم کردن روسیه به تامین مالی و تسلیحاتی شورشیان شرق اوکراین است که با نیروهای دولت حامی غرب این کشور مشغول جنگیدن هستند.

ایران در این مدت به گفتگو با کشورهای قدرتمند غربی درباره راههای محدود کردن برنامه هسته ای خود پرداخته است. این گفتگوها در ماه ژوئیه به مدت چهار ماه تمدید شد.

"الکساندر نوواک" وزیر انرژی روسیه و بیژن زنگنه همتای ایرانی وی روز سه شنبه یک یادداشت تفاهم پنج ساله را در مسکو به امضا رساندند که بخشی از آن مربوط به همکاری ها در بخش نفتی است. 

نوواک در این باره گفت: بر اساس پیشنهاد ایران، ما در هماهنگی ارسال محموله های نفت خام، از جمله ارسال آن به بازار روسیه مشارکت خواهیم کرد.

نه در سخنان نوواک و نه در متن یادداشت تفاهم، به جزئیات زمان ارسال این محموله ها یا حجم احتمالی آنها اشاره ای نشده است. نوواک در این باره گفت این موافقتنامه، ناقض تحریم های بین المللی نخواهد بود.

با این وجود وزیر انرژی روسیه چند دقیقه بعد اعلام کرد این بیانیه را باطل می کند و روز چهارشنبه یک بیانیه جدید در این باره صادر خواهد کرد.

وی هیچ دلیلی برای ابطال این بیانیه اعلام نکرد و نگفت بیانیه جدید حاوی چه مطالبی در خصوص همکاری های نفتی خواهد بود.

روسیه پس از عربستان سعودی دومین تولید کننده بزرگ نفت خام جهان است و صادرات نفت خام این کشور حداکثر به پنج میلیون بشکه در روز می رسد. این کشور نیمی از درآمدهای خود را از محل صادرات نفت خام تامین می کند.


انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark