کد مطلب: 57141
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی:
میزان بیابان زدایی در مقابل حجم بیابان در کشور هیچ است/تخصیص 150 میلیون یورو اعتبار برای توسعه پوشش گیاهی
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در حال حاضر میزان بیابان زدایی با توجه به حجم بیابان و روند بیابان زایی در سطح ایران اسلامی، بسیار کم و در حد هیچ است.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۱۳
 
به گزارش زاهدنیوز، خلیل آقایی در کنفرانس بین المللی گرد و غبار در جنوب غرب آسیا که با حضور نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی و میهمانان خارجی و مسوولین کشوری و استانی در محل سالن همایش های دانشگاه زابل، برگزار شد، افزود: در افزایش سطح بیابان دو پدیده تغییرات اقلیمی و فعالیت های انسانی نقش دارند.

وی بابیان اینکه اگر بخواهیم با بیابان و بیابان زایی مبارزه کنیم، باید افزایش پوشش گیاهی را در اولویت کار خود قرار دهیم، اظهار کرد: در بخش فعالیت های انسانی، توسعه شهرسازی، جاده ها، برداشت بی رویه از آبهای زیر زمینی، معدنکاری، بوته کنی، قطع درختان و غیره از جمله عواملی است که در توسعه بیابان ها نقش اساسی را ایفا می کنند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر یک میلیارد و 600میلیون نفر در معرض تهدیدات بیابان و بیابانزایی قرار دارند.

وی بیان کرد: در حال حاضر 110 کشور جهان در گیر بیابان قرار دارند و هم اکنون 73 درصد از مراتع جهان در حال تبدیل شدن به بیابان هستند که از این میزان، 7میلیون و 300هزار هکتار، بحرانی است.

آقایی با اشاره به اینکه در حال حاضر 44درصد مساحت کشور در حدود 32و نیم میلیون هکتار بیابانی است، تصریح کرد: هم اکنون 18تا 20 استان کشور با بیابان و بیابان زایی در گیر هستند و تهران و استان البرز نیز مشمول این استانها هستند.

وی با اشاره به اینکه هرسال پیش بینی می شود، 100 هزار هکتار به میزان بیابانهای کشور افزوده شود، تاکید کرد: سرانه بیابان زایی در دنیا 22صدم هکتار بوده اما در ایران این رقم نیم هکتار است.

وی گفت: با افزایش بیابان در سطح جهان تنها فرسایش خاک، افت آب های زیر زمینی، پوشش گیاهی را نخواهیم داشت بلکه فقر، گرسنگی و بیکاری و مهاجرت ناشی از آنها را نیز شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه شعار کنوانسیون بین المللی بیابان در سال2018، «ارزش واقعی در زمین است، روی آن سرمایه گذاری کنید» است، اضافه کرد: باید برای تحقق این شعار که هدها استاد دانشگاه، عضو هیئت علمی، دانشمند و غیره روی قراردادن آن فکر می کنند، باید مدیریت پایدار زمین را در دستور کار قرار دهیم و این کار تنها به یک دستگاه و یک نهاد اکتفا نمی کنند و همه باید در این موضوع سهیم شوند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: حفظ پوشش گیاهی و افزایش آن به عنوان اولین اولویت در این موضوع باید دنبال شود.

وی با اشاره به اینکه باید در مدیریت پایدار با کار علمی انجام شود و اینکه در راستای افزایش فضای سیز و پوشش گیاهی از پخش سیلاب در سیستان بهره گیری شود، ادامه داد: با توجه به سیلابی که هم اکنون وارد منطقه سیستان شده، باید جنگلها سیراب شوند و پخش سیلاب در بیابان ها و مراتع به عنوان یک موضوع مهم در دستور کار قرار گیرد و در این خصوص دستگاهی ممانعت نورزد و تفکر دستگاهی را دخیل نکند تا به نتیجه مطلوب برسیم و در این خصوص از استاندار سیستان و بلوچستان درخواست می کنیم دستورات لازم را به دستگاه های مربوطه بدهد تا با مشکلی برخورد نکنیم.

وی با اشاره به اینکه در بخش بیابان زدایی در بین کشورهای پیشرفته می باشیم، تاکید کرد: در کشور ایران با کمبود باران مواجه هستیم اما از حداقل باران نیز باید به بهترین شکل بهره گیری کنیم و در این خصوص دانشگاه می تواند کمک بسیار زیادی را انجام دهد.

وی اضافه کرد: در دانشگاه می توان از توان علمی دانشجویان، اعضای هیئت علمی، اساتید دانشگاه بهره گیری کرد، اکثر مردم و مسئولان کشور به حرف ها و طرح هایی که از سوی دانشگاه های ارائه می شود، اعتماد می کنند چرا که کار علمی بر روی آن انجام شده است.

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه چه اشکالی دارد که دانشگاه در ایام مختلف سال و در راستای افزایش آگاهی عمومی در زمینه توسعه و گسترش پوشش گیاهی ورود کند؟، گفت: در حال حاضر جمعیت کشور ایران نسبت به 20 سال گذشته دوبرابر شده است و براین اساس همه دستگاه ها، نهادها؛ وزارت خانه ها و حتی خود مردم در توسعه پوشش گیاهی باید سهیم شوند.

وی افزود: در روند اجرای کار در توسعه پوشش گیاهی باید از نظرات مردم، سران طرایف و بزرگان و ریش سفیدان هر منطقه نظر خواهی شود چرا که فعالیت های بیابان زدایی بدون استفااده از توان مردم منطقه به نتیجه نخواهد رسید.

آقایی در ادامه با اشاره به وجود 32ونیم میلیون هکتار بیابان در سطح کشور، بیان کرد: طی سال گذشته تنها یک میلیون هکتار در سطح کشور با توجه به میزان اعتبارات، عملیات بیابان زدایی انجام شده که در مقابل میزان و حجم بیابان موجود و روند بیابان زایی در نقاط مختلف کشور، بسیار ناچیز و در حد هیچ است.

وی با اشاره به برنامه های سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، گفت: موسسه تخقیقات و جنگل این سازمان، در سال گذشته توسط ویر جهاد کشاورزی مامور شد تا منطقه سیستان را مطالعه مشخص و میدانی انجام دهد که خوشبختانه این کار انجام شده و هم اکنون در حال پروژه یابی می باشیم و امیدواریم تا پایان اردیبهشت ماه جاری برای مناطق بحرانی شناسایی شده، پروژه هایی تعریف و عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.

وی گفت:با توجه به نظر کارشناسان و فعالیت های تحقیقی وبررسی های انجام شده، 70تا80درصد از عوامل ریزگردها در منطقه سیستان، ریشه خارجی دارد، در این زمینه نمایندگان سازمان جهانی فائو را به کشور آوردیم و بازدید هایی نیز از نقاط مختلف انجام دادیم، کارشناسان این سازمان به این نتیجه رسیدند که کارشناسان حاضر در خود کشور ایران برای مقابله با پدیده بیابان زایی و ریزگردها کفایت می کنند چرا که از نظر آنها کارشناسان ایرانی خبره و باتجربه می باشند.

وی بیان کرد: از محل صندوق توسعه ملی، سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور میزان 150 میلیون یورو معادل دو هزار و 500میلیارد تومان اعتبار را برای پوشش گیاهی و مبارزه با ریزگردها دریافت کرده است و این دو کار به عنوان یک اولویت در سال 98 توسط این سازمان در منطقه سیستان دنبال و پیگیری می کند.

وی بیان کرد: از محل صندوق توسعه ملی، سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور میزان 150 میلیون یورو معادل دو هزار و 500میلیارد تومان اعتبار را برای پوشش گیاهی و مبارزه با ریزگردها دریافت کرده و این دو کار به عنوان یک اولویت در سال 98 توسط این سازمان دنبال و پیگیری می کند.

وی با اشاره به اینکه هیچ مشکل مالی در زمینه توسعه پوشش گیاهی و مبارزه با ریزگردها در سیستان وجود ندارد، از دانشگاه های سیستان و بلچستان درخواست کرد تا در این دو موضوع همکاری و مشارکت لازم را داشته باشند.

وی در زمینه اقدامات لازم برای میزان منشاء های خارجی ریزگردهای سیستان نیز گفت: استان ایلام با کشور عراق به تنهایی گفت و گو کرده و مجوز کاشت نهال در خاک عراق را گرفته است که این موضوع می تواند در حوزه سیستان نیز اتفاق بیفتند، اما از طریق سازمان فائو نیز در مرکز کشور این موضوع را دنیال می کنیم، از کمک، راهنمایی و یاری دانشگاه و سایر دستگاه های مرتبط نیز در این خصوص استقبال می کنیم.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark