کد مطلب: 60689
 
در گفت و گو با کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی عنوان شد‏:
بی توجهی صرف دولت روحانی به توسعه روابط با کشورهای منطقه/ دستاورد سفر ‌‏"رئیسی" به قطر تحولات چشمگیر تجاری و منطقه ای است
مجتبی قزاق گفت: سفر آقای رئیسی به قطر در ایجاد فضای جدیدی در روابط ایران و این کشور متأثر از تغییر مؤلفه های منطقه ای و بین المللی ایجاد می کند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۴
 
مجتبی قزاق، کارشناس سیاسی در گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای حفظ روابط دوستانه با کشورهای همسایه تنظیم شده، اما طی سال‌های گذشته مناسباتش با کشورهای همسایه فراز و نشیب‌های متعددی را پشت سر گذاشته و با چالش‌های متفاوتی روبه‌رو شده است.

وی افزود: روحانی در حالی پاستور را ترک کرد که روابط ایران با بسیاری از کشورهای همسایه عربی منطقه در پایین سطح آن قرار داشت و دولت روحانی طی هشت سال، در جهت اجرایی کردن توسعه روابط با کشورهای منطقه اقدامی انجام نداده بود.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: توسعه مناسبات با همسایگان که در افق ۱۴۰۴ به آن پرداخته شده، از مواردی است که دولت در جهت آن هیچ حرکتی نکرده بود، اگر از دولت روحانی سوال شود که در این هشت سال در جهت راهبردی کردن روابط با ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، عراق یا کشورهای عرب جنوب ایران چه کارهایی انجام داده است، بعید می‌دانم در جواب این سوال، پاسخ روشنی دریافت کنیم.

وی ادامه داد: ابراهیم رئیسی پیش از انتخابات ریاست جمهوری و در مناظرات انتخاباتی بارها با انگیزه‌های اقتصادی و تجاری بر گسترش روابط با کشورهای همسایه تاکید کرد و گفت که سعی دارد از طریق بهبود و ارتقاء روابط با کشورهای همسایه، اقتصاد کشور را نجات دهد.

وی گفت: از نظر رئیسی از طریق تقویت روابط به خصوص در حوزه اقتصادی با کشورهای همسایه و منطقه می‌توان منافع کشور را تأمین کرد و همه گروه‌های مقاومت از پیروزی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران استقبال کردند به طوری که این پیروزی انتخاباتی باعث تقویت روابط با محور مقاومت در منطقه غرب آسیا در مقابل رژیم صهیونیستی شد.

قزاق اذعان کرد: بر اساس حقوق بین‌الملل، تنش زدایی در روابط بین کشورها نیازمند وجود اراده بوده،که در صورت وجود اراده جدی از سوی طرف های مقابل، به ایجاد ثبات و امنیت پایدار منطقه‌ای خواهد انجامید و به نظر می‌رسد با توجه به شواهد، عربستان و برخی از کشورهای همسایه تمایل زیادی برای اتخاذ سیاست تنش زدایی در روابط خود با ایران دارند.
وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین محورهای سیاست خارجی دولت، مقابله با مداخله آمریکا در منطقه است افزود: رئیسی بر این باور است که از یک سو نباید اقتصاد کشور را به چراغ سبز آمریکا شرطی کرد و از سوی دیگر مداخله آمریکا در منطقه نه تنها امنیت ایجاد نمی‌کند بلکه یکی از علل اصلی ناامنی گسترده در غرب آسیا است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سال‌های گذشته تأکید فراوانی در خصوص بهبود روابط ایران با کشورهای همسایه مطرح کرده که اجرای آنها ضرورت دارد.

کارشناس امور سیاسی گفت: حضور فعال دولت سیزدهم در مذاکرات وین و در صورت موفقیت در برجام می‌تواند بزرگ‌ترین موانع ارتباط با کشورهای همسایه را حذف کند و روابط مطلوبی را برای ایران و کشورهای منطقه‌ای را به همراه داشته باشد.

وی اظهار کرد: ایران تاکنون در عمل نشان داده که ترمیم و تعمیق همکاری ها با کشورهای همسایه و منطقه در اولویت است؛ همکاری هایی که بستر را برای ایجاد امنیت دورنزای منطقه ای هموار و به ثبات و امنیت خاورمیانه منتهی خواهد شد و ضمن اینکه این همسویی می تواند به حضور نیروهای آمریکایی و اروپایی در این پهنه خاکی و آبی خاورمیانه و خلیج فارس پایان بخشد.

قزاق با بیان اینکه دولت سیزدهم نگاهی متفاوت از دولت قبل به مسایل بین المللی و سیاست خارجی خواهد داشت یادآور شد: دولت رییسی ضمن اهمیت به کشور های همجوار و منطقه، توجهی ویژه به برنامه همکاری راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین و نیز سند جامع همکاری‌ های ۲۰ ساله ایران و روسیه دارد و این دولت نیم نگاهی نیز به قدرت های نوظهوری چون برزیل، هند، افریقای جنوبی نیز باید داشته باشد.

وی افزود: سفر رئیسی به قطر، یک سفر دوجانبه است و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر برای انجام آن از رییس‌جمهور کشورمان دعوت کرده است؛ بر خلاف اعلام قبلی امیر قطر در فرودگاه به استقبال رئیس جمهور آمد و سران عالی دو کشور همراه با یکدیگر عازم دیوان امیری شدند که این خود بازتاب رسانه ای مهمی داشت.

وی ادامه داد: سفر آیت‌الله رئیسی به قطر از جهت زمان و موضوعات مورد بحث، سفر بسیار مهمی است و موضوعات اصلی این سفر دیدار با امیر قطر و برخی از مسئولان قطری و از سوی دیگر مشارکت در اجلاس کشورهای صادرکننده گاز است.

کارشناس سیاسی گفت: سفر رئیس جمهوری کشورمان پس از ۱۰ سال علاوه بر تقویت مناسبات، زمینه همسویی بیشتر در تحولات تجاری و منطقه‌ای را فراهم می‌کند و از طرفی قطر همواره اعلام کرده که علاقه‌مند است در بهبود روابط میان ایران و کشورهای عربی نقش ایفا کند و از این رو یکی از طرفداران و حمایت‌کنندگان ایران در تقویت روابط با کشورهای عربی قطر است؛ بنابراین از این حیث امیدواریم که قطر بتواند نقش روزافزونی در نزدیک کردن دیدگاه‌های میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عربی منطقه خلیج‌فارس و خاورمیانه ایفا کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت‌های این سفر در بعد اقتصادی برای تجار و بازرگانان ایرانی - قطری خواهد بود بطوری که تحریم‌ها در روابط میان جمهوری اسلامی ایران و همه کشورها از جمله قطر تاثیر داشته است و امیدواریم با همکاری این کشور، تاثیرات این اقدامات ظالمانه علیه ملت ایران تا حدودی کاهش یابد و همکاری‌های در چارچوب منافع ملی دو کشور و ثبات بیشتر منطقه در جهت پیشرفت اهداف عالیه ایران و قطر پیش رود.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark