کد مطلب: 45299
 
زاهدانه گزارش می دهد؛
بی مهری مسئولان ،به متقاضیان مسکن مهر
مسکن مهر، طرحی که نه تنها بی خانمان ها را صاحب خانه نکرد بلکه عاملی برای افزایش قیمت مسکن طی سالیان اخیرشد.
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۵۰
 
به گزارش خبرنگار زاهدانه،مسکن مهر،یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی در دولت نهم ودهم است،طرحی که قرار شد بواسطه آن با اعطای زمین های دولتی وتسهیلات مناسب،بامسکن ارزان قیمت بسیاری از خانواده های مستاجر را صاحب خانه کند اما باعث بی مهری های فراوانی به این قشرازجامعه شد.این طرح که یکی از پرماجراترین پروژه‌های چند سال اخیر است با وجود نارضایتی مکرر مالکان ومتقاضیانش، پیمانکاران و مسئولان طرح را زیر بار نمی برد و از طرق مختلف مشکلات را منکر می شوند.
طرحی که نه تنها بی خانمان ها را صاحب خانه نکرد بلکه عاملی برای افزایش قیمت مسکن طی سالیان اخیرشد. دولتی که وعده داده بود واحدهای مسکن مهر راباتمامی امکانات به متقاضیان واگذارمی کند،اینک سرپناهی بدون در،پنجره،آب وبرق به آنها تحویل داده است.
اجرای طرح مسکن مهر در سیستان و بلوچستان در سال ۸۶ و پس از سفر استانی هیأت دولت به زاهدان شروع شد که بر اساس آن دولت تعهد کرد ۲۲ هزار و ۳۰۰ واحد خانه در این استان بسازد و در سال‌های بعد به دلیل استقبال مردم تعداد تعهد ساخت واحد‌های مسکن مهر این استان تا۲۳ هزار و ۴۰۸ واحد افزایش یافت.
افزایش تعداد واحدهای مسکن مهرنه تنها دردی را دوا نکرد بلکه ساکنان مهرشهررابرای گرفتن حقشان به مقامات ذیربط همانند توپی سرگردان میان اداره تعاون مسکن مهر،سازمان راه وشهرسازی،فرمانداری واستانداری قرار داد ودر نهایت که جواب قابل قبولی ازمتولیان امر نمی گیرندهم با ناامیدی به خانه هایشان باز می گردند.
آسانسوری که بلای جان شد
استفاده از مصالح غیر استاندارد و دقت پایین در ساخت مسکن مهر در مهرشهر، حاشیه‌های زیادی را برای مسئولان داشته است، تا جایی که وقتی «علی نیکزاد»، وزیر سابق راه و شهر‌سازی دولت قبل در سفر به زاهدان به صورت نمادین ۱۰ هزار واحد از این طرح را افتتاح می‌کرد، استاندار سیستان و بلوچستان و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در آسانسور مسکن مهر گیر کردند. آسانسور یکی از آپارتمان‌های مهر که بعدها مشخص شد اداره استاندارد مجوز استفاده از آن را نداده در مسیر رفتن به طبقات بالا دچار نقص فنی شد و ۲ مسئول را گیر انداخت.حال تصور کنید آسانسوری که در روز افتتاح خراب شود چگونه می توان از آن یک عمر استفاده کرد؟ حتی فکرکردن به اینکه اهالی این مجتمع ها مجبور به حمل گالن های آب،نفت وسیلندرهای گاز و... به طبقه هشتم هستند هم رنج آور است.
اما ایرادهایی که به مسکن مهر گرفته می‌شود نه تنها به آسانسورهای این مجموعه کشیده شد بلکه مانعی برای ارائه خدمات سازمانهای شهرداری،مخابرات ،آب وبرق به این منطقه شد.
صحبتی با ساکنین منطقه مهرشهرزاهدان
کندری یکی از ساکنان مجتمع های مسکونی مهرشهر می گوید:اینکه سقفی برای مردم ونیازمندان ساخته اند جای تشکر وقدر دانی دارد اما اینکه نخاله های ساختمانی در محل سکونت رها شده وبرای جمع آوری آنها از سوی هیچ ارگانی اقدامی صورت نمی گیرد ،منطقی نیست.
وی بزرگترین مشکل اهالی در این منطقه را نبودآب، روشنایی معابر ومحوطه سازی معابرعنوان کرد وگفت: واحدهایی که دولت وعده مجهز بودن تمامی امکاناتش را به متقاضیان داده بود ریزه کاری های زیادی دارد که نمونه بارز آن تکمیل نبودن پیلوت ها، کارنگذاشتن پمپ های آتشنشانی، استفاده از شیرآلات ومصالح ساختمانی ضعیف،کانال کشی نکردن برای کولرآبی،نداشتن کابینت وازهمه مهمتر وصل نبودن آسنسورها است که ساکنان طبقه 3 به بعدبامکافات باید روز وشب راسپری کنند.
وی درکمال ناراحتی به بیمارهای قلبی وجابجایی مهره کمرش اشاره میکند ومی گوید: از زمانی که در خانه های مسکن مهر مستقرشده ایم 6طبقه را با پله در طول شبانه روز مدام باید بالا پایین برویم زیرا نه تنها آیفون های مجتمع ها بطور کامل نصب نشده بلکه آسانسورهایی که فقط جانمایی شده اند وزمان راه اندازی انها مشخص نیست سبب بروز بیماری های زیادی برای ساکنان شده است.
امنیت مقوله‌ای فراموش شده
آرمنده ازدیگرساکنان این مجتمع ها مشکلات را از دید دیگری بازگو می کند که وجود سگهای ولگرد در خیابانهایی که مانند بیابان خشک وبی علف است باعث ترس اهالی شده زیرا فرزندانمان حتی برای دقایقی نمی توانند به تنهایی در کوچه پس کوچه های بی نام ونشان مهرشهر خود را سرگرم بازی کنند.نام گذاری نبودن میلانها ،خیابانهای فرعی وکوچه ها نه تنها باعث سردرگمی ساکنان مهرشهر شده بلکه تازه واردها ومهمانان اهالی هم با آن دست وپنجه نرم می کنند.
او ادامه می دهد :اگر یک قسط از اقساط بانکی دیرتر واریزشود اخطاریه های پی در پی امان مردم را ازبین می برد اما چرا مسئولان به وعده های خود عمل نکردند وبابی مهری تمام مهرشهر را بدون فضای سبز وامکانات رفاهی وخدماتی واگذار کردند؟
مسئولان چه زمانی از خواب شیرین بیدار می شوند؟
آرمنده ادامه می دهد:پروژه ای که قرار بود افراد بی سرپناه را با 5یا6میلیون تومان صاحب خانه کند اکنون 5برابر پول را از مردم دریافت کرد اماخانه هایی بدون استاندارد های اولیه وناقص تحویل متقاضیان داد.کوچه ها وخیابانهای تاریک وخاکی مهرشهر همت وتلاش زیادی از سوی مسئولان را می طلبداما سوال اینجاست که مسئولان چه زمانی می خواهند از خواب شیرین بیدار شوند؟
خبرهای خوش فرماندار زاهدان به شهروندان مهرشهری
فرماندار شهرستان زاهدان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی زاهدانه با بیان این مطلب که پیگیر حل مشکلات مردم در خصوص مسکن مهر می باشد،گفت : با تلاشهایی که از سوی فرمانداری در حال انجام است مشکلات مسکن مهرشهرزاهدان در بخش های فضای سبز، نام گذاری معابر، ساخت وسازفضاهای تجاری، ساخت وساز فضاهای آموزشی،حل مشکلات آب ، برق وتعهداتی که در این طرح دوطرف (مردم وتعاونی ) نسبت به هم داشته اند ،دردستورکارقرار دارد.هم اکنون در حال جمع آوری مستنداتی هستیم که با حضور تعاونی های مهرشهر، شورای اداری ودستگاه های ذیربط مواردی را که حق مردم است واز تعاونی ها تقاضاکرده اند اما جواب قانع کننده ای در آن زمینه ازسوی تعاونی ها دریافت نکرده اند را به دوشیوه پاسخگو باشیم.
عباسعلی ارجمندی درادامه این مطلب افزود:مشکلات مسکن مهرشهر در جایگاه نظارتی مجموعه فرمانداری پیگیری وحل خواهدشد واگربه نتیجه مطلوب نرسید، سازمان بازرسی ودادستانی به این پرونده ورود ورسیدگی خواهند کرد تا حق وحقوق مردم را احیاء کنند.
این مقام مسئول خبرهای خوشی برای ساکنان مهرشهر اعلام نمود که شامل : افزایش تعداد خطوط تاکسی رانی واتوبوس رانی از نیمه اول اردیبهشت ماه، نامگذاری معابر در سه ماهه نخست سال وتکمیل پارک مهرشهر در6 ماهه نخست سال جاری می باشد.
وی در خصوص محوطه سازی این منطقه نیز بیان کرد:محوطه سازی معابراین منطقه جزو تعهدات تعاونی هاواتحادیه های مسکن مهر است که باید انجام شود. در این راستا شهرداری زمانی ارائه خدمات میکند که مهرشهر بطور کامل تحویل این سازمان شود، آن زمان است که اگر کمبودی در ارائه خدمات شهری مشاهده شود شهرداری باید پاسخگو باشد.
وی درخصوص نصب وراه اندازی آسانسورها هم تصریح کرد: رفع این مشکل هم در تعهدات تعاونی ها، مجمع عمومی وهیئت مدیره آنها گنجانده شده است وفرمانداری زاهدان بعنوان دستگاه نظارتی در این پروژه مبنی برگرفتن حق وحقوق مردم توانسته به خوبی راه پیداکند تامشکلات مسکن مهر رابه پایان برساند.
رییس کمیسیون نظارت وارزیابی شورای شهرزاهدان هم در گفتگو باخبرنگار ما بیان کرد:متاسفانه پروژه مسکن مهرشهر و واحدهایی که بصورت تعاونی اداره می شوند تمام زیرساخت های شهری را فراهم نمی کنند،علی رغم مشاهدات موجود تاکنون امکانات شهری وزیرساختها ازقبیل فضای سبز، راه ،جدول گذاری ها ، پارک و...در مهرشهر زاهدان براساس قواعد شهری وقوانین شهرداری بکار گرفته نشده است، لذا با چنین مشکلاتی که حتی جانمایی مبلمان شهری،فضای سبز وپارک در آن رعایت نشده ونظارت درستی براجرای کارآن صورت نگرفته است،شهرداری چگونه به این مناطق خدمات رسانی کند؟درهمین زمینه سوال ما ازمسکن شهرسازی این است که چرا تاکنون مهرشهر راتحویل شهرداری نداده است؟
پرویز سارانی اظهار داشت: با توجه به سیاست شورای شهر چهارم واز آنجایی که وظیفه شهرداری ارائه خدمات مطلوب به شهروندان است برحسب توان وامکانات موجود در سازمان،خدماتی نظیررفت وروب وجمع آوری زباله در این محدوده انجام می گیرد اما تازمانی که مهر شهر به طور کامل تحویل شهرداری نشود در حیطه کارشهرداری ارائه خدمات شهری به مهرشهر گنجانده نشده است.
انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark