کد مطلب: 59384
 
تبادلات تجاری ایران و پاکستان نقش بزرگی در توسعه منطقه دارد/ افتتاح مرز رسمی ریمدان و گبد
محمد اسلامی گفت: افتتاح این مرز تاثیر بسزایی در توسعه اقتصادی منطقه جنوب شرق کشور دارد و رونق ویژه در ترانزیت کالا را ایجاد می کند که این امر مهم برای اشتغالزایی مردم 2کشور فواید خاصی دارد.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۳۱
 
به گزارش زاهدنیوز،به نقل از چهاربهاران، محمد اسلامی؛ وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح رسمی مرز ریمدان ضمن تبریک افتتاح این مرز بیان کرد: امروز با تلاش مسئولین مرز ایران و پاکستان از یک مرز صلح و دوستی به یک منطقه دارای فرصت و توسعه تبدیل شده است و عامل پیشرفت اقتصادی و اجتماعی برای مردمان منطقه خواهد شد.

وی افزود: افتتاح این مرز تحول اساسی در روابط 2 کشور ایجاد می کند و برنامه های مدوامی برای گسترش همکاری و تسهیل در مسئله تجارت، تبادل راحتر کالا برای افزایش رشد اقتصادی وجود دارد که امیدواریم با انجام اقدامات لازم سود آوری تجارت به پنج میلیارد دلار برسد.

وزیر راه تصریح کرد: طی مذاکرات انجام شده با پاکستان بزودی گذرگاه و پایانه مرزی پیشین به بهره برداری خواهد رسید و در ادامه گسترش روابط بین ایران و پاکستان تکمیل و توسعه زیرساخت های حمل و نقل زمینی، ریلی و دریایی به عنوان رگ حیاتی اقتصادی منطقه مهم و تاثیرگذار هستند.

وی گفت: راه اندازی خطوط کشتیرانی بین بنادر ایران و پاکستان به میزبانی بندر چابهار جزو برنامه اصلی و مهم است که بزودی با همکاری مسئولین فعال خواهد شد تا از این طریق هم صادارات و واردات کالا داشته باشیم.

اسلامی ادامه داد: ضرورت تبادل و روابط تجاری بین کشور ایران و پاکستان در راستای افزایش سرمایه گذاری به نفع مردم 2کشور و یکی از مطالبات مهم آنها است که تلاش خواهیم کرد با گسترش فعالیت های مرزی و فراهم کردن زیرساخت های لازم به ویژه بهبود مسیر زمینی برای ترانزیت کالا و تردد به این امر مهم توجه کنیم.

وزیر راه خاطرنشان کرد: امروز ایران و پاکستان نقش مهمی در توسعه منطقه و ایجاد امنیت و آرامش مردم را دارند و خوشحال هستیم که پس از سالها تلاش روابط بین ما علاوه بر حفظ، گسترش پیدا می کند.

زبیده جلال وزیر تولیدات دفاعی پاکستان در این مراسم با اشاره به نقش مهم 2کشور در توسعه اقتصادی منطقه بیان کرد: افتتاح این پایانه مرزی در روابط کشورها تاثیر زیادی دارد و پاکستان به دلیل وجود شباهت های فرهنگی، اسلامی و ظرفیت های مشترک اهمیت زیادی برای گسترش همکاری با جمهوری اسلامی ایران قائل است.

وی گفت: این گذرگاه مرزی علاوه بر افزایش مبادلات تجاری پاکستان، باعث توسعه بندر چابهار به دلیل موقعیت استراتژیک آن خواهد شد که این امر تحول زیادی را در این منطقه از جمهوری اسلامی ایران ایجاد می کند.

وزیر تولیدات دفاعی پاکستان افزود: در طی 2سال گذشته تلاش های زیادی برای گسترش همکاری و روابط بین ایران و پاکستان انجام شده که این اقدامات در بهبود معیشت زندگی مردم و توسعه منطقه تاثیر بسزایی داشته است و ما با وجود برخی مشکلات خواستار افزایش رابطه با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

وی تصریح کرد: مرز پاکستان و ایران یک مرز صلح و دوستی قرار دارد و تلاش ما حفظ امنیت، کاهش قاچاق به ویژه مواد مخدر، افزایش بهره برداری از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود است تا بتوانیم در روند پیشرفت و آبادانی منطقه سرعت بیشتری ببخشیم.

زبیده ادامه داد: ایجاد چهار بازارچه و گذرگاه مرزی دیگر از برنامه های ما برای توسعه مناسبات اقتصادی بین ایران و پاکستان است که امیدواریم بتوانیم طی 2 ماه آینده با راه اندازی گذرگاه مرزی پیشین شاهد گسترش همکاری ها باشیم.

وی تاکید کرد: مردم منطقه بلوچستان ایران و پاکستان از نظر قومی و فرهنگی دارای شباهت های زیادی هستند و این مسئله دارای اهمیت زیادی برای ما است و قطعا در روابط بین 2 کشور اثرات فراوات دارد.

وزیر تولیدات دفاعی پاکستان گفت: برخی ها از دوستی و همکاری بین ایران و پاکستان ناراحت هستند و این مسئله را به ضرر خود می دانند اما باید آگاه باشند که روابط بین ما هرگز خدشه دار نخواهد شد و همواره تلاش می کنیم تا آن را گسترش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: 2 ملت ایران و پاکستان با اتحاد و همدلی می توانند از ظرفیت های بالقوه نهایت استفاده را برای توسعه اقتصادی داشته باشند و که این امر در بهبود زندگی آنها تاثیر دارد و باعث حل شدن چالش ها و مشکلات زیادی می شود.

استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه این مراسم بیان کرد: امروز پس از سالها تلاش مسئولین 2 کشور شاهد افتتاح مرز مهم ریمدان_گبد به عنوان دومین مرزی رسمی هستیم که نقطه تحول در مبادلات و روابط بین ایران و پاکستان است و همه این اقدامات در راستای عزت و توسعه 2 کشور انجام می شود.

وی افزود: مرز بین سیستان و بلوچستان و پاکستان 960 کیلومتر وسعت دارد و تنها مرز کشور ما با آنها است که برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی نیاز داریم تا مرزهای زیادی را افتتاح کنیم.

استاندار تصریح کرد: امروز سرآغاز یک حرکت جدید بین ایران و پاکستان است که امیدواریم پس از ایجاد توافق بین مسئولین برای داشتن سهم تجاری 5میلیارد دلاری با افتتاح این مرز و مرزهای دیگر، گنج پنهان یعنی سواحل مکران که نیمی از آن در بلوچستان و نیمی دیگر پاکستان است آشکار شود.

وی تاکید کرد: امیدواریم افتتاح این مرز در توسعه ایران و پاکستان و سایر کشورهای همسایه نقش آفرینی کند و باعث مکمل بودن بندر چابهار و گوادر شود و در روابط دوستی 2 کشور تاثیر گذار باشد.

موهبتی خاطر نشان کرد: مرز پیشین مصوبه 2 کشور شده است و بزودی اقدامات لازم برای عملیاتی شدن آن پس از مرز ریمدان انجام خواهد شد که قطعا رشد زیادی در منطقه ایجاد می شود.

ظهر امروز با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، زبیده جلال وزیر تولیدات دفاعی جمهوری اسلامی پاکستان، استاندار سیستان و بلوچستان، نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی، مدیران کل راه و شهرسازی، حمل و نقل و راهداری، ائمه جمعه و فرماندهان نظامی و انتظامی دو کشور، مرز مشترک ریمدان_گبد به طور رسمی افتتاح شد.

انتهای پیام/
Share/Save/Bookmark